Nej, har faktiskt inte kollat runt utan kör för närvarande med enkla magnetkontakter utan motstånd.

Allt har fungerat perfekt (ett falsklarm dock :) )

Ah tack för de otroligt snabba svaren =D

Det kanske är lite tidigt att börja fundera på detta nu( eller blir det någonsin för tidigt?) men varför behöver man just magnetkontakter med motstånd i, och vilken resistans skall motståndet ha?

Monteras dessa motstånd i serie eller så?

Jag skriver lite om mina förutsättningar i förhoppning om att jag kan få lite tips på mina planer oxå.. =)

Jag har en souterrängvilla med entré, garageport, ett stort (100cm) och två små (30-40cm brett, fullhöjd) fönster på markplan. På andra plan finns altandörr mot baksidan, fyra stora fönster och ett litet. Dessutom finns sex stora fönster och en balkongdörr som vetter mot entrésidan, men där är >2m upp och jag undrar om det är lönt att larma de fönstren? På markplan finns dessutom två klenare tvåglasfönster in i källaren, dessa ska definitivt larmas.

Altandörren skall utrustas med ett handtag med riktigt nyckellås i helgen. Planen är att sätta magnetkontakt på alla fyra stora fönster på baksidan samt altandörr och även det stora fönstret, entrédörren och garageporten på framsidan. Troligen även en rörelsesensor per våning. Dessutom vill jag ha en brandsensor per våning.

Enligt diverse goda råd på forumet har jag i princip bestämt mig för att köra på trådat och siktar då på en DSC-anläggning, lik jocke4u's :) Tanken är att kunna köra skalskydd när man sover etc och larma fullt när man lämnar huset.

En aningen excentrisk idé jag fick i någon tråd, skall man larma vindsluckan? Den kommer man åt utifrån och jag kommer ändå att dra kabel via vinden tänkte jag. Även om det kanske inte fyller så stor funktion, larmmässigt sett, så kan man väl iaf se om vindsluckan är öppen på centralen? Inte bra när det blåser hårt här på västkusten så det vore ju intressant :)

Dessutom, GSM eller fast lina?

Vad tror ni?

Tacksam för alla tips och tankar! Ledsen om det blev mycket text, hoppas ni kan ge mig någon tanke ändå..

Edit:
jocke4u; berodde falsklarmet på magnetkontakten utan resistorer? :confused:

Det följer med ett antal motstånd med larmcentralen, dom ska du montera i serie i slutet på varje slinga, på det viset så kan inte boven ta sig in genom att kortsluta kabeln. Om man köper magnetkontakter med inbyggda motstånd så blir det snyggare och lite enklare att montera. Använder man infällda kontakter spelar det ingen roll för då kan man ju gömma motståndet bakom kontakten.

Trådat och brandsensorer är kanon, förhoppningsvis kan man rädda huset den dagen olyckan är framme ;)

GSM eller fast lina beror på: har du nergrävd telekabel, går det att se och komma åt den där den går in i huset? Om kabeln är relativt skyddad, så tycker jag man kan använda den utan att oroa sig för mycket. Går det komma åt kabeln så kommer ju den klippas innan dom ger sig in. GSM går inte klippa av, men det går att störa ut med en sändare för en femhundring även om man inte vet var i huset den är. Sändaren är olaglig att inneha men en avbitare har varje tjuv - välj själv om du behöver den ena eller båda....

men varför behöver man just magnetkontakter med motstånd i, och vilken resistans skall motståndet ha?
Det normala, på en DSC1832, är att man kör dubbelbalanserat. Dvs två motstånd, ett i serie och ett paralellt. Detta för att kunna skilja på sabotagelarm och larm. Sabotagelarm är aktivt dygnet runt och övervakar kablaget.

Jag har en souterrängvilla med entré, garageport, ett stort (100cm) och två små (30-40cm brett, fullhöjd) fönster på markplan. På andra plan finns altandörr mot baksidan, fyra stora fönster och ett litet. Dessutom finns sex stora fönster och en balkongdörr som vetter mot entrésidan, men där är >2m upp och jag undrar om det är lönt att larma de fönstren? På markplan finns dessutom två klenare tvåglasfönster in i källaren, dessa ska definitivt larmas.
Det normala i en villa, är att strategiskt montera IR-detektorer. Dels för att hindra någon från att fritt röra sig i huset, dels att punktskydda rum som kan vara extra utsatta. Tex vardagsrum där stora dyra 50" plasman syns utifrån eller rum vars läge gör det till en tänkbar angreppsväg för inbrott.

