5 302 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Projekt: nybörjare bygger 60-talsbadrum
Halloj.... uppskattar alla goda (och snabba) råd.
Känns lite som att detta badrum motarbetar mig rätt mycket. Har viss ångest.
Har nu lagt första golvvåden av tätskiktet och upptäckt att den lite grövre betong som jag använt i duschzonen (kiilto k70 el. rekommendation från tillverkaren) inte gav lika bra hugg i golvlimmet som på den del som är flytspackad. Den är aningen skrovlig så mattan fäster väl lite sämre i de svaga "dalarna" som finns (ja, jag använde en bredspackel när jag la ut den och tyckte den kändes relativt jämn). Nu är jag jätteorolig att den glasmosaik vi hade tänkt använda på golvet inte kommer att sitta så bra och kanske lossna över tid. Har nu lagt diverse säckar med fix och dylikt på i den zonen för att trycka ned mattan ordentligt i limmet.
Ber nu till gudarna att mattan sätter sig, men undrar vad sjutton jag ska göra. Ett alternativ är att försöka få bort mattan i dushen (borde göra NU i så fall), men hur fan får jag bort allt lim så att jag kan spackla?
Tror inte att vanligt klinker hade varit något problem då den få så mycket större fästyta att ett litet område där duken inte fäster i golvet inte kommer spela någon roll. Så ett alternativ är att lägga något billigt klinker först och sedan mosaiken ovanpå?`
Eller lägga mosaiken och hoppas på att det funkar, kanske med ambitionen att inte snåla med fixet så att det kan ge en aning stöd? - men vad göra om det börjar släppa? Går det då att klinkra ett nytt lager ovanpå?
Det kan vara så att jag är onödigt orolig, men mosaiken är ju förtusan 2x2 cm, bara den lilla kant som blir i överlappet mellan väggvåden och golvvåden ger ju ett litet område som känns riskabelt avseende mosaiksläpp.
Känns lite som att detta badrum motarbetar mig rätt mycket. Har viss ångest.
Har nu lagt första golvvåden av tätskiktet och upptäckt att den lite grövre betong som jag använt i duschzonen (kiilto k70 el. rekommendation från tillverkaren) inte gav lika bra hugg i golvlimmet som på den del som är flytspackad. Den är aningen skrovlig så mattan fäster väl lite sämre i de svaga "dalarna" som finns (ja, jag använde en bredspackel när jag la ut den och tyckte den kändes relativt jämn). Nu är jag jätteorolig att den glasmosaik vi hade tänkt använda på golvet inte kommer att sitta så bra och kanske lossna över tid. Har nu lagt diverse säckar med fix och dylikt på i den zonen för att trycka ned mattan ordentligt i limmet.
Ber nu till gudarna att mattan sätter sig, men undrar vad sjutton jag ska göra. Ett alternativ är att försöka få bort mattan i dushen (borde göra NU i så fall), men hur fan får jag bort allt lim så att jag kan spackla?
Tror inte att vanligt klinker hade varit något problem då den få så mycket större fästyta att ett litet område där duken inte fäster i golvet inte kommer spela någon roll. Så ett alternativ är att lägga något billigt klinker först och sedan mosaiken ovanpå?`
Eller lägga mosaiken och hoppas på att det funkar, kanske med ambitionen att inte snåla med fixet så att det kan ge en aning stöd? - men vad göra om det börjar släppa? Går det då att klinkra ett nytt lager ovanpå?
Det kan vara så att jag är onödigt orolig, men mosaiken är ju förtusan 2x2 cm, bara den lilla kant som blir i överlappet mellan väggvåden och golvvåden ger ju ett litet område som känns riskabelt avseende mosaiksläpp.
Hmm, har lugnat ned mig lite, verkar som att duken har fäst bra överallt.
Jag är dock lite orolig för att t.ex. klisterlappen som man sätter kring golvbrunnen är rätt mjuk, kommer mosaiken hålla när man går där med en häl? (Hittade ett gäng trådar här på byggahus om just mosaiksläpp nära golvbrunnen)
Jag har således inte helt släppt idén att lägga ett jättebilligt klinker först (typ https://www.byggmax.se/klinker-gres-30x30-ljusgrå-p06242 ), och sen köra mosaiken på den. Det borde kunna ge två fördelar: 1 bli mer hållbart, och 2 ger mig ett väldigt slätt underlag för mosaiken utan t.ex. de nivåskillnader som blir vid överlappen och vid golvbrunnsklisterlappen.
Nån som kan ge mig ett råd? Prismässigt är det ingen fråga, det är snarare frågan om det är värt arbetet, lite högre golvhöjd och om det finns något eventuellt problem som jag inte tänkt på med den konstruktionen.
Jag är dock lite orolig för att t.ex. klisterlappen som man sätter kring golvbrunnen är rätt mjuk, kommer mosaiken hålla när man går där med en häl? (Hittade ett gäng trådar här på byggahus om just mosaiksläpp nära golvbrunnen)
Jag har således inte helt släppt idén att lägga ett jättebilligt klinker först (typ https://www.byggmax.se/klinker-gres-30x30-ljusgrå-p06242 ), och sen köra mosaiken på den. Det borde kunna ge två fördelar: 1 bli mer hållbart, och 2 ger mig ett väldigt slätt underlag för mosaiken utan t.ex. de nivåskillnader som blir vid överlappen och vid golvbrunnsklisterlappen.
Nån som kan ge mig ett råd? Prismässigt är det ingen fråga, det är snarare frågan om det är värt arbetet, lite högre golvhöjd och om det finns något eventuellt problem som jag inte tänkt på med den konstruktionen.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Om du har tänkt köra mosaik så känns det synd att lägga stora plattor under och få det mycket svårare vid fallet runt golvbrunnen.
Inga problem att lägga mosaik på brunnsmanschetten, när fixet har härdat blir det stabilt som fan så släpp dumheterna med att lägga större plattor i botten.
Har lagt mosaik i många duschfall och har aldrig haft problem med att det har blivit plattsläpp.
Har lagt mosaik i många duschfall och har aldrig haft problem med att det har blivit plattsläpp.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja det blir ju bättre med tanke på fallet men du tappar lite av vitsen med dina stora släta plattor. Jag hade kört med mosaiken direkt på tätskiktet (eller rättare sagt så har jag gjort det, 50 mm plattor på KeraSafe men det har inte gått nån tid så att jag kan säga att det funkar). Ett tips är att ta upp frågor som dyker upp med Kiilto. Jag mailade dem om småfrågor ett flertal gånger, typiskt när något inte var enligt det fyrkantiga typbadrummet i anvisningen eller för jag hade halvspeciella saker som inbyggnadsblandare och marmor, och de var väldigt hjälpsamma och tålmodiga.E Enber skrev:
@tank77 Okej, det kanske ändå är bäst. Har du något tips på hur jag får till läggningen när det är t.ex. förhöjningar i form av brunnsmanchett och överlappande tätskiktsdukar? Givet att jag ska lägga mosaiken rakt på så funderar jag på om jag kan bredspackla med fixet först, låta det torka och sen lägga mosaiken när jag har en slätare grund.
Uppdatering: Har kommit en bit sen sist. Har lite silikonfogning kvar att göra. Väggen som inte är kaklad ska få en finare färg (sannolikt en grå-blå) än den gula som duken kommer med...
Edit: noterade att jag tydligen tog denna bild med nästan exakt samma utsnitt som en av bilderna i det första inlägget i tråden. Kul att se skillnaden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: noterade att jag tydligen tog denna bild med nästan exakt samma utsnitt som en av bilderna i det första inlägget i tråden. Kul att se skillnaden
Redigerat:
MEN, jag blir verkligen motarbetad i varenda steg, antar att det är att förvänta för en nybörjare.
Dagens problem: fogarna på golvet har blivit flammiga, och tycks ha blivit färgade av något mörkare.
Antingen är det fukt som torkar mycket långsamt, men nu har det gått en dryg vecka och missfärgningarna består. Jag har mina funderingar kring vad det skulle kunna vara, men undrar först om det är någon som kan diagnosticera det exakt?
Dagens problem: fogarna på golvet har blivit flammiga, och tycks ha blivit färgade av något mörkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen är det fukt som torkar mycket långsamt, men nu har det gått en dryg vecka och missfärgningarna består. Jag har mina funderingar kring vad det skulle kunna vara, men undrar först om det är någon som kan diagnosticera det exakt?
Klicka här för att svara
