49 193 läst ·
52 svar
49k läst
52 svar
Projekt blomlådor
Helt ärligt kommer jag inte riktigt ihåg...Grillen skrev:
Men jag TROR att jag la en markduk imellan leca och dräneringsrören. Så att jorden inte skall hamna i vattenmagasinet, samtidigt som jorden ändå sipprar ner imellan lecakulorna och alltihop hjälps åt för att suga upp vatten från magasinet. Tror även att jag särade på dräneringsrören i mitten, så att det blev en "ränna" där jag tryckte ner lecakulorna, på så vis har lecakulorna alltid kontakt med vattnet som är längst ner i botten och kan suga upp vatten från botten av lådan.
Gjorde en liten bild för att ni enklare ska förstå...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjena @C crazytok skrev:Helt ärligt kommer jag inte riktigt ihåg...
Men jag TROR att jag la en markduk imellan leca och dräneringsrören. Så att jorden inte skall hamna i vattenmagasinet, samtidigt som jorden ändå sipprar ner imellan lecakulorna och alltihop hjälps åt för att suga upp vatten från magasinet. Tror även att jag särade på dräneringsrören i mitten, så att det blev en "ränna" där jag tryckte ner lecakulorna, på så vis har lecakulorna alltid kontakt med vattnet som är längst ner i botten och kan suga upp vatten från botten av lådan.
[bild]
tjena @crazytok , stor inspiration för min del i mina egna blomlådor!C crazytok skrev:Helt ärligt kommer jag inte riktigt ihåg...
[bild]
Några frågor - om man utgår från ritningen - vilken höjd gjorde du det faktiska dräneringsröret? (Dvs där överflödigt vatten ska rinna ut) Där Lecan slutar och jorden börjar?
Och då la du alltså jorden direkt på lecan?
Fäst duken en bra bit upp på sidorna av krukan/lådan så stannar det mesta av jorden kvar. Ett alternativ är att dra upp duken över kanten och sätta en list/bräda som håller fast den.
Personligen kör jag utan duk och har t o m ibland blandat jord och Leca i botten redan från början. Lägger man bara Leca i botten och sedan jord över så brukar man kunna tömma ut nästan bara Leca från botten av en kruka efter 10 år och jag vill utnyttja mer av krukorna för jord. Det är nog begränsat som det är i ett kärl.
Att jorden längst ner riskerar att bli väldigt blöt ser jag inte som ett stort problem så det bara sker under nivån för hålet/hålen för avrinning.
Personligen kör jag utan duk och har t o m ibland blandat jord och Leca i botten redan från början. Lägger man bara Leca i botten och sedan jord över så brukar man kunna tömma ut nästan bara Leca från botten av en kruka efter 10 år och jag vill utnyttja mer av krukorna för jord. Det är nog begränsat som det är i ett kärl.
Att jorden längst ner riskerar att bli väldigt blöt ser jag inte som ett stort problem så det bara sker under nivån för hålet/hålen för avrinning.
Helt ärligt så kommer jag inte helt hundra ihåg! Men det låter mest troligt att det var så jag gjorde…M majster skrev:
För mig så har denna funkat helt klockren ända sedan jag byggde den. Fyller på manuellt extremt sällan, men har gjort det vid extrem torka tex. Alla mina växter har mått extremt bra i denna balja! 🙂
Hej!C crazytok skrev:Helt ärligt kommer jag inte riktigt ihåg...
[bild]
Tack för mycket intressant tråd! Håller på med ett liknande bygge men är inte riktigt med på varför man lägger dräneringsrör i botten på lådan? Varför inte bara lecakulor eller liknande? Eller är det bara ett bra sätt att ha något som håller uppe lecakulor/jord en bit så att vattnet får plats?
Anledningen är nog främst för att få plats med större vattenvolym. Lägger du bara leca kulor så kommer ju dessa uppta väldigt mycket plats.
Nu hamnar ju vattnet i dräneringsrören i botten, sedan sugs det upp av leca kulorna och jorden längs ner suger upp från leca kulorna…
Nu hamnar ju vattnet i dräneringsrören i botten, sedan sugs det upp av leca kulorna och jorden längs ner suger upp från leca kulorna…
Låter vettigt, tack för svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden