31 186 läst ·
93 svar
31k läst
93 svar
Project larminstallation (DSC 1832)
Ja, du använder ett DSC utgångskort med 8 utgångar, eller använder de PGM-utgångar som finns på moderkortet. Programmera dessa utgångar till lämpliga funktioner (Avbrott 230v, Sabotage, B-larm område 1 (tex skal), B-larm område 2 (tex volym), B-larm område 3 (tex. garage), A-larm etc.Gilgo skrev:
Skaffa sedan en GSM-sändare som har ingångar som kan programmeras att skicka olika SMS.
JohanH: Är det samma som med sensorer där att man kan använda i princip vilken gsm-modul för larm som helst? Vad kostar en sån? Hittar ingen DSC-variant på alarmsystemstore..?
Och en n00b-fråga: Vad är A- och B-larm?
Dessutom undrar jag vad som är skillnaden på paketen DSC-1832 på alarmsystemstore? Om man jämför de tre verkar det som om den billigaste och dyraste har en IR-detektor med, medan de två dyrare har en mer avancerad keypad med trådlös mottagare i sig, har jag fattat det rätt?
(http://www.alarmsystemstore.com/DSC-Alarm-Systems-Kits-s/10.htm)
Jag hade också tänkt försöka skicka så mycket information som möjligt om det händer något så många PGM:er kanske är bra, är 1832 uteslutet om jag vill ha brand, inbrott och kanske fukt?
Och en n00b-fråga: Vad är A- och B-larm?
Dessutom undrar jag vad som är skillnaden på paketen DSC-1832 på alarmsystemstore? Om man jämför de tre verkar det som om den billigaste och dyraste har en IR-detektor med, medan de två dyrare har en mer avancerad keypad med trådlös mottagare i sig, har jag fattat det rätt?
(http://www.alarmsystemstore.com/DSC-Alarm-Systems-Kits-s/10.htm)
mrfrenzy: Har du köpt 1864 från alarmsystemstore? Vilka tre output skall du ha på dina utgångar? Brand, inbrott och...fukt? Köpte du den i paket eller har du plockat lösa delar?DSC Kit32power5 Power 1832 Alarm System Kit
Our Price: $124.50
*NEW* DSC Kit1832power5 Power 1832 Alarm System Kit. DSC's recently released mid level Power 1832 system in a kit package. The Power 1832 replaces the discontinued Power 832.
*NEW* DSC Kit1832power5 Power 1832 Alarm System Kit. DSC's recently released mid level Power 1832 system in a kit package. The Power 1832 replaces the discontinued Power 832.
DSC Power 1832 alarm system kit
DSC Kit3251 Power 1832 Alarm System Kit
Our Price: $174.95
*NEW* DSC Kit3251 Power 1832 Alarm System Kit. DSC's recently released mid level Power 1832 system in a deluxe kit package with full alpha programmable keypad. The Power 1832 replaces the discontinued Power 832.
DSC 32-219 Power 1832 alarm system kit
DSC Kit32-219 Power 1832 Alarm System Kit
Our Price: $189.95
Jag hade också tänkt försöka skicka så mycket information som möjligt om det händer något så många PGM:er kanske är bra, är 1832 uteslutet om jag vill ha brand, inbrott och kanske fukt?
Ja, du kan använda vilken du vill. DSC har ingen egen, mig veterligen.
Bland annat svenska Hellmertz Elektronik har en egenutvecklad sådan universalsändare. Var du får tag på en utomlands vet jag inte.
Jag har utvecklat en egen GSM till mig själv, den har 16 ingångar, 16 utgångar och pratar även med mitt smarta hus genom en databuss
A-larm var en funktion som infördes av polisen Leif Ahnström för bruk till en början i ABC-länen. Polisen hade tröttnat på att åka på obefogade larm, helt enkelt. A-larm kallas också "Verifierat larm". B-larm är ett vanlig inbrottslarm som centralapparaten skickar (Magnetkontakt, glaskross, IR-detektor etc) till larmcentralen. A-larm skickas när två oberoende sektioner löser ut inom en begränsad tidsram. A-larmet minskar chansen att larmet är falskt, om tex. först magnetkontakten på fönstret larmar och därefter IR-detektorn i rummet. Polisen i ABC-län rycker endast på A-larm, väktare rycker på B-larm. För att få använda sig av A-larm med polisryck krävdes att larmanläggningen hade serviceavtal med en godkänd larminstallatör, för att polisen skulle försäkra sig om att anläggningen funktionstestades minst 1 gång/år. Det här var alltså en specialfunktion som tillverkarna gjorde enbart för Sverige, jag är osäker på om detta finns i DSC-centraler som är direktimporterade. Ska vi hårddra det här med A-larm, så är det två larm inom en viss tidsram från två olika typer av detektorer. Dvs två IR-detektorer som löser ut, är EJ ett godkänt A-larm.
Utan att ha kollat på den här siten Alarmsystemstore kan jag säga att de två centralerna 1832 och 1864 är identiska, med dessa skillnader:
Max antal trådbunda sektioner 32 resp 64 st (med utökningskort alltså, de har bägge i grunden 8 st på moderkortet)
Utgångar på moderkort, 2 resp 4 st
Områden, 4 resp 8 st
LCD-manöverpanelen finns i två varianter, den ena med trådlös mottagare och den andra utan. I övrigt lika.
Redigerat:
Jo, men jag trodde folket i den här tråden importerade själva via nätet?frohike skrev:
Om vi ska blanda in den svenska generalagenten (som inte säljer till privatpersoner) så kan det ju också nämnas att 1832 inte ingår i deras sortiment, bara 1616 och 1864.
Både och. Jag skulle vilja ha en central som för en vettig summa tog emot larm från ett egeninstallerat system och ringde upp av mig valda kontaktpersoner. Jag har inte kunnat hitta detta i Sverige.Johan H skrev:
Ja, jag har installerat 1864, har tre utgångar för sabotage/system trouble(strömbortfall, telebortfall mm), inbrott samt brand. Istället för att köpa kitet och få en onödig 115V transformator så köpte jag dom lösa delarna utan batteri och köpte batteri och trafo Sverige och sparade därmed in lite frakt.SRI skrev:
Detta finns även på dom amerikanska larmen men där kallas det för Police Code respