28 899 läst ·
50 svar
29k läst
50 svar
Projekt Attefallsgarage, behöver feedback och åsikter
Inser att jag inte kommer få nån struktur på detta just nu, så här kommer lite blandade bilder.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Snyggt! Är du nöjd med utrymmet?
Ja och nej... det blev tillräckligt funktionellt för att kunna mecka med hobbybilen utan problem men avståndet mellan mekbänk/svetsbänk och bilen är lite i minsta laget.
Hade även planerat för den nya lilla typen av tvåpelarlyftar som lyfter 1-1,2 m (har 20 cm platta där pelarna ska fästas) men det känns som det blir för trångt.
Nu fick jag bara bygga Attefall annars hade jag valt 1,5 m bredd och 1 m djup till, större hade inte funkat på tomten.
Men jämfört med att behöva sätta sig i bilen och åka 20 min varje gång man ville pyssla med hobbybilen är detta en dröm
.
Hade även planerat för den nya lilla typen av tvåpelarlyftar som lyfter 1-1,2 m (har 20 cm platta där pelarna ska fästas) men det känns som det blir för trångt.
Nu fick jag bara bygga Attefall annars hade jag valt 1,5 m bredd och 1 m djup till, större hade inte funkat på tomten.
Men jämfört med att behöva sätta sig i bilen och åka 20 min varje gång man ville pyssla med hobbybilen är detta en dröm
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Vad landade hela kalaset på?
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Ditt projekt har inspirerat mig att dra igång något liknande. Pga. att det är lite ont om plats mot gatan måste jag också hålla mig runt 5.40 fast jag kommer ha en familjebil i garaget, oisolerat, bredare port och ingen lyft. Bredden blir nog liknande din eftersom man ju vill maxa ur sina 25 kvm 
Ett par frågor har dykt upp när jag följt ditt projekt:
1) Är det där garaget 4 m högt eller har du av någon anledning valt att göra det lägre än tillåten maxhöjd?
2) Krävde kommunen mycket konstruktionsritningar etc. eller räckte det med att du gjort en välbekant konstruktion på normala cc med välanvända virkesdimensioner?
3) Är det 3 graders lutning på taket eller ändrade du vinkeln under resans gång?
Ett par frågor har dykt upp när jag följt ditt projekt:
1) Är det där garaget 4 m högt eller har du av någon anledning valt att göra det lägre än tillåten maxhöjd?
2) Krävde kommunen mycket konstruktionsritningar etc. eller räckte det med att du gjort en välbekant konstruktion på normala cc med välanvända virkesdimensioner?
3) Är det 3 graders lutning på taket eller ändrade du vinkeln under resans gång?
Roligt!
1) jag valde att göra det så lågt som var praktiskt för att smälta in bättre med övrig bebyggelse. Utgick från takhöjd på 2,20 m på lägsta stället och sen gav sig resten från det. Höjd från marknivå till högsta punkt på taket är 3,01 m
2) Jag använde det online beräkningsverktyg Svenskt Trä har på sin hemsida och angav de beräknade värdena i konstruktionsbeskrivningen. Eftersom jag hade hela garaget som en 3D-modell gick det också enkelt att rendera ut snitt i rätt skala till ritningarna
3) Jag behöll 3 grader, det är den lägsta vinkeln det finns bra lägg-själv tak att till
/Dea
1) jag valde att göra det så lågt som var praktiskt för att smälta in bättre med övrig bebyggelse. Utgick från takhöjd på 2,20 m på lägsta stället och sen gav sig resten från det. Höjd från marknivå till högsta punkt på taket är 3,01 m
2) Jag använde det online beräkningsverktyg Svenskt Trä har på sin hemsida och angav de beräknade värdena i konstruktionsbeskrivningen. Eftersom jag hade hela garaget som en 3D-modell gick det också enkelt att rendera ut snitt i rätt skala till ritningarna
3) Jag behöll 3 grader, det är den lägsta vinkeln det finns bra lägg-själv tak att till
/Dea
Redigerat:
Här kommer konstruktionsplanen. Två saker är ändrade jämfört med denna, det blev inga brunnar i plattan och det blev element istället för luft-luft (låg förbrukning, svårt att räkna hem en värmepump),
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Grymt bra, tackar! Jag har skissat på 10 grader men det är nog inte så dumt att göra som du så får man några extra dm takhöjd. Körde du Makitas självtäck? Det är ju verkligen smidigt att lägga. Separat tråd kommer 
Fint garage du fick till TS 
(Istobal 3.2T)
Ska man inte riva sparklådor eller har stora jobb i/vid sparklådorna och har såhär liten plats är en saxlyft så mycket smidigare.
2/4pelarlyft möjliggör parkering av ytterligare en bil under, därför har jag alltid valt 2 pelare fast Saxlyften är så mycket smidigare i de flesta fallen.
Min senaste 2 pelarlyft har lika långa armar fram som bakCirs skrev:
Ska man inte riva sparklådor eller har stora jobb i/vid sparklådorna och har såhär liten plats är en saxlyft så mycket smidigare.
2/4pelarlyft möjliggör parkering av ytterligare en bil under, därför har jag alltid valt 2 pelare fast Saxlyften är så mycket smidigare i de flesta fallen.
Redigerat:
Körde Mataki, Trebolit har ungefär samma.
Kollar fortfarande på tvåpelarlyftar.... låg takhöjd gör att jag bara får in låglyftande varianter som t.ex. https://verktygsboden.se/tvapelarlyftar/flyttbar-tvapelarlyft-2750-kg men jag är grymt sugen.
Min bil ha 50/50 viktfördelning och ganska symmetriska lyftpunkter så den kommer hamna mitt emellan stolparna
Kollar fortfarande på tvåpelarlyftar.... låg takhöjd gör att jag bara får in låglyftande varianter som t.ex. https://verktygsboden.se/tvapelarlyftar/flyttbar-tvapelarlyft-2750-kg men jag är grymt sugen.
Min bil ha 50/50 viktfördelning och ganska symmetriska lyftpunkter så den kommer hamna mitt emellan stolparna
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Ser i dina dokument att man måste uppfylla brandklass ei30. Då går det inte att komma ifrån skivmaterial på insidan va? Hade hoppats på att kunnat ha stommens kortlingar som hyllor.