Skalskydd är bra om du vill kunna larma huset på natten. DSC-centralerna har en borta/hemma-funktion som är smidig, den håller koll på om du är hemma eller inte när du larmar på (beroende på om du passerar ut genom entredörren eller ej efter larmtillkoppling). Det finns infällda magnetkontakter som inte syns, det är att rekommendera i en villa där det inte är direkt snyggt med utanpåliggande magneter.

Att du i en vanlig villa utan större försäkringsvärden skulle få ett inbrott där någon använder sig av en GSM-störare, det anser jag vara uteslutet. Det är isåfall ett planerat inbrott där de är ute efter just ditt hus. En vanlig inbrottstjuv väljer sällan ett larmat hus. Har du sådanna försäkringsvärden att du riskerar får ett planerat inbrott, då har du kanske krav på larm från försäkringsbolaget och tex. en övervakad larmöverföring Multicom.

GSM är bra, med hjälp av utgångskortet som finns till DSC-centralen och en bra GSM-sändare kan du få specifika SMS om vilken typ av larm som går, tex "Inbrott skalskydd". Privatuppringningen på DSC-centraler är ganska spartansk, den kan inte i detalj berätta vad det egentligen är som hänt (inbrott eller sabotage, strömavbrott eller allmänt fel).

/Johan
(I branschen sedan 1992)

Det finns ju många faktorer att ta hänsyn till och skall man säkra allt så blir man lätt tokig. Du skall/bör säkra alla potentiella ingång/utgångsvägar för tjyvisar. Motstånden är som bl.a. mrfrenzy skriver för sabotage....dvs någon kan sabotera din lartminstallation inför ett intrång.

Hur mycket du vill skydda beror på om det är värt det eller ej, I mitt hem så är det ganska normalutrustat (ingen plattTV, några datorer, inga stora smyckestilgångar eller pengar i hushållet).....så för de organiserade banditosarna så finns det inte så mycket att hämta och för "normala" pundare (som inte lär sabotera larmet utan snarare en tegelsten i rutan) visst men då lär dom få lite tjut i lurarna :)

Allt är en balansgång...

mrfrenzy skrev:
Det följer med ett antal motstånd med larmcentralen, dom ska du montera i serie i slutet på varje slinga, på det viset så kan inte boven ta sig in genom att kortsluta kabeln. Om man köper magnetkontakter med inbyggda motstånd så blir det snyggare och lite enklare att montera. Använder man infällda kontakter spelar det ingen roll för då kan man ju gömma motståndet bakom kontakten.
Aha, så istället för att montera motstånden i slutet på slingan sitter motstånden i kontakterna? Eller är jag ute och cyklar? :p

mrfrenzy skrev:
Det följer med ett antal motstånd med
Trådat och brandsensorer är kanon, förhoppningsvis kan man rädda huset den dagen olyckan är framme ;)

GSM eller fast lina beror på: har du nergrävd telekabel, går det att se och komma åt den där den går in i huset? Om kabeln är relativt skyddad, så tycker jag man kan använda den utan att oroa sig för mycket. Går det komma åt kabeln så kommer ju den klippas innan dom ger sig in. GSM går inte klippa av, men det går att störa ut med en sändare för en femhundring även om man inte vet var i huset den är. Sändaren är olaglig att inneha men en avbitare har varje tjuv - välj själv om du behöver den ena eller båda....
Sant.. är det normalt fast telefon med möjlighet att lägga till GSM vid köp av DSC?

Telestolpen står tyvärr inte jättesynligt men ändå på tomten, har iofs inte kollat men säkerligen så går ledningen ned på stolpen och in i huset..

Johan H skrev:
Det normala, på en DSC1832, är att man kör dubbelbalanserat. Dvs två motstånd, ett i serie och ett paralellt. Detta för att kunna skilja på sabotagelarm och larm. Sabotagelarm är aktivt dygnet runt och övervakar kablaget.

Det normala i en villa, är att strategiskt montera IR-detektorer. Dels för att hindra någon från att fritt röra sig i huset, dels att punktskydda rum som kan vara extra utsatta. Tex vardagsrum där stora dyra 50" plasman syns utifrån eller rum vars läge gör det till en tänkbar angreppsväg för inbrott.

