20 220 läst ·
71 svar
20k läst
71 svar
Projekt: Pannrum Baxi SI50
Ja, det var tanken från början. Det blev sämre när ack.tankarna och rören kom dit men fortfarande relativt gott om plats.Andreas_Hansson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
saabdea skrev:
Så här blev vedmagasinet. Ny sekundärluftsinsats och riktade "varmaväggen" -plåtar.
Andreas H, hur ser dina plåtar ut efter några år i drift?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite fler bilder.
Laddkrets med mestadels återanvända 35mm cu-rör. Det som inte räckte till blev nya hårdlödade rör.
Inte helt färdig än med rördragningen.
Servicevänligt stativ till Laddomaten med justerbara fötter.
Smutsfilter med kulventiler.
Bra att veta:
Flödesskilnad på olika fabrikat av smutsfilter, samma dimension, 32R.
Rörupphängning. Stigare, retur och tappvatten i 22mm cu-rör
Laddkrets med mestadels återanvända 35mm cu-rör. Det som inte räckte till blev nya hårdlödade rör.
Inte helt färdig än med rördragningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Servicevänligt stativ till Laddomaten med justerbara fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsfilter med kulventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att veta:
Flödesskilnad på olika fabrikat av smutsfilter, samma dimension, 32R.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörupphängning. Stigare, retur och tappvatten i 22mm cu-rör
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I en föråldrad manual från Termoventiler står det följande:
"Det är mycket viktigt att by-passledningen panntopp-laddningskoppel förses med automatisk luftare. Den hindrar att luftblåsor samlas i pumpen"
Hur pass viktigt är detta? I mitt fall bör luften samlas vid SHV, om den inte passerar upp till tanktopparna?
"Det är mycket viktigt att by-passledningen panntopp-laddningskoppel förses med automatisk luftare. Den hindrar att luftblåsor samlas i pumpen"
Hur pass viktigt är detta? I mitt fall bör luften samlas vid SHV, om den inte passerar upp till tanktopparna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utegivaren kom på plats på norrsidan.
Jag fick även tag på en Danfoss ECA61. Innegivare och display för fjärrstyrning av ECL110.
Vägg-genomföringen är fixad så att brandcellen är tät. Tillsågade dubbelgipsskivor med överlappande skarvar. Tätat med brandfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick även tag på en Danfoss ECA61. Innegivare och display för fjärrstyrning av ECL110.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg-genomföringen är fixad så att brandcellen är tät. Tillsågade dubbelgipsskivor med överlappande skarvar. Tätat med brandfog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vid hårdlödningen av delar till laddkretsen blev rören mjukglödgade. Eftersom jag använde klämringskopplingar nära lödningen blev jag klok på att stödhylsor var ett måste. Det var inte helt lätt att hitta till 35mm rör (utan ockerpris).
Stödhylsa 35mm i mässing.
RSK 1866142.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödhylsa 35mm i mässing.
RSK 1866142.
Har du slutat med mängder av kläm och presskopplingar nu? Ser bra ut du gör ett riktigt fint och väl tänkt jobb där. En lite onödig sak tycker jag är kranen före säkerhetsventilen, lika lätt att komma till utan om det någonsin skulle behövas.
Ja, det blev lite blandade kopplingar 
Ventilen, med bortplockat handtag, vid SHV är till för att kunna rengöra/serva eller byta SHV enkelt, utan att tappa ut vatten. Dessutom blir där mer volym i "luftfällan".
Ventilen, med bortplockat handtag, vid SHV är till för att kunna rengöra/serva eller byta SHV enkelt, utan att tappa ut vatten. Dessutom blir där mer volym i "luftfällan".
Kul med era possitiva kommentarer 
Nu är jag igång och gräver till kulverten.
Det blir alltså Uponor Ecoflex Quattro 2x25 + 28 + 18.
Lite sämre isolervärde än tex Maxitherm, men lättare att handskas med.
Enligt manualen ska den ligga på djup 400mm från markyta till yttermantelns ovansida (trafikyta 600mm).
"Ledningsbädd (CEC.2131) utförs med material med största kornstorlek 16 mm. Krossmaterial med kornstor- lek överstigande 8 mm får ej användas.
Packning utförs enligt tabell CE/4 varvid tillses att dräneringsledning ej skadas.
Dränering bör alltid utföras. "
Sand bör vara lämpligt ikring kulverten?
PEM-slangen bör vara frostsäker på 0,6m djup intill kulverten, extraisolerad samt alldeles intill husen.
Cellplast av typ XPS?
Nu är jag igång och gräver till kulverten.
Det blir alltså Uponor Ecoflex Quattro 2x25 + 28 + 18.
Lite sämre isolervärde än tex Maxitherm, men lättare att handskas med.
Enligt manualen ska den ligga på djup 400mm från markyta till yttermantelns ovansida (trafikyta 600mm).
"Ledningsbädd (CEC.2131) utförs med material med största kornstorlek 16 mm. Krossmaterial med kornstor- lek överstigande 8 mm får ej användas.
Packning utförs enligt tabell CE/4 varvid tillses att dräneringsledning ej skadas.
Dränering bör alltid utföras. "
Sand bör vara lämpligt ikring kulverten?
PEM-slangen bör vara frostsäker på 0,6m djup intill kulverten, extraisolerad samt alldeles intill husen.
Cellplast av typ XPS?
Som jag tidigare har nämnt i tråden så ska det monteras ett element i garaget, som om möjligt kopplas in med T-koppling på rören som går mellan pannrum och kulvert. Det hade varit bra om man kunde koppla så att garagevärmen prioriteras i andra hand. Fungerar det att koppla enligt följande bild?
Alternativet är så här men då prioriteras inte värmen enligt mitt önskemål.
Som GK100 skrev tidigare så bör det finnas effekt/värme så det räcker, men det jag tänker på är att i slutskedet på värmeuttaget från tankarna, säg 50°C i toppen, kunna förlänga tiden innan eldning är absolut nödvändigt.
Någon som har tips, erfarenheter eller förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativet är så här men då prioriteras inte värmen enligt mitt önskemål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som GK100 skrev tidigare så bör det finnas effekt/värme så det räcker, men det jag tänker på är att i slutskedet på värmeuttaget från tankarna, säg 50°C i toppen, kunna förlänga tiden innan eldning är absolut nödvändigt.
Någon som har tips, erfarenheter eller förslag?
En liten strypning mellan T-kopplingarna på första ritningen kanske?
Någon som vet?
Någon som vet?

