trojlee skrev:
det jag menar är att när man lika bygger nytt så är det en liten kostnad att kliva upp ett steg i isolering, både
i väggar och tak. på mitt garagetak sprutade jag 50cm ecofiber som kanske nu när det har sjunkit ihop är 40cm.
försumbar kostnad mot att ha lagt 20cm. Även om jag bor i norrland så hade jag gjort på samma sätt om jag bott i skåne.
/
M
Helt rätt om det inte hade varit för att ytan är begränsad... hade jag fått bygga större hade jag isolerat mera.

/Dea
 
Hunnit en bit till men är osäker på hur jag ska få bra ventilation i taket, alltså mellan isolering och råspont.
Hade egentligen velat ha väldigt korta överhäng så huset är byggt på det sättet men hur gör jag ventilationen?
 
  • Garage PA3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det kommer att funka, du kommer att få c:a 45 cm mellan pelare och vägg. Du blir tokig på att snirkla dig runt där. Det blir ju även trångt mellan bil och kortväggarna.
 
S
trojlee skrev:
Jag har också den åsikten att väggisoleringen känns för tunn, men vill man elda för kråkorna så..
Herregud, mitt hus har 90mm isolering, precis som ett hundratal hus till som vart byggda här på 70talet. Det är inte optimalt, men att säga att 140mm är dåligt i ett garage är ett skämt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Att gamla hus inte har någon isolering är ingen nyhet. Man byggde inte på samma sätt, man värmde inte upp husen på samma sätt osv. Kolla idag hur många hustillverkare som bara lägger 200mm isolering på vinden - inga! Att man sen av utrymmesskäl medvetet drar ner på isoleringen i väggar så är det ett aktivt val vilket jag tycker är helt ok men jag tycker det är ogenomtänkt när man väl bygger nytt och sen snålar in på en sådan "billig" sak som isolering. Man bygger ju för att huset/garaget ska stå där i 100år och uppvärmningen är nog den utgiftsposten som kommer vara störst framgent.
/
M
 
Grund och LECA-blocksmur på plats och igår kom en lastbil full med prylar.... nu är det bara att börja bygga.
Planen är färdiga ytterväggar och tak på 7 dagar, får se om det går :-)
 
  • grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • garagemtrl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
trojlee skrev:
Att gamla hus inte har någon isolering är ingen nyhet. Man byggde inte på samma sätt, man värmde inte upp husen på samma sätt osv. Kolla idag hur många hustillverkare som bara lägger 200mm isolering på vinden - inga! Att man sen av utrymmesskäl medvetet drar ner på isoleringen i väggar så är det ett aktivt val vilket jag tycker är helt ok men jag tycker det är ogenomtänkt när man väl bygger nytt och sen snålar in på en sådan "billig" sak som isolering. Man bygger ju för att huset/garaget ska stå där i 100år och uppvärmningen är nog den utgiftsposten som kommer vara störst framgent.
/
M
Jobbar du på glasullsfabriken eller? 300 mm tjocka ytterväggar tar alldeles för mycket plats i detta fall. Och nyttan är högst begränsad.
 
Om du läser hela inlägget så har du svaret där.
 
Dag 1


20150817_205427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dag 2


20150818_193254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cirs och 1 till
  • Laddar…
Jag har 95 mm i mina väggar på landet. Tak och golv har dock 195 mm.
Funkar väldigt bra för ett fritidshus. Inga problem under -20 heller, även om elementen går lite mer då.

Nu värms det ju inte för fullt året runt iofs, men för ett garage räcker 140 mm oerhört bra skulle jag säga- finns ingen anledning att slösa golvyta med mer med tanke på att det är väldigt begränsat för ett attefallshus

Skall bli spännande att se om du får det att funka sen som det är tänkt. Funderar också på att ha ett "attefallsgarage" men klurar lite på att det blir väldigt begränsad storlek även om man bygger 6x4 m...har iofs tankar på ett friggebodsgarage också (15kvm), men inte för bil då utan för snöslunga, cyklar osv - mer som ett förråd där man kan ha mindre fordon då...

/K
 
Redigerat:
Håller på med ett väldigt likt bygge. Sänkt ner dubbelgarage i marken för att få till lite lifthöjd för lift. De räknar ofta vägghöjden från marken på utsidan.
200mm till liften kan du göra som en rektangel under liften. tex garagetsbredd 4,4*1,2. Tänk på att en två pelarlyft inte lyfter mitt i bilen utan ca 30-35% av bilen är framför stolpen och resten bakom.
Kan återkomma när jag mätt detta i verklighet ;)
Det finns också saxlyft som gör att man slipper stolparna som stjäl plats i garaget.

Hur högt kommer det vara på insidan?

Såg inte att det va en sida två. Därav lite gamla svar.


Men bygget ser snyggt ut.
 
Redigerat:
Det artar sig, hann får det vädersäkert innan regnet så nu blir det elförberedelser på insidan in några dagar.

Fler detaljbilder kommer...
 
  • Garage dag 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Så, hur blev det här garaget till slut?
 
trojlee skrev:
det jag menar är att när man lika bygger nytt så är det en liten kostnad att kliva upp ett steg i isolering, både
i väggar och tak. på mitt garagetak sprutade jag 50cm ecofiber som kanske nu när det har sjunkit ihop är 40cm.
försumbar kostnad mot att ha lagt 20cm. Även om jag bor i norrland så hade jag gjort på samma sätt om jag bott i skåne.
/
M
I ett attefallshus kanske man vill optimera boytan och då är det tyvärr så att mycket isolering minskar boytan. Jag tror inte att 140 mm är för lite, huset är väldigt litet och kommer inte kräva några stora mängder energi att värma upp. Samma sak gäller isolering i taket=stjäl utrymme. Dock kan man kosta på sig några fler cm här om det ändå inte skall vara loft på huset. Attefallsreglerna medger 4 m nockhöjd och då får man in rejält med isolering i taket utan loft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.