Skalskydd är bra om du vill kunna larma huset på natten. DSC-centralerna har en borta/hemma-funktion som är smidig, den håller koll på om du är hemma eller inte när du larmar på (beroende på om du passerar ut genom entredörren eller ej efter larmtillkoppling). Det finns infällda magnetkontakter som inte syns, det är att rekommendera i en villa där det inte är direkt snyggt med utanpåliggande magneter.
Okej, så om man slår på larmet och går ut under den lilla tidsperiod man har på sig så vet larmet att det är s.a.s. full fart på alla detektorer som gäller? :) Om man annars bara slår på den och inte lämnar huset genom någon dörr (fönster? :p) så är hemmaläget på, eller skalskydd i mitt fall?

Johan H skrev:
Att du i en vanlig villa utan större försäkringsvärden skulle få ett inbrott där någon använder sig av en GSM-störare, det anser jag vara uteslutet. Det är isåfall ett planerat inbrott där de är ute efter just ditt hus. En vanlig inbrottstjuv väljer sällan ett larmat hus. Har du sådanna försäkringsvärden att du riskerar får ett planerat inbrott, då har du kanske krav på larm från försäkringsbolaget och tex. en övervakad larmöverföring Multicom.

GSM är bra, med hjälp av utgångskortet som finns till DSC-centralen och en bra GSM-sändare kan du få specifika SMS om vilken typ av larm som går, tex "Inbrott skalskydd". Privatuppringningen på DSC-centraler är ganska spartansk, den kan inte i detalj berätta vad det egentligen är som hänt (inbrott eller sabotage, strömavbrott eller allmänt fel).

/Johan
(I branschen sedan 1992)
Aha, GSM verkar ju väldigt lockande då, så man vet om man vågar skicka hit grannen (om det är brand eller inbrott) för att slå en titt. Kan man välja om man vill ha fast telefoni _eller_ GSM eller måste man ha den ena och den andra är tillval?

jocke4u skrev:
Det finns ju många faktorer att ta hänsyn till och skall man säkra allt så blir man lätt tokig. Du skall/bör säkra alla potentiella ingång/utgångsvägar för tjyvisar. Motstånden är som bl.a. mrfrenzy skriver för sabotage....dvs någon kan sabotera din lartminstallation inför ett intrång.

Hur mycket du vill skydda beror på om det är värt det eller ej, I mitt hem så är det ganska normalutrustat (ingen plattTV, några datorer, inga stora smyckestilgångar eller pengar i hushållet).....så för de organiserade banditosarna så finns det inte så mycket att hämta och för "normala" pundare (som inte lär sabotera larmet utan snarare en tegelsten i rutan) visst men då lär dom få lite tjut i lurarna :)

Allt är en balansgång...
Det är ungefär på den nivån jag ligger med. Har inga överdrivet dyra grejer, ett par datorer men ingen plattis utan en rejäl tjocktv. :D

Den främsta orsaken till larmet är egentligen personskydd, dvs att vi ska kunna sova lugnare om nätterna med skalskyddet på. Stöldskyddet är egentligen en bonus eller vad man ska säga.

Tack alla för alla bra tips! Grymt! ;)

En fundering; jag tror inte jag engagerar mig i att larma de fönster som sitter på andra våningen och ovanför entrén. Dvs de som är >2m upp, känns som en riktigt sugen tjyv som skall rota fram min stege och börja klättra upp där. Eller är det troligt? Vi har ju en balkongdörr på den sidan med..? Vill de så gärna in om jag inte har diamantringar liggande på fönsterbrädorna och skräpar..?

Det är bara du själv som vet vilken nivå du vill hamna på, magnetkontakterna kostar ju inget i sig, det är bara arbetet.

Jag håller med om allt som johan skriver utom dubbelbalanseringen som jag tycker är overkill. Om det blir sabotagelarm när det är pålarmat så är det iaf = inbrottslarm
Om det blir sabotagelarm när det är avlarmat, så har man troligen orsakat det själv, annars ha man god tid på sig att leta reda på orsaken innan man larmar på. Finns det förresten magnetkontakter med inbyggda resistorer för dubbelbalansering?

Johan H skrev:

/Johan
(I branschen sedan 1992)
Indikerar den bara att larmet löst ut? Gör den inte skillnad på att någon sensor löst ut eller att brandlarmet blivit aktiverat? Hur funkar egentligen telefonfunktionen?
Jag har precis fått hem ett paket från alarmsystemstore och skall ta tag i installationen någon dag här.

beroende på vilken central du valt så har du 2 eller 4 PGM, programmable outputs, dom här kan sluta eller bryta vid dom tillfällen man önskar, tex brandlarm, inbrottslarm eller sabotage, eller i stort sett vad som helst som sker i centralen. Jag valde 1864 för jag behövde 3 PGM och det blev billigare än 1832+utgångsmodul.

