tommib
Tryckluft med långt rör är det jag kör nu. Jag har byggt ett eget blåsrör av 10 mm Cu-rör, en ballofix och lite kopplingar. Det räcker tyvärr inte. Dammsugare kommer inte funka i blåsläge. Möjligen kan man suga upp vattnet men då krävs modifiering i form av VP-rör.

Får prova vidare i veckan när jag är gräsänkling. Som det ser ut är nog 30 mm VP-rör som pluggas i botten och sen får ett par små hål för tryckluft huvudalternativet. Tänker att det fyller ut hålet ordentligt och att tryckluftsflödet räcker för att tömma ut det sista. Funderar också på 33 mm trästav som jag råkar ha hemma.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Annars är det väl bara ta en vanlig kökstvättsvamp:
knyt björntråd runt.
peta ner i hålet,
låt expandera.
dra upp den nu fuktiga svampen

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Men det hade såklart varit mycket coolare att lösa det med maskiner ;)

• Gilla
Pelk och 4 till
  • Laddar…
tommib
Utgrävd källare med uppbrottet sten och grus, staplade stenblock vid vägg och byggmaterial runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvkubik sten och grus med svart rör intill en betongvägg, uppmätt med röd sprayfärg.
Skapa konto

Det är svårt att ta bilder på ett sånt sätt att man ser att det går framåt men jag har knäckt loss kanske en halv kubik sten igen. Dessutom har jag spolat rent så gott det går och börjat stapla upp sten i botten nu. Det går inte att få ner någon padda och det spelar ingen roll egentligen eftersom de stora stenarna inte skulle gå att packa ändå med någon normal padda. Tänker att jag istället staplar dem relativt prydligt och tight så blir det en bra grund att lägga makadam på och sen gjuta golv.

• Gilla
Beemaster och 4 till
  • Laddar…
tommib
Jag har för övrigt börjat fundera på gjutningen av platta nu. Armering? Behöver man verkligen det? Jag kommer återfylla med sten som jag handpackar så att den blir stum. Därefter 8-16 makadam på, plast, cellplast och sen platta. Den kommer egentligen inte utsättas för några nämnvärda punktlaster eller knäckande moment så enda anledningen till armering är väl sprickarmering. Jag vet inte om det gör så mycket om det blir lite små sprickor. Dessutom kommer plattan ligga fritt.

Några nackdelar med den här metoden?

Jag väger detta mot besväret att armera, vilket kommer vara ganska stökigt då det inte går att få ner några färdiga mattor. All armering får således handnajas på plats.

En ytterligare faktor är att jag kanske i framtiden vill växla av valvet om det ska bli en trappa ner på ett ställe men då kan man armera just där de väggarna i så fall blir.

Det är inte så jobbigt att naja. I första källarrummet jag gjöt golv i så använde jag mattor, men det blev bara jobbigt att få in dom. Fick klippa sönder dom i småbitar i alla fall. I nästa rum så najade jag av lösa järn, och det blev betydligt bättre. En rätt så trist kväll var det att naja, men det vara bara att bita ihop. Jämfört med jobbet att gräva ur då var najningen ett litet jobb.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Du har ju ändå vatten som rinner under plattan. Tänker att om det var jag så skulle jag lagt en kväll på att naja armering till plattan. Som vanligt ska man ju göra allt så förbaskat ordentligt...

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
tommib
Crap. Jag visste väl egentligen vad svaret skulle vara...

Hade dock varit lättare att gjuta i sektioner utan armering också. Står fortfarande och väger mellan betongbil+pump och köpa tombola och blanda själv. Jag vet nämligen inte hur jag ska få ihop formen för att gjuta allt på en gång.

Fulkemisten
Vad är tanken? Har glömt, ska det inte vara golv i hela utrymmet, flera nivåer eller varför behöver du form?

tommib
Flera nivåer och allt kommer inte gjutas samtidigt ändå.

Fiberarmerad betong kanske kan vara en bra kompromiss ? Finns både plast och stål.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Det går att hyra en najomat och då är det riktigt kul att naja :). Tar inte lång tid att bygga en egen matta av lösa järn.

En så liten yta tar inte så lång tid att naja för hand även om man är ovan. Det är långt från varje kryss som behöver najas. Det handlar ju om att armeringen ska ligga kvar där man lagt den, så mer än så behövs inte.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
tommib
En byggarbetsplats med återfyllda stenmaterial och betongrör, synliga kablar och byggspill.
Skapa konto
Grus och stora stenblock vid en grävd grop som visar påbörjad återfyllning av material.
Skapa konto
Återfyllning av grävd byggplats med betongrester och grus bland byggmaterial och jord.
Skapa konto

Börjat återfylla. Försökte också ta en bild som visar hur mycket material som faktiskt är borta men det är svårt.

Fru+barn kom hem tidigare än planerat från landet pga dåligt väder så projekttiden blev direkt mer begränsad igen. Fast det är ändå mysigt att träffa dem...

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[ Fast det är ändå mysigt att träffa dem...
Mhm, mhm, PK-maffian tvingade dig att skriva det där
Projekttiden är helig! :rofl:

Med tanke på densitet på sten så ser man ändå att det där är en icke ringa mängd. Bra jobbat!

• Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.