tommib
Jo, det skulle funka men det blir omotiverat dyrt. Dessutom går jag ju då miste om träningen :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib
Heh... Ja. Rätt användningsområde historiskt också.

För otympligt dock. Jag skulle i så fall behöva något smalare, max 300 mm tror jag. Det bästa skulle vara att ta in en sug/blåsbil och blåsa in det.

Skulle jag verkligen vilja så skulle jag kunna ta upp ett hål i grundmuren under köket. Där är marknivån nämligen så låg att man kommer in till en (låg) del av krypgrunden. Nackdelen är att jag skulle få bygga en ränna där inne bland massa rör. Ja, och att jag måste ta ett hål i grundmuren då. Vilket jag inte gör själv med de verktyg jag har.

Så det blir nog hink och spade samt motion. Får se hur mycket det går åt till slut, planen är att återanvända en del av det berg jag spräcker bort som återfyllnad om möjligt. Jag vacklar dock lite och funderar på om man skulle försöka mura upp lite mellanväggar (med hål) i sänkan istället och täcka med lecablock så att man får ett vattenmagasin under. En fördel med det skulle väl vara att pumpen inte behöver gå lika ofta. Nackdel vet jag inte. Någon som har något?

Redigerat:
tommib
En liten uppdatering....

Tittade ner två gånger idag för att vattna och se vad som händer. Det börjar bli en hel del sprickor i den runda hällen. Däremot förvånansvärt lite i den bortre delen. Möjligen kan det förklaras av att det inte är alls finns lika mycket fri kant på det bortre stället.

En läxa till nästa gång är att täcka över hålen med plast, eller med våta dukar. Avfuktaren hade jobbat på bra där nere och översta delen av varje hål innehöll dels häftiga tunna figurer som hade vuxit upp, dels grått pulver. Således blev en del av varje hål inaktivt. Klantigt av mig...

Bilder kanske kommer imorgon, har lovat sonen att vi ska gå ner och titta tillsammans på sprickorna.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
tommib
Stor sten i en grävning markerad med röda spraymålade linjer, troligen för att visa var den ska klyvas eller bearbetas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en grov betongyta med röda markeringar, omgiven av svarta flexibla rör och en plastduk.
Skapa konto
Bild på berggrund med röd sprayfärgsmarkering och fötter i skyddsstövlar.
Skapa konto
Stor sten med röda märkningar vid en byggarbetsplats, delvis omgiven av vatten och grus med rör synliga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 4 till
  • Laddar…
Nöjd?

tommib
Inte riktigt. Borde som sagt täckt hålen och kanske haft några fler.

Får se hur det blir när jag börjar bända loss bitar.

Varför inte använda spräckkilar ist?

tommib
Tar för lång tid. Jag har 15 st 20 mm kilar men det tar för evigt att borra hålen. Med riktig kompressordriven maskin var det typ som att borra i smör när man väl fick den att bita.

Finspräckningen kommer dock göras med kilar.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Jag beundrar ditt tålamod! Jag hade köpt hela Atlas Copco för att få det gjort.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tar för lång tid. Jag har 15 st 20 mm kilar men det tar för evigt att borra hålen. Med riktig kompressordriven maskin var det typ som att borra i smör när man väl fick den att bita.

Finspräckningen kommer dock göras med kilar.
Men måste du inte borra för att använda snigeldynamiten också? (har aldrig använt snigeldynamit så lite osäker på hur det funkar...)

tommib
Jo, men det gör jag som sagt med hyrmaskin. Kolla lite tidigare i tråden.

Här fyllde du hålen?
Jag borrade ca 150 33mm hål 120cm djupa förra helgen och hade 20kg Dynacem i källaren som jag hällde i på lördag kväll i några av hålen längst fram, det började spricka upp jättefint ungefär som på dina bilder så redan på måndag eller tisdag så började jag riva i det och fick loss fina bitar men blev besviken och rädd att jag "förstört" nu när jag började riva i det. Två till tre dagar senare så hade det druckit upp mer på djupet och jag kunde börja riva mer i det så jag är jättenöjd med resultatet och kan säga dig att vänta lite så kommer det ha spruckit upp jättefint ska du se
Vart köper du snigeldynamit?

tommib
Dynacem :) Har 45 kg kvar...

Jag fyllde hålen i torsdags. Försöker hålla mig från att gå ner med spettet nu. Det hjälper att alla barn är hemma och frun är på fest så jag måste nog hålla mig uppe i huset. På torsdag drar de till landet och jag blir kvar hemma (jobbar på fredag) så då jävlar blir det spetta... Måste komplettera borrandet också och då hjälper det att grannarna troligen är väck pga långhelg.

• Gilla
John Karlsson och 1 till
  • Laddar…
H
tommib tommib skrev:
Dynacem :) Har 45 kg kvar...

Jag fyllde hålen i torsdags. Försöker hålla mig från att gå ner med spettet nu. Det hjälper att alla barn är hemma och frun är på fest så jag måste nog hålla mig uppe i huset. På torsdag drar de till landet och jag blir kvar hemma (jobbar på fredag) så då jävlar blir det spetta... Måste komplettera borrandet också och då hjälper det att grannarna troligen är väck pga långhelg.
Tålamod. Om jag inte minns fel tog det upp mot en vecka för full effekt. Kul att se att du är igång igen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.