J Juliabrink skrev:
Kapar tråden lite.
Vad för heltäckningsmatta funkar i källare? Tips på fabrikat?
Brukar stå där du beställer mattor. Exempelvis på kilands mattor (jag beställde därifrån) så står det under produktinfo och du kan även filtrera på det. Samma gällande om det tål golvvärme.

J Juliabrink skrev:
Kapar tråden lite.
Vad för heltäckningsmatta funkar i källare? Tips på fabrikat?
Hej.

Jag har köpt en del heltäckningsmattor på Bauhaus till min källare.
Kollar man på undersidan ser man att dom andas bra och är gjorda av bra material för källare.
Finns olika tjocklek men vi har valt dom tjockaste för varm och skön känsla.
Vi har inte limmat utan bara lagt på golvet, dom ligger bra av egen tyngd.
Det har funkat bra i fem år nu och källaren har oisolerad platta från 1964.

• Gilla
L-EN och 6 till
  • Laddar…
Jag hade tidigare ”balkongmatta” i källaren, sådan med piggar under.
Den upplevdes väldigt varm att gå på. Däremot slets den ganska mycket och dammade en del, den var även svårstädad.
Jag satte därför in mekaniskt ventilerad typ platonmatta på golvet och sedan vaxat furugolv på det.
Detta bygger totalt ca 4 cm och upplevs varmt under fötterna trots att det saknas värme och isolering under.
Oljad/vaxad furu är det ”hårda” material som själ minst värme från fötterna.

• Gilla
pellesnurr och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Så länge man helt undviker organiska material så ser jag inte varför det är en dålig idé med invändig isolering. Jag vet att det är emot skolboken men har lite svårt att se varför.

Jag gjorde precis nästan exakt samma som du men efter allt gammalt mögligt trä var utrrivet så reglade jag upp med stålreglar och isolerade med formsågad XPS. Utanpå det hamnar det 20mm tjocka våtrumsskivor (XPS skivor med fiberarmerad betongyta på båda sidor), dessa kommer jag sen putsa.

[bild][bild][bild]

Golvet kommer bli klinker direkt på den oisolerade betongen. Ser inte vad som blir dåligt med detta.
Nu är ju detta hämtat från: https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/kallare som har som affärside att sälja dräneringslösningar men ändå.
Anledningen till att man inte vill isolera på insidan i en källare är att hela muren då sannolikt blir fuktigare och kallare än om isoleringen sker på utsidan.
Om man jämför temperaturen i bilderna nedan så syns det hur daggpunkt och fukt sannollikt kommer längre in i väggen med isolering på insidan. I mitt fall var det ju t.o.m miunsgrader på insidan på den del av väggen som var ovan jord när jag mätte (i första inlägget) I första bilden sjunker temperaturen linjärt genom väggen:
Diagram som visar ångtryck och temperaturer vid isolering på insidan av en källarvägg med risk för kondens.
medan den i bild 2 sjunker snabbt linjärt genom isoleringen och sedan långsammare genom väggen

Diagram som visar värme- och fuktnivåer i en väggkonstruktion, med värme på +20° och RF vid 60% på insidan och +6° med RF 100% på utsidan.

Nu kan jag tycka att det är lite missvisande att grunden står i en sjö helt plötsligt i bild 2 men men...

Med detta sagt (och jag är VERKLIGEN inte expert i ämnet) så bör väl en konstruktion som din i döda material klara sig ok i fuktiga miljöer?
I mitt egna fall har jag stått och vägt om huruvida jag vill ha "källarkänsla" eller mer ombonat och landat i att vi använder detta rum som vardagsrum och vill ha det ombonat. Därav en större ansträngning för att få det så fuktsäkert som möjligt med bibehållen övervåningskänsla. Exakt lösning är inte spikad men i nuläget lutar det åt platon golvmatta kopplad till befintlig FTX som fuktsäkring i golvet.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
O olaf2 skrev:
Väldigt intressant att följa ditt projekt Fjällöparn, har likande gillestuga som du som hade behövt samma översyn...
Tack, jag söker mycket inspiration här på byggahus och tycker det är kul när jag kan bidra själv :)

En firma hörde av sig i höstas och vill komma och sälja dränering av källaren och erbjöd i samband med det "Gratis fuktmätning"🤩. Jag kände inte att jag hade riktigt tid/ork/lust med det då. Nu hörde de av sig igen och själklart fick dom komma hit och mäta. De har såklart intresse av att uppmäta höga fukthalter för att sälja sin tjänst men förhoppningsvis har de inte riggat sitt instrument. Fuktmätaren var av liknande modell som denna:
En grön fuktmätare med digital display som visar fuktprocent.

och ska väl iaf ge en indikation tänker jag även om jag nog inte litar på den exakta siffran då de inte gjorde någon justering/kalibrering för den aktuella väggsorten eller liknande.
Enligt de som mätte "vill man ha under 30%" och alla mätningar visade mellan 40% och 75%. Dräneringen är från när huset byggdes, dvs 73, så sannolikheten att något rör satts igen är väl förhållandevis hög. Panelen i gillestugans skick och reglarna i det värsta hörnet visar väl ändå att det är läge att åtgärda.
Inväntar offert.

