Tungt inspirerad av tommib (jag har alltså läst och förundrats över hans tråd i flera år :) ) så har jag äntligen fått med familjen på att den där trädgårdsdammen jag förstorade för ett par år sedan skall bli en badbar damm på 6x6x2m med separerat växtområde.
Hoppas på glada tillrop och kanske tips och idéer.

Lite bakgrund:

När vi köpte huset fanns en liten dåligt skött damm i hörnet av tomten. Jag som alltid har velat ha en damm (och alltid letar efter en anledning att få köra grävmaskin) fick efter att det mesta andra var renoverat äntligen lov att göra dammen större. Alla bilder nedan är från efter den första renoveringen. Men flera saker är jag inte nöjd med i denna iteration av dammen.
Bland andra. Den går inte att bada i... den läcker av och till. Slangar och filter var en efterkonstruktion. Vattenfallsstenen står utanför dammduken så ständig ångest och oro över att den läcker. Bäckdelen består av flera små dammdukar så den läcker regelbundet. Jag klantade till mig vid grävandet och fick feeling, gjorde ett extra djuphål som ledde till att dammduken ligger fult och framförallt blev duken för kort i ändarna. Dessutom är det förlångt ner till vattnet från den sidan man kommer åt och jag har ett stort grundområde som är oandvändbart egentligen...
Trädgårdsdamm med stenar och växter runtomkring, små vattenfall, flytande liljor och omslutna av frodiga buskar. Ett par fötter syns vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsdamm med klart vatten, omgiven av stenar och grönska, och ett litet vattenfall i ett hörn.
Skapa konto
Stenlagd bäck med rinnande vatten och omgivande växtlighet vid trädgårdsdamm.
Skapa konto

Hammockvy över frodig trädgård med träd, buskar och en liten stenformation, fot vilande i förgrunden.
Skapa konto
Två hängmattor av tyg hänger på en träram i en trädgård med en damm och grönskande växter i bakgrunden.
Skapa konto
stor del av sommaren går åt i hängmattan och stolarna vid dammen.
Grönskande trädgård med en liten damm och hängmatta mellan träd. Omgiven av häckar och kullar med stenar vid dammkanten.

Problem som jag haft och lärt mig av. Inga genomföringar i duken. Inga slangar eller pumpar utanför inkapsling. Jag kommer dra pump och slang i avloppsrör som mynnar i dammen.

Det blev fort en storhög med lera. Om man bygger i den det första året rasar allt. Så jag kommer vänta med final fixen av sumpområdet till nästa år.

Jag kommer bygga en lång lerhög med bäck och sumpområde i enligt skissen här.
Översiktsbild av en trädgård med en gräsmatta, träd och en damm under konstruktion med markerade områden för framtida utveckling.
Tanken är att bäcken / sumpområdet skall innehålla gårdssingel och ha utlopp i botten av sig för att agera som naturligt filter, följt av flera djupare pooler för ytterligare rening skall ske innan det kommer ut i dammen. via ett liknande vattenfall som idag.

Jag skall ha ett litet grundare område för placering av näckrosor på häcksidan av dammen som också kommer svepa runt som en trappa för enkel i och uppgång. Former man gräver i leran verkar hålla sig 100% över tid i dammen. Jag skall också lägga en jordvall på häcksidan för att få upp vattenytan i framkant.

Jag har redan kopplat in vattenliv, för de har massor med bra gratisinformation man skall tänka på på sin hemsida och verkar genuint intresserade av att detta skall bli så bra som möjligt.

• Gilla
Puttrik123 och 1 till
  • Laddar…
Planeringen fortsätter.

Man är väl lite lagom galen när man sitter och planerar baddamm medans det snöar ute. Men förra gången planerade jag inget alls och då blev jag ju inte nöjd... Så vi testar något nytt... För mig. Planering....

Redan nu inser jag ju att jag får problem. Men med 6månader kvar till utförandet och utan lera och maskinhyra som står och tickar så kan man ju ta det med ro och fundera.

Jag vill inte ha genomföringar genom dammduken för att jag är tjurig.. Det medför utmaningar.
Jag vill dra alla slangar i avloppsrör som mynnar i dammen. För att slangar har gått sönder innan och det syns dåligt.

Nu har jag försökt måla upp hur det skall bli. Gula "rör" tänker jag någon form av hårda perforerade rör för inlopp och utlopp.
Inloppet kommer ligga på bottnen med ett stigrör (eller slang) upp ur dammen till pump och filter. Här är jag lite osäker på placeringen och dragningen.
Jag har fått förslag på filter och pump. Detta kommer stå utanför dammen som idag det täcks av grönska på sommaren och jag kommer få bygga in det på något sätt sedan.

Det orangea med svart mitt visar avloppsrör med slang. De olika vattenfärgerna visar tänkta vattendjup och det ljusblå är det som blir av det jag grävt upp och kommer vara högre än själva baddelen, hur stort och högt det blir är oklart :)

Mörkgönt är perenn bladgrönska av oplanerat slag :)
Ljusgrönt är mer perenna blommor och grejer
Mörkare grått är sten.

Det ljusgrå är grusgropen med inlopp i botten.

Och ja jag målar som en 2åring utan talang ,men jag kompenserar det med att inte försöka låtsas som att jag kan. Skissen hjälper mig :) Mest att förstå att det inte är färdigtänkt men iallafall :)

Jag har frågat vattenliv om råd för slangar och rör kanske är pvcrör stora delar av vägen en bättre lösning än slang. Men Jag VET att någon gång kommer jag sätta spaden i slangen... För jag har levt med mig själv i många år nu...
Skiss av baddamm med olika färger för vattendjup och växtligheter, samt attribut som rör och slangar för inlopp och utlopp.
Skapa konto

Tänka är inte heller min bästa gren alla gånger så tips och tankar mottages tacksamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.