31 186 läst ·
93 svar
31k läst
93 svar
Project larminstallation (DSC 1832)
Motståndet som följer med knappsatsen 5,6K är till för den sektion man kan hämta från knappsatsen, dvs. man kan använda minus och z plinten till att göra en sektion från knappsatsen så att man inte behöver dra en egen kabel för ex magnetkontakten på dörren. den sektionen ska man inte dubbelbalansera och därav bara ett motstånd.jocke4u skrev:Ledsen att vara tjatig (eller trögfattad).
Jag har PK5500 och RFK5500 map/knappsatser och till dessa följer det med motstånd också. Man kan tydligen koppla till magnetkontakter till denna men jag har egna trådar till magnetkontakten vid entrédörren (IR detektorer samt magnetkontakter vid altandörrar är trådlösa).
Svar nej mapen ska inte ha motstånd. I installationsanvisningen ser du hur man ska koppla motstånden, ett i serie och ett parallellt.jocke4u skrev:
Som regel så kopplar man (jag) alltid endast en detektor/mkt till varje sektion. I nåt fall har jag kopplat 3st till samma och har därför bytt ut 5,6k motstånden som kopplas parallellt till 1,5k motstånd. Det går att koppla alla på en sektion om man vill.( jobbar på en skiss som jag pm'ar)jocke4u skrev:
Om du pm'ar din email-adress så kan jag skicka svensk manual 2,48Mbjocke4u skrev:
Om man sätter 1k motståndet i centralen har du ingen övervakad kabel (+ och - ) till sirenen !!frohike skrev:
Då kan man enkelt klippa + tråden ute vid sirenen medans centralapparaten fortfarande känner sitt 1k motstånd.
När centralen inte känner 1k motståndet på sirenutgången(bell) så får man ett felmeddelande "sirenkretsfel"
Jag monterar alltid motståndet på utesirenen som för övrigt har egen sabotagekontakt kopplad till en egen sektion(programmerad sabotage) Mitt råd till dig jocke4u är att du skaffar en rejäl utesiren med sabotagekontakt typ sir300 eller liknande.
Har för övrigt aldrig varit med om eller hört talas om att motståndet kan brinna upp.
puttrix> Det är just där det blir fel. Tanken är god men funktionen blir halvdan. För du sätter in en IR som enbart fungerar om man tar en annan väg än just genom dörren. Så vad går man igenom då? Dörren såklart. Vipps så kan du ta dig lång innan larmet går.
Å ja..Motstången brann, Det va vad vi bittert fick erfara efter en installation strax efter att man började leverera 1616 och 18XX serien från Teletec. Vidare gick det även ut ett PM om just detta
Vidare så beror det på vilken knappsatts du har om du kan dubbelbalansera Mapsektionen eller ej. LCD55xx kan du inte det på medans PK/RFK55xx klarar det och även är rekomenderat att man gör
jocke4u> Japp det följer med lite till MAParna också. Du kan ha något som kallas MAPsektion, dvs du kan koppla en magnet, IR eller vad du vill in i MAPen ett lätt sätt att slippa dra exktra kabel.
En dubbelbalansering bygger på att du har ett modstånd i serie av slingan och ett parralellet över ev brytande kontakter
Sen 12 Magnetkontakter på 1 sektion, ingen bra idé. Visst du spar sektioner med skulle de någon gång bli fel så kommer det ta lååång tid att hitta felet. Försök att få åtminstonne 1 sektion till varje rum alt till varje sida i rummet.
Det man normalt strävar efter är att ha 1 sektion till varje sak man larmar,
Det blir inte lättare för dig genom att försöka dig på en installation med hjälp av en engelsk referensmanual.
Vad vi säger och vad som står skiljer sig lite. Det vi kallar för sektion heter på engelska Zone, Det vi kallar för dubbelbalanserat är vad som på engelska kallas för Double End of Line (DEOL)
Å ja..Motstången brann, Det va vad vi bittert fick erfara efter en installation strax efter att man började leverera 1616 och 18XX serien från Teletec. Vidare gick det även ut ett PM om just detta
Vidare så beror det på vilken knappsatts du har om du kan dubbelbalansera Mapsektionen eller ej. LCD55xx kan du inte det på medans PK/RFK55xx klarar det och även är rekomenderat att man gör
jocke4u> Japp det följer med lite till MAParna också. Du kan ha något som kallas MAPsektion, dvs du kan koppla en magnet, IR eller vad du vill in i MAPen ett lätt sätt att slippa dra exktra kabel.