FUktmätaren på bilden är en indikator, den säger ja eller nej i stort sett. Ska du fuktmäta i betongen anlita en auktoriserad sakkunnig fukttekniker som borrar hål i materialet, försluter hålet och återkommer tidigast efter 3 dygn för mätning.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Så länge man helt undviker organiska material så ser jag inte varför det är en dålig idé med invändig isolering. Jag vet att det är emot skolboken men har lite svårt att se varför.

Jag gjorde precis nästan exakt samma som du men efter allt gammalt mögligt trä var utrrivet så reglade jag upp med stålreglar och isolerade med formsågad XPS. Utanpå det hamnar det 20mm tjocka våtrumsskivor (XPS skivor med fiberarmerad betongyta på båda sidor), dessa kommer jag sen putsa.

[bild][bild][bild]

Golvet kommer bli klinker direkt på den oisolerade betongen. Ser inte vad som blir dåligt med detta.
Problemet är att du aldrig kommer att kunna bli av med fukten i själva väggen. För att bli av med fukten så behöver den stoppas från att komma in i materialet ifrån marken genom att bryta kapilläreffekten. Utöver det så får du bättre isolereffekt med mindre köldbryggor (egentligen värmetransmissionspartier) ifall du isolerar din vägg på utsidan. Sedan ventilerar man bort fukten ur materialet på insidan. Fukt tar man bort genom att förhindra kontakt mot vägg från marken och sedan behöver man ventilera bort det som redan finns i materialet. Låter du kylan komma in i materialet så kommer du att få kondenspunkten någonstans i väggen och till på det ta bort det mesta av isoleringseffekten. Om du därpå ska ventilera bort fukten som tränger in utifrån så behöver du ha ett luftflöde vilket då tar med sig kylan från ytterväggen in. Om du inte ventilerar din invändigt isolerade vägg så kommer det uppstå kondens på utsidan av din isolering men insidan av ytterväggen.
Man behöver även ta hänsyn till att inomhusluften är fuktig i sig och kan ge upphov till kondens på en kall vägg.

Fick precis lära mig detta på den YH-utbildning i "Energieffektivisering fastigheter" som jag läser just nu.

Redigerat:
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
F Fjällöparn skrev:
En firma hörde av sig i höstas och vill komma och sälja dränering av källaren och erbjöd i samband med det "Gratis fuktmätning"🤩. Jag kände inte att jag hade riktigt tid/ork/lust med det då. Nu hörde de av sig igen och själklart fick dom komma hit och mäta. De har såklart intresse av att uppmäta höga fukthalter för att sälja sin tjänst men förhoppningsvis har de inte riggat sitt instrument. Fuktmätaren var av liknande modell som denna:
[bild]

och ska väl iaf ge en indikation tänker jag även om jag nog inte litar på den exakta siffran då de inte gjorde någon justering/kalibrering för den aktuella väggsorten eller liknande.
Enligt de som mätte "vill man ha under 30%" och alla mätningar visade mellan 40% och 75%. Dräneringen är från när huset byggdes, dvs 73, så sannolikheten att något rör satts igen är väl förhållandevis hög. Panelen i gillestugans skick och reglarna i det värsta hörnet visar väl ändå att det är läge att åtgärda.
Inväntar offert.
Det kan bli åtskilliga liter per dygn som kondenseras ut även med normal luftfuktighet så bilden är faktiskt inte så missvisande. Därav behovet av ventilationsspalt om väggen inte är utvändigt isolerad. Det finns inga genvägar i detta.

mexitegel mexitegel skrev:
Det kan bli åtskilliga liter per dygn som kondenseras ut även med normal luftfuktighet så bilden är faktiskt inte så missvisande. Därav behovet av ventilationsspalt om väggen inte är utvändigt isolerad. Det finns inga genvägar i detta.
Så länge inte inomhusluften kommer utanför det inre isoleringsskalet så bör det gå att undvika kondensation. Så som jag resonerat så försöker jag få det inre isolerande lagret så tätt som möjligt. Nu vintertid jobbar dessutom termiken till min fördel då det tydligt blir ett undertryck i källaren och luft drar in genom små otätheter i källarväggen.

I värsta fall om det kondenserar så är ingen skada skedd då inget organiskt finns här som kan mögla/ruttna. Att källarväggen kommer få en högre relativ fuktighet är något jag räknar med men jag ser inte det som ett stort problem. Givetvis hade det bästa varit att isolera på utsidan men eftersom hela huset är omdränerat med platonmatta (men ingen isolering på utsidan) för bara 5 år sen så är detta nästa bästa lösningen.
Anledningen (som jag fått berättat för mig av tidigare ägare) att ingen isolering sattes på utsidan berodde på att bergväggarna var för tight mot källarväggen så det fick inte plats med någon isolering utan ett omfattande sprängning/spräcknings - arbete av berg/granit.

V vectrex skrev:
Så länge inte inomhusluften kommer utanför det inre isoleringsskalet så bör det gå att undvika kondensation. Så som jag resonerat så försöker jag få det inre isolerande lagret så tätt som möjligt. Nu vintertid jobbar dessutom termiken till min fördel då det tydligt blir ett undertryck i källaren och luft drar in genom små otätheter i källarväggen.

I värsta fall om det kondenserar så är ingen skada skedd då inget organiskt finns här som kan mögla/ruttna. Att källarväggen kommer få en högre relativ fuktighet är något jag räknar med men jag ser inte det som ett stort problem. Givetvis hade det bästa varit att isolera på utsidan men eftersom hela huset är omdränerat med platonmatta (men ingen isolering på utsidan) för bara 5 år sen så är detta nästa bästa lösningen.
Anledningen (som jag fått berättat för mig av tidigare ägare) att ingen isolering sattes på utsidan berodde på att bergväggarna var för tight mot källarväggen så det fick inte plats med någon isolering utan ett omfattande sprängning/spräcknings - arbete av berg/granit.
Då förstår jag att det tar emot att isolera utsidan. Isover har ju t.o.m. en metod för invändig isolering även om de knappt själva rekommenderar den: https://www.isover.se/supporten-tipsar/isolera-kallarvagg-inifran Du verkar ju rätt medveten om riskerna och jag (som återigen rätt oinsatt) tycker resonemanget kring att endast använda döda material bör göra det lungt förutsatt att allt fungerar som det ska. Har du funderat kring hur det blir vid olika årstider om undertrycket försvinner, eller att det istället under vissa årstider drar in varmare uteluft genom springorna som sedan kondenserar när den kyls?

Jag hade, men det är ju jag det, satt in några billiga fukt/temperatur givare kopplat till ett system som loggar värden för att kunna ha lite koll. Även om det inte möglar lär ju inte en superblöt miljö vara bra till egentligen någonting :). Är det alldeles för blött lär väl stålreglarna rosta?

V vectrex skrev:

Det blir självklart mycket bättre ju tätare barriär man kan åstadkomma, men att bygga det helt lufttätt är inte helt okomplicerat. Jag vet efter att ha satt undertrycksventilation i våra källarväggar 😊. Men finns inget organiskt så finns så klart heller inget som kan skadas.

Jag ville bara belysa att även i små mängder luft finns mer vatten än man kanske tror.

• Gilla
Fjällöparn
  • Laddar…
Även om oorganiska mtrl i sig själva inte möglar så blir alla ytor belagda med mer eller mindre damm, som innehåller organiskt mtrl. Det gör att mögel trivs i stort sett på alla fuktiga ytor. Effekten av damm/smuts syns ofta tydligt på råspont på kallvindar och andra ouppvärmda byggnader. Redan efter första vintern. Kan även ofta ses på fuktiga källarväggar som inte består av annat än sten och betong.
Därav att invändig isolering är en riskkonstruktion oavsett vilka mtrl som används.

Sedan begriper jag inte att folk använder plast som isolering i sina bostäder. Det brinner som napalm eller bara ryker ihjäl en med giftiga gaser på nolltid. Åtskilliga ex finns. T ex Grenfell towers i England, eller höghusen under renovering i Hongkong för inte så länge sedan, eller för den delen nattklubbsbranden i Schweiz nyligen där det tydligt fångades på kamera hur plasten i taket droppade brandkulor av smält brinnande plast.

• Gilla
NL12345 och 3 till
  • Laddar…
Varför hindrar vattnet dig från att isolera ? Jag tänkte tvärt om, fukt/vatten under plattan vill jag få bort och då är isodrän + golvvärme väldig bra. Du skriver att du vill ha en bebolig källare, hur ska du få det med kalla fuktiga golv? Nålfiltsmatta och radioatorer?

Man måste få ju bort vattnet, det gör inte isodrän - om du inte menar att dränera? Att lägga invändig dränering och pumpa bort vattnet är så klart ett alternativ men det får ändå ses som en nödlösning och beroende på vattentrycket utifrån så kan det bli besvärligt utöver att man måste hålla ständig uppsyn över pumpar. Jag har själv lite ofrivilligt mycket erfarenhet av källare med hög vattennivå

Ska det göras rätt och rikitgt på alla plan så behöver man dränera om och isolera utvändigt med 200mm isodrän, bila upp betongplattan och gräva ur för att få plats med minst 200mm isolering och gjuta in golvvärme. Det är ett ganska kostsamt projekt som man får värdera nyttan av, eller om man kan leva med lite kallare golv och kanskse ett par tofflor.

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.