tommib
Nu så....

Hål är borrade och ingen/inget är skadat. Bilder hanns inte med och det var inte läge att ta upp någon mobiltelefon och fota heller för trots rejäl vattenbegjutning så var det dimmigt där nere.

Vi såg ut som två lergubbar när vi kom upp.

Läxor från idag:

Det är skitsvårt att sätta an mot en sned bergyta
Bergborrar är tunga
Plankan med hål var en fantastiskt bra idé som vi hade mycket nytta av
Dammsugare hade varit meningslöst, vi provade inte ens
Det hade varit bra med en luftrenare
Det var väldigt kul men också jobbigt.

Allt som allt en lyckad dag. Imorgon kanske det blir bilder när jag ska spola rent berget och gräva ut allt borrkax som sedimenterat ner. Måste också kompletteringsborra med elborrmaskin på de där sneda ytorna som var helt omöjliga.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Måste också kompletteringsborra med elborrmaskin på de där sneda ytorna som var helt omöjliga.
Hade lite tid över och läst tråden , mycket jobb och tid tar det, att inte ha bråttom är en form av tillfredställelse.
Ställ borren rakt mot berget och borra, när den börjar att bita med ett anvisning till hål så börjar du att vika upp maskinen till den vinkel du vill ha, det med regel fungerar men inte på en kanske rund/slät yta

S sinuslinus skrev:
Inte konstigt att vården i Stockholm går på knäna när man skickar ner två läkare i ett källarhål.
Vad någon gör på sin fritid är inget som har att göra med arbetet ;) , alla skift för det utförs nog med bravur och känsla
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Måste också kompletteringsborra med elborrmaskin på de där sneda ytorna som var helt omöjliga.
Sätt upp foten och styr med stöveln vid hålfoten med borret i 90 grader där du vill borra.
Slå inte på mer luft än att maskinen precis vill börja slå så du får en markering och en fördjupning.
Därefter kan du börja resa upp maskinen,

Lite trixigt i början, men man lär sig(y)

Ps
Bra jobbat föresten(y)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
De sneda ytorna var typ 45 graders lutning med rundning så att sätta ner borret i 90 grader fanns inte på kartan.

Jag gjorde några sneda hål in där jag i princip höll upp maskinen med armarna och tryckte den mot berget med bröstet. Det funkade på något ställe men kändes alldeles för osäkert och svajigt.

Det där med att sätta an med foten som stöd lämnar jag nog till dem som är mer erfarna. Plankan fungerade bra där den gick att använda och på de mindre sneda ytorna fick jag efter en sådär 20 hål upp snitsen och kunde liksom luta in borren och få grepp.

Tack alla för glada tillrop och uppmuntran!
 
  • Gilla
Marcus Lindberg och 3 till
  • Laddar…
tommib
K kest skrev:
Det är inte fler hål än två Läkare borrar på en Fm.
Det tog lite längre tid än så ;)

Vi var inte så snabba i början när vi lärde oss hantera maskin men sen gick det undan. Ungefär fem timmar effektiv arbetstid körde vi, så lite mer än en förmiddag då.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra jobbat för en oerfaren ock första gången(y)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Riktigt kul projekt! Nu blir man sugen på att börja på sin egna källare.:D
 
tommib
Betong och bergmassa med röd märkning och borrade hål för eventuell sprängning eller byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markeringar och hålborrningar i en betonggrund under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyutgjuten betong bredvid gammal betong och sten med röda märkningar, eventuellt för byggrenoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bergvägg med röd sprayfärg och borrade hål, troligen för bergssäkring eller klättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 8 till
  • Laddar…
tommib
Så här blev det. Rätt bra egentligen tror jag. Sista bilden visar lite på den sneda/runda ytan där det var värst att få i borren. Det blev två sneda hål och jag hoppas att det räcker. Bilden gör inte riktigt verkligheten rättvisa, det är en rundad "kant" utan några naturliga startpunkter som jag kunde se.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Så här blev det. Rätt bra egentligen tror jag. Sista bilden visar lite på den sneda/runda ytan där det var värst att få i borren. Det blev två sneda hål och jag hoppas att det räcker. Bilden gör inte riktigt verkligheten rättvisa, det är en rundad "kant" utan några naturliga startpunkter som jag kunde se.
Tycker det ser rätt jäkligt bra ut för att vara två glada amatörer som borrat nere i en källare :)
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Riktigt bra jobbat, löst igenom hela tråden då jag själv är sugen på att ge mig på lite berg vad har du för avstånd mellan hålen?
 
tommib
Håldiameter x 10, så 350 mm.
 
  • Gilla
  • Wow
D-qvist och 1 till
  • Laddar…
Sanslöst arbete! :surprised:
 
tommib
Nu så händer det lite igen.

Har hunnit gjuta lite stödmurar för säkerhets skull. Inga konstverk direkt men de gör nog sitt jobb. Känsliga läsare varnas i vanlig ordning.

Idag hade jag dessutom tid och ork att köra i första omgången snigeldynamit :D Ska bli spännande att se vad som händer.

Nybyggd grusramp och gjutna stödmurar i en pågående byggarbetsplats inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stödmur av betong med synliga kablar och slangar längs en berggrund med röd sprejmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stödmur och rörledningar i en byggarbetsplats för snigeldynamit etapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda stödmurar med dräneringsrör och en grusramp vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd grusramp och gjutna stödmurar i en grund, med synliga rör och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuta stödmurar och markeringar för snigeldynamit på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan jord har jag byggt en liten grusramp för att enklare kunna få ner gruset genom hålet när jag måste jobba själv. Det här förbannade viruset gör att jag inte får någon hjälp av polarna...

Återstår att se när jag orkar med det, varit hemma sjuk från jobbet i två dagar nu pga hosta och heshet så konditionsövningar är inte så aktuella på ett tag.
 
  • Gilla
Henri och 11 till
  • Laddar…
Du kämpar på bra (y)
Sätt upp en webbkamera så man kan se snigeldynamiten live, en riktig actionfilm :D

Skulle det funka med ett transportband för att underlätta grustransporten? En tanke bara :)
 
  • Haha
  • Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.