Börjar bli varm i kläderna här på forumet och ska nu dela med mig av nuvarande projekt - en eldstadsplats vid stugan.

Brasklapp: jag har inte alla verktyg som behövs och jag gillar att höfta.

Inspirationsbilden
Eldstadsplats utomhus med brinnande eldstad, vita trädgårdsstolar och ljusslingor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först tänkte jag köpa en rökfri eldstad (som Solo Stove) men efter att ha gjort efterforskningar så blir det en mer traditionell eldstad. Anledningar
+ Man ser veden brinna och glöda, vilket är en stor bidragande mysfaktor
+ Värmen sprid bättre radialt. De rökfria eldstäderna brinner effektivare och skickar upp värmen som en värmekanon rakt upp)
+ Billigare (jag har fått ett gäng tegel gratis, och hade en gammal klotgrill som var på väg till tippen)
- Rök i ansiktet. Riktigt tungt vägande negativ aspekt, men mysfaktor och värme vinner knappt.

Jag har en tanke att försöka experimentera mig till att få till en uppåtstigande varmluftseffekt, som förhoppningsvis bidrar till lite mindre rök i ansiktet på kringsittande, genom att använda en klotgrill, bygga en mur av tegel runt denna och använda en trädring av plåt för att skapa en kanal för varmluft att stiga upp mellan klotgrillen och plåten.

Först ska det rensas gräs på en mycket ojämn och stenfylld mark.

Pågående byggande av en traditionell eldstad med en klotgrill och tegelring på en ojämnd mark med markduk och singelkanter.
Skapa konto

Försöker höfta mig till hur många tegelstenar som behövs för att skapa ringen, och ser då att det inte kommer att bli snyggt med stora glapp mellan tegel. Sticker därför och köper en diamantkap till vinkelslipen och sätter igång och kapar. Höftar ca 2 cm in från var kant när jag kapar dryga 55 tegelstenar. Jag skulle kunnat vara noggrann och gjort en mall först och sedan kapat utifrån mallen, men det är inte min stil (tänker också på att jag kan dölja eventuella skavanker vid själva murningen)

En vinkelslip ligger nära kapade tegelstenar på ojämn mark, projekt för att skapa en eldstadsplats syns påbörjat.
Skapa konto

Testar att bygga ihop nu med de kapade bitarna och det ser ju helt ok ut.

Ojämn, stenig mark med nyligen murad traditionell eldstad av tegelstenar och en metallgrill infälld i mitten.
Skapa konto

Passar på att testa om det blir en uppåtgående varmluftseffekt av att använda trädringen och på detta sätt minska att röken blåser i ansiktet

En eldstad av tegelstenar med en brinnande eld inuti och en grillad marshmallow ovanför.
Skapa konto

Är nöjd med resultatet och nästa dag sätter jag igång med murningen. Har aldrig murat tidigare, och inser nu att jag har tagit vatten över huvudet. Dels glömde jag bort att räkna med att det kommer ett glapp mellan tegelstenarna med murbruk vilket ökar ringens omkrets. Så får kapa någon tegelsten för att få till rätt omkrets.

Man ser att jag aldrig murat tidigare på denna bild. Här tänker jag "va f-n har jag gett mig in på".

Obyggd traditionell eldstad av tegel med klotgrill insats, framför röd trädgårdsstol och byggmaterial.
Skapa konto

Men fortsätter och får till knycket mot slutet och tycker att jag kan rädda upp det lite med en fin avslutning.

Hemmagjord tegel eldstad med klotgrill insats, omgiven av ojämn mark och röd fåtölj i bakgrunden.
Skapa konto

Avslutar dagen med att försöka jämna till marken så bra jag kan med en liten kratta och skyffel. Det är lerig jord så jag stampar till för att jämna den. Hade ju kunnat haft bättre redskap för detta, men tänker att jag bara lassar på med ett ordentligt lager med sjösten/singel och jämnar ut det istället.

Halvfärdig eldstad av tegel och klotgrill med markduk och stenar på en ojämn mark.
Skapa konto

Så här avslutades helgen (det är markduk över hela nu, har beställt 100 jordankare som jag ska sätta fast duken med så att den inte viker sig, utan håller sig platt och utspänd).

Nästa helg ska jag täcka det med sjösten eller singel.

Lutar åt svart-vit sjösten 16-30 mm, men tar gärna emot tips och förslag. Är 16-30 för stort? Tanken är att det ska vara mina hemmasnickrade fåtöljer runt om. Det landar rätt mycket löv där på vintern, och jag tänker att det blir lättare att använda lövblåsen om med denna stenstorleken (att mindre sten kan blåsa bort?)

Kostnad än så länge
Tegel - gratis
Klotgrill - gratis
Plåtring - 189 kr
Murbruk - 59 kr
Marksten - 225 kr (inköpt K-rauta utförsäljning)
Markduk - 177 kr

Fortsättning till helgen.

• Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Uppdatering.

Spenderade helgen med att hämta svart vit sjösten (2x 500kg), spänna fast markduken, sprida ut stenen, och gräva ner en Cool-Well

En ordentligt spänd markduk minskar risken för att duken ska vecka sig och sticka upp när stenen skyfflas runt. Kan säga att det var värt extra arbetet att vara noggrann.
Markduk med fastspända dukfästen och en delvis byggd eldstad av sten mitt i duken.
Skapa konto

Passade på att placera ut några av de stora stenarna som jag grävt upp för att ge lite karaktär till eldstadsplatsen. Jag var tvungen att köra två omgångar för att hämta gruset, och hann inte spänna duken innan första lasset, så det fick dumpas ut bredvid. Det andra lasset väntar på släpet och ska dumpas ut rakt i gropen.
Ett halvfärdigt trädgårdsprojekt med svart markduk, spridda sjöstenar, en cirkelformad eldstadsplattform och en Cool-Well i mitten.
Skapa konto

Installationen av Cool-Well tog sin tid. Mycket sten i marken, och fick gräva ett mycket större hål än det som syns på denna bild

Grävt hål med en Cool-Well tank bredvid och sjösten till höger, omgiven av höstlöv.
Skapa konto

Och här slutade jag denna helg

Eldplats med svart vit sjösten, träsoffa och röd stol, och Cool-Well installation i trädgård.
Skapa konto

Nästa steg blir att (tvätta möblerna) gjuta plintar och sätta upp stolpar för att ha en utebelysning, men annars är jag färdig.

Kostnader
1 ton sten - 1 500 kr
Dukfästen - 100 kr
Cool-well 699 kr

• Gilla
  • Älska
Carpan och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.