Gilgo skrev:
Indikerar den bara att larmet löst ut? Gör den inte skillnad på att någon sensor löst ut eller att brandlarmet blivit aktiverat? Hur funkar egentligen telefonfunktionen?
Jag har precis fått hem ett paket från alarmsystemstore och skall ta tag i installationen någon dag här.
Det finns två typer av privatuppringning, dels ett summalarm som bara indikerar att något hänt (ib, sab, fel), dels ett sektionslarm som du genom att räkna antalet pip i telefonen får reda på vilken sektion som löst ut. Men du kan inte skilja på om det är ett sabotagelarm eller ett inbrottslarm på sektionen. Fellarm som tex. strömavbrott är också svårt att tolka med privatuppringningen.

Vill du ha bättre koll på läget kontaktar du en godkänd larminstallatör som kan hjälpa dig att koppla larmet mot en larmcentral för en dryg hundring i månaden. Du behöver inte ha väktarryck bara för att du har larmet till LC, utan kan nöja dig med att LC har en lista med personer som de ringer vid larm. Använder man SIA-format till LC så kan de se exakt vad som hänt och berätta det för dig. Dock så lär det kosta en slant att få anläggningen kontrollerad av en larminstallatör, ingen seriös larminstallatör kopplar upp en "hemmamonterad" anläggning utan att kontrollera allt. Du kommer heller inte att kunna komma åt programmeringen efter att detta är gjort. Så som privatperson som vill greja o pula själv så rekommenderar jag att skaffa sig en GSM-sändare med ingångar som kan skicka SMS, den kan köras parallelt med privatuppringningen.

Redigerat:
Installing your own alarm system? After investing in the equipment and spending hours installing and programming it, why settle for a system that only sounds the siren and upsets your neighbors? For only $8.95 a month, you can have your self-installed system monitored 24/7 by a professional central station that can dispatch the police, fire department, or medical aid when there's an emergency at your home. Yet unlike other, more expensive monitoring services, this security monitoring requires no multi-year contracts, no credit reports, and no hassle.
Tänk om det kunde komma lite konkurrens på detta område i Sverige...

mrfrenzy skrev:
Tänk om det kunde komma lite konkurrens på detta område i Sverige...
Det finns många som konkurrerar om privatmarknaden av larm i Sverige. Störst är Securitas Direct, som har en egen larmcentral i Linköping och fasta månadskostnader. Den larmcentralen har förövrigt inget med Securitas riktiga larmcentraler att göra utan är fristående. Men att gå på Securitas Direct-konceptet är som att handla en TV på Leasy, kostsamt i längden.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma med texten, försöker du jämföra kostnader eller tjänster - mellan USA och Sverige?

Johan H skrev:
Det finns två typer av privatuppringning, dels ett summalarm som bara indikerar att något hänt (ib, sab, fel), dels ett sektionslarm som du genom att räkna antalet pip i telefonen får reda på vilken sektion som löst ut. Men du kan inte skilja på om det är ett sabotagelarm eller ett inbrottslarm på sektionen. Fellarm som tex. strömavbrott är också svårt att tolka med privatuppringningen.

Vill du ha bättre koll på läget kontaktar du en godkänd larminstallatör som kan hjälpa dig att koppla larmet mot en larmcentral för en dryg hundring i månaden. Du behöver inte ha väktarryck bara för att du har larmet till LC, utan kan nöja dig med att LC har en lista med personer som de ringer vid larm. Använder man SIA-format till LC så kan de se exakt vad som hänt och berätta det för dig. Dock så lär det kosta en slant att få anläggningen kontrollerad av en larminstallatör, ingen seriös larminstallatör kopplar upp en "hemmamonterad" anläggning utan att kontrollera allt. Du kommer heller inte att kunna komma åt programmeringen efter att detta är gjort. Så som privatperson som vill greja o pula själv så rekommenderar jag att skaffa sig en GSM-sändare med ingångar som kan skicka SMS, den kan köras parallelt med privatuppringningen.
En extern GSM-uppringare kan ge mig en detaljerad beskrivning på anledningen till att larmet löst ut med information från DCS centralen på något vis alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.