Fick en liten livskris när mina njurar pajade och mellan besöken på dialysen så kände jag att det var ett utmärkt läge att sätta igång min första badrumsrenovering. Jag tänkte inför att det kan ju inte vara hur svårt somhelst, men det har visat sig vara klurigare än jag tänkte mig! Framförallt fastnar jag på ”småfrågor” som inte finns beskrivna någonstans hela tiden, så varför inte starta en projekttråd där jag kanvisa vad som händer i bygget och ställa mina nybörjarfrågor?
Badrummet ligget på övervåningen, är litet (ca 3,8 kvm)där närmare hälften ligger under snedtak. Huset är ett 60-talsradhus i blåbetong och mellanbjälklag av betongelement. Kommer ta hjälp av röris som ”konsult” så att jag gör rätt, samt för vissa svårare moment. Elektriker kommer få göra allt el-relaterat.
Har funderat mängder på hur jag ska inreda det, och kommer nog att hinna tänka om både två och sju gånger framöver. Grundidén är att hämta från 60-talets stil i en modern tappning. Halvkaklat, mosaikgolv (eller terrazzo) och tidstypiskt plåtspegelskåp känns lockande.
Planlösning:
Har i dagsläget fått en ny njure(!!) och även kommit en bit i bygget:
Den vita pexen är till handdukstorken ska dras om till väggen när jag kan tömma radiatorsystemet.
Nån som ser något askorkat nybörjarmisstag?
Badrummet ligget på övervåningen, är litet (ca 3,8 kvm)där närmare hälften ligger under snedtak. Huset är ett 60-talsradhus i blåbetong och mellanbjälklag av betongelement. Kommer ta hjälp av röris som ”konsult” så att jag gör rätt, samt för vissa svårare moment. Elektriker kommer få göra allt el-relaterat.
Har funderat mängder på hur jag ska inreda det, och kommer nog att hinna tänka om både två och sju gånger framöver. Grundidén är att hämta från 60-talets stil i en modern tappning. Halvkaklat, mosaikgolv (eller terrazzo) och tidstypiskt plåtspegelskåp känns lockande.
Planlösning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har i dagsläget fått en ny njure(!!) och även kommit en bit i bygget:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den vita pexen är till handdukstorken ska dras om till väggen när jag kan tömma radiatorsystemet.
Nån som ser något askorkat nybörjarmisstag?
En första fråga, vad skulle ni använda för att fylla ut håligheter i blåbetongen? På det värsta stället där avloppet kommer in behöver det fyllas med uppemot 10 cm.
Jag har även två block som spruckit i mitten, alltså längsmed väggen (frostsprängning kanske?). Hur limmar jag ihop dessa på det smidigaste sättet?
Jag har även två block som spruckit i mitten, alltså längsmed väggen (frostsprängning kanske?). Hur limmar jag ihop dessa på det smidigaste sättet?
Du skulle inte kunna tänka dig limma en skiva som nytt underlag på lättbetongen?
Ta bort alla ojämnheter sedan limma dit en våtrumsskiva typ aqua panel eller gipsbaserad våtskiva?
Ta bort alla ojämnheter sedan limma dit en våtrumsskiva typ aqua panel eller gipsbaserad våtskiva?
E Enber skrev:En första fråga, vad skulle ni använda för att fylla ut håligheter i blåbetongen? På det värsta stället där avloppet kommer in behöver det fyllas med uppemot 10 cm.
Det låter som en mycket bra idé faktiskt, tror det får bli så. Blir faktiskt lite orolig över ytterväggens långsiktiga stabilitet då den har spruckit en hel del i lättbetongen samt att limmet mellan stenarna tycks ha släppt här och där så att dessa bara står på varann. Eftersom det inte finns något våningsplan som tynger ovanpå så känns inte det jättestadigt.D Danne213 skrev:
Summa summarum funderar jag på att sätta två lager med någon riktigt stark skiva mot ytterväggen som då kanske blir lite självstagande och mindre beroende av infästningarna mot ytterväggen, exempelvis fermacell fibergips. Är det en dum idé? Känner inte att jag har utrymme för att regla upp något tjockare mot ytterväggen, så den lösningen vill jag undvika.
Hej! Ardex mfl. Har bra produkter för att hellimma skivmaterial.
Sen kan du nog gott använda blåbetongen för infästning istället för att försöka fästa endast i skivan. Förutsatt att väggen är stabil givetvis. Att den är urslagen på sina ställen spelar ingen roll, bara laga i. Jag gillar fishers plugg för lättbetong när jag skruvar upp saker.
Sen kan du nog gott använda blåbetongen för infästning istället för att försöka fästa endast i skivan. Förutsatt att väggen är stabil givetvis. Att den är urslagen på sina ställen spelar ingen roll, bara laga i. Jag gillar fishers plugg för lättbetong när jag skruvar upp saker.
Nyligen renoverat vårt badrum med blåbetong. Innerväggarna var så dåliga att vi fick riva dom helt.
Ytterväggen hade jag en murare till att reparera, så vad han använde för att fylla ut håligheterna och limma ihop de lösa blocken med vet jag inte. Därefter armerade han med putsnät och putsade hela väggen. Blev väldigt bra, och tror det blir bättre än att limma skivor på blocken.
Ytterväggen hade jag en murare till att reparera, så vad han använde för att fylla ut håligheterna och limma ihop de lösa blocken med vet jag inte. Därefter armerade han med putsnät och putsade hela väggen. Blev väldigt bra, och tror det blir bättre än att limma skivor på blocken.
Hmm, jag har mina misstankar om att ytterväggens dåliga skick i mitt fall beror på att huset har rört sig på något sätt. Jag ser inga tydliga tecken idag på att dessa rörelser skulle vara pågående, men jag tänker mig att badrummet ändå ska hålla några decennier. De tidigare rörelserna har lett till att vissa block har förskjutit sig något mot varandra, se bild hur spacklet som lades på för gissningsvis 40-50 år sedan har delats:J JeLö skrev:Nyligen renoverat vårt badrum med blåbetong. Innerväggarna var så dåliga att vi fick riva dom helt.
Logga in
Skapa konto
Tänker att en eller två skivor framför skulle tillåta mindre rörelser bakom om de inte sitter fastsatta i blåbetongen på allt för många ställen. Tror du att puts med armering skulle kunna ge motsvarande funktion?
Har du någon avloppsventilation?
Lecasten brukar väl funka bra att fylla med.
Lecasten brukar väl funka bra att fylla med.
Detta är egentligen utanför min kunskapsnivå, men ska du ha kakel blir det väldigt tungt på skivorna. Vad händer med kaklet om de få stenarna som skivorna sitter fast i rör på sig? Som sagt, utanför min kunskapsnivå så jag tänker kanske helt fel???E Enber skrev:Hmm, jag har mina misstankar om att ytterväggens dåliga skick i mitt fall beror på att huset har rört sig på något sätt. Jag ser inga tydliga tecken idag på att dessa rörelser skulle vara pågående, men jag tänker mig att badrummet ändå ska hålla några decennier. De tidigare rörelserna har lett till att vissa block har förskjutit sig något mot varandra, se bild hur spacklet som lades på för gissningsvis 40-50 år sedan har delats:
[bild]
Tänker att en eller två skivor framför skulle tillåta mindre rörelser bakom om de inte sitter fastsatta i blåbetongen på allt för många ställen. Tror du att puts med armering skulle kunna ge motsvarande funktion?
Enligt min murare så är det väldigt vanligt att putsbruket man använde på 60-talet nu har släppt från lättbetongen, och bara sitter fast i stenarnas fog. Därför var det viktigt med både primer och armering när man putsade om.
Nu ser jag dock att dina block inte är murade som de var hos mig. Jag hade en tjock murfog mellan alla stenar. Finns nån bild i början på min tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-ett-badrum-fran-60-talet.336615/
I vårt fall hade även fogen släppt från lättbetongen på flera ställen, så det var i princip bara tapeten och putsen som höll innerväggarna på plats
Hade ett par stenar som hade rört sig ungefär lika mycket som den du visar på bild, men misstänker att det har varit i samband med att man bytte fönster en gång i tiden. Muraren var väldigt självsäker på att ytterväggen blev stark nog efter lagningen.
Förresten, det som står som "ev. skåp" på din planritning skulle jag väntat med till duschdörrarna är på plats. Risk att öppningen när du ska in i duschen blir för liten
Uppdatering:
Hej, jag är ärligt talat i en lite jobbig fas när det gäller badrummet.
Jag har haft en del problem i det övriga livet som gör att arbetet framskridit långsamt. Problemet är att detta verkar leda till att materialen jag använder inte fungerar som tänkt. Bland annat släpper tätskiktsduken från kiilto från underlaget om den inte täcks tillräckligt fort med kakel, detta är tydligen förväntat men svårt för mig som amatör med små möjligheter att skynda på arbetet. Detta hr lett till att jag fått göra om vissa delar och har skurit upp, limmat fast, och lagat igen för att sedan kakla.
Dagens ångest är att jag upptäckt att vissa kakelplattor har släppt. Kan det bero på att jag inte fogat snabbt nog? I så fall är jag lite illa ute, och jag undrar nu hur jag ska fästa de som lossnat utan att det nya fixet bygger för mkt. Kan jag limma med pl400 och förvänta mig en långsiktig lösning?
jag lägger upp ett par bilder på helvetet...
Hej, jag är ärligt talat i en lite jobbig fas när det gäller badrummet.
Jag har haft en del problem i det övriga livet som gör att arbetet framskridit långsamt. Problemet är att detta verkar leda till att materialen jag använder inte fungerar som tänkt. Bland annat släpper tätskiktsduken från kiilto från underlaget om den inte täcks tillräckligt fort med kakel, detta är tydligen förväntat men svårt för mig som amatör med små möjligheter att skynda på arbetet. Detta hr lett till att jag fått göra om vissa delar och har skurit upp, limmat fast, och lagat igen för att sedan kakla.
Dagens ångest är att jag upptäckt att vissa kakelplattor har släppt. Kan det bero på att jag inte fogat snabbt nog? I så fall är jag lite illa ute, och jag undrar nu hur jag ska fästa de som lossnat utan att det nya fixet bygger för mkt. Kan jag limma med pl400 och förvänta mig en långsiktig lösning?
jag lägger upp ett par bilder på helvetet...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag tittar på de senaste bilderna jag lagt upp har ju en del ändå hänt.
Apropå de frågor jag hade sist så löste jag det med att sätta upp skivor. Jag uppfattade att detta blev starkt och mycket mer stabilt än den skivvägg enligt säker vatten som jag har på innerväggarna. Ångesten är förstås om detta nu ändå inte blivit tillräckligt bra och påverkar kaklet, men jag fattar ärligt talat inte hur i så fall. En annan förklaring är att jag är nybörjare på kakling och har låtit fixet torka för mycket.
Apropå de frågor jag hade sist så löste jag det med att sätta upp skivor. Jag uppfattade att detta blev starkt och mycket mer stabilt än den skivvägg enligt säker vatten som jag har på innerväggarna. Ångesten är förstås om detta nu ändå inte blivit tillräckligt bra och påverkar kaklet, men jag fattar ärligt talat inte hur i så fall. En annan förklaring är att jag är nybörjare på kakling och har låtit fixet torka för mycket.