En dubbelbalansering bygger på att du har ett modstånd i serie av slingan och ett parralellet över ev brytande kontakter
Sen 12 Magnetkontakter på 1 sektion, ingen bra idé. Visst du spar sektioner med skulle de någon gång bli fel så kommer det ta lååång tid att hitta felet. Försök att få åtminstonne 1 sektion till varje rum alt till varje sida i rummet.
Det man normalt strävar efter är att ha 1 sektion till varje sak man larmar,
Det blir inte lättare för dig genom att försöka dig på en installation med hjälp av en engelsk referensmanual.
Vad vi säger och vad som står skiljer sig lite. Det vi kallar för sektion heter på engelska Zone, Det vi kallar för dubbelbalanserat är vad som på engelska kallas för Double End of Line (DEOL)
Ok jag erkänner att det inte är 100% men å andra sidan kommer man inte långt på 10sekunder och som längst till nästa sektion.frohike skrev:puttrix> Det är just där det blir fel. Tanken är god men funktionen blir halvdan. För du sätter in en IR som enbart fungerar om man tar en annan väg än just genom dörren. Så vad går man igenom då? Dörren såklart. Vipps så kan du ta dig lång innan larmet går.
Å ja..Motstången brann, Det va vad vi bittert fick erfara efter en installation strax efter att man började leverera 1616 och 18XX serien från Teletec. Vidare gick det även ut ett PM om just detta
Tanken med "min" placering är ifall man kommer ner för trappen från den olarmade övervåningen så kan man inte stå ostört och "mixtra" med manöverpanelen. Hmm eller är det källartrappen och vilket håll går den? hmm.
Ang motstånden: Är det kvalliten på de medlevererade motstånden som är dåliga?
Om 10 sec va en normal tid.. Många vill ha 20-30 sec ibland upp till 1 min.
Nått är fel med tillverkningen av det motstånd som följde med. Tog efter att det brann upp ett nytt 1/4W 1k motstånd och det va inga problem. Har för mig att dom motsånd som följer med är på 1/2W.
Och det gäller bara 1k motståndet.. 5k6orna som följer med är det inga fel på
Å får erkänna att jag har inte all programering i skallen, inte heller alla manualer framför mig.
Finns ju lite fabrikat på marknaden varvid jag håller på med Bosch, Galaxy, Securitas teknik (Vilket ifs är ett DSC maxys larm i grunden) Samt DSC power och maxys. Å de är bara Inbrottslarmen. Sen håller jag på med brandlarm av alla möjliga fabrikat.
Nått är fel med tillverkningen av det motstånd som följde med. Tog efter att det brann upp ett nytt 1/4W 1k motstånd och det va inga problem. Har för mig att dom motsånd som följer med är på 1/2W.
Och det gäller bara 1k motståndet.. 5k6orna som följer med är det inga fel på
Å får erkänna att jag har inte all programering i skallen, inte heller alla manualer framför mig.
Finns ju lite fabrikat på marknaden varvid jag håller på med Bosch, Galaxy, Securitas teknik (Vilket ifs är ett DSC maxys larm i grunden) Samt DSC power och maxys. Å de är bara Inbrottslarmen. Sen håller jag på med brandlarm av alla möjliga fabrikat.
Enligt DSC's referensmanual behövs inget 1k motstånd när man har en siren ansluten, vilket är ganska logiskt - en siren på 12W har en resistans på 12 ohm så ett parallellkopplat 1k gör varken till eller från när sirenen är frisk - om sirenen däremot får ett internt avbrott så minskar man ju säkerheten om man har ett motstånd monterat utanför sirenen.
Sen skadar det inte att ha en lite grövre kabel till sirenen, med 0.5mm2 och 20m kabel får man ett spänningsfall på 2.88V vid 2A förbrukning. Dom flesta verkar rekommendera 18AWG eller större, dvs 0,82mm2, om man tar 1.0mm2 vilket är AWG17 så blir spänningsfallet 1.44V.
Sen skadar det inte att ha en lite grövre kabel till sirenen, med 0.5mm2 och 20m kabel får man ett spänningsfall på 2.88V vid 2A förbrukning. Dom flesta verkar rekommendera 18AWG eller större, dvs 0,82mm2, om man tar 1.0mm2 vilket är AWG17 så blir spänningsfallet 1.44V.
Själv skulle jag kunna tänka mig att ha ca 5 sekunder. Från att dörren öppnas, två steg in i hallen och trycka på 4st knappar.frohike skrev:
Om jag mot förmodan skulle bära på en massa grejor så måste jag i alla fall ställa ifrån mig dessa för att låsa upp dörren.
Ok kanske jag skulle dubbla inpasseringstiden till 10 sekunder då men utpasseringstiden skulle lättt räcka med 5 sekunder.
Om man är i den situationen att man känner att man behöver ett inbrottslarm så kanske man ska fundera på om det är så lyckat att ha en inpasserinstid på 30-60 sekunder, och kanske inte välja sina eller barnens 4 sista siffror som kod. (mycket vanligt förekommande). Hur ofta byter man sin kod? (som grannens ungar har sett otaliga gånger och blomvaktsgrannen använder sig av)
Ett larm ger bara en viss säkerhet om man inte "tänker" säkerhet.
Kanske någon annan med larm kan tillägga något om hur lång tid det normalt tar för er att komma in och slå av larmet en vanlig dag?
Om man har någon i hushållet som blir stressad av kort inpasseringstid kan man ju ge denne en fjärrkontroll http://www.alarmsystemstore.com/product-p/dsc ws4949.htm
Då kan han/hon larma av innan dörren ens öppnas.
Varför kommer inläggen i fel ordning förresten?
Då kan han/hon larma av innan dörren ens öppnas.
Varför kommer inläggen i fel ordning förresten?
Ser inte det som ett stort problem. Har magneter överallt och även et gäng andra detektorer. Skulle behöva ett riktigt heffalarm om varje magnet skulle sitta på en egen sektion.frohike skrev:
Har delat upp mina magneter i ett antal mindre slingor med några kontakter i varje slinga. Dessa slingor har jag sedan seriekopplat i skåpet. Alla sitter alltså på en och samma sektion. Blir något fel börjar jag med att koppla loss slinga efter slinga tills jag hittar vilken slinga den felaktiga kontakten sitter i. Sedan tar det inte speciellt lång tid att gå igenom varje kontakt i den slingan tills jag hittar den som felar.
Går ju naturligtvis inte att dubbelbalansera med denna lösning men det ser i.a.f. jag som overkill i en villa.
Dubbelbalansering av en 12 Magneter i serie är inga problem, Och att dubbelbalansera är att fördedra och absolut inte overkill då man lättare kan få fram vad för fel man har. Om det är larm, normal, avbrott eller kortis.
Om man skall dubbelbalansera t.ex. 6 magnetkontakter i serie, skall varje kontakt ha 2 motstånd då eller?
Hur löser man dubbelbalansering snyggast, dvs gömmer motstånden?
Hur löser man dubbelbalansering snyggast, dvs gömmer motstånden?
Manualen för mitt DCS Power 832 anger i.a.f. 3 som max för dubbelbalansering.
Enda skillnaden är att du med dubbelbalancerade kan se skillnad mellan ett avbrott och ett larm. Har jag dubbelbalanserat och får ett avbrott när jag inte är hemma så förutsätter jag ju ändå att det är ett larm (eftersom det kan vara frågan om ett sabotage) och handlar därefter. Får jag ett fel i kretsen så tar det i.o.f.s. något längre tid att avgöra om det är detektorn som felar eller är kretsen som är av. Men det är ingen svår sak att felsöka med lämpligt instrument. Ser inte det som någon stor grej.
Enda skillnaden är att du med dubbelbalancerade kan se skillnad mellan ett avbrott och ett larm. Har jag dubbelbalanserat och får ett avbrott när jag inte är hemma så förutsätter jag ju ändå att det är ett larm (eftersom det kan vara frågan om ett sabotage) och handlar därefter. Får jag ett fel i kretsen så tar det i.o.f.s. något längre tid att avgöra om det är detektorn som felar eller är kretsen som är av. Men det är ingen svår sak att felsöka med lämpligt instrument. Ser inte det som någon stor grej.
Allt beror på hur rätt du vill göra det. Det finns många fulvägar att gå. Ett är ett man exempelvis drar alla 6 Magneter till en box å i den dubbelbalanserar. Dock med nackdelen att flyttar sägerheten bort från det du vill säkra,jocke4u skrev:
Skiter du totalt i vad som är rätt å riktigt, så enkelbalanserar du slingan.
Lättast är att rita varje tråd. Dubbelbalansering 1 motstång i serie 1 motstånd parallelt över kontakten. Enkelbalanserat 1 motstång i serie.
sandhall>>> Beror på hur noga du vill va. 4-5 st är övre max om man ska ha en korrekt dubbelbalansering. Vanligt om du exempelvis ar Micro, magnet, kolvkontakt osv osv på en dörr.
Brytgränsen hos DCS Power mellan vad den tolkar som larm och sabbotage är 13kohm. Kör man med 5k6 i serie och sen går ner och använder 1k5 för varje parallel så kan man fula till det.
Så lite om programmering via DLS2002 
Givet de grejer jag har ovan så måste jag i DLS lägga till en del.
Jag antar att jag lägga till följande moduler på "kunden"
- Keypad PK5500
- Wireless module RFK5132
På RFK5132 kan jag sen programmera de trådlösa detektorerna...är det rätt uppfattat?
Jag kan med min PC1832 ha trådade 8 sektioner (har 4 inkopplade idag) och 32 trådlösa sektioner (har idag 4 st).
Skall jag då programmera sektion 1-8 som trådade och 9-40 som trådlösa, detta medför att sektion 5-8 och 13-40 blir tomma, är detta korrekt?
Givet de grejer jag har ovan så måste jag i DLS lägga till en del.
Jag antar att jag lägga till följande moduler på "kunden"
- Keypad PK5500
- Wireless module RFK5132
På RFK5132 kan jag sen programmera de trådlösa detektorerna...är det rätt uppfattat?
Jag kan med min PC1832 ha trådade 8 sektioner (har 4 inkopplade idag) och 32 trådlösa sektioner (har idag 4 st).
Skall jag då programmera sektion 1-8 som trådade och 9-40 som trådlösa, detta medför att sektion 5-8 och 13-40 blir tomma, är detta korrekt?
Ja, kan bekräfta att det funkar, sen om det är optimalt.
Nu kan jag i alla fall larma på som det är nu och tagit bort de värsta irritationsmomenten såsom ding-dong funktionen
I mitt yrke inom IT så känner jag mig vanligtvis ganska trygg i de flesta tekniska lösningar men med larmet har det varit en resa på osäkert vatten
Tack vare Er hjälp så har jag börjat förstå detta och kan simma med flytkuddar på armarna
Tack för Er hjälp!!
Några kompletterande frågor dock
- Skall snart utöka systemet med bl.a. fler rörelsedetektorer, är t.ex. denna http://www.kjell.com/?item=50514&path=106600000,107700000,108000000 kompatibel med DSC PC1832?
- Mina prylar är ju köpta i USA med engelskt språk och då undrar jag om det går att få svenska i knappsatserna eller åtminstone svensk layout på tid/datum?
Nu kan jag i alla fall larma på som det är nu och tagit bort de värsta irritationsmomenten såsom ding-dong funktionen
I mitt yrke inom IT så känner jag mig vanligtvis ganska trygg i de flesta tekniska lösningar men med larmet har det varit en resa på osäkert vatten
Tack vare Er hjälp så har jag börjat förstå detta och kan simma med flytkuddar på armarna
Tack för Er hjälp!!
Några kompletterande frågor dock
- Skall snart utöka systemet med bl.a. fler rörelsedetektorer, är t.ex. denna http://www.kjell.com/?item=50514&path=106600000,107700000,108000000 kompatibel med DSC PC1832?
- Mina prylar är ju köpta i USA med engelskt språk och då undrar jag om det går att få svenska i knappsatserna eller åtminstone svensk layout på tid/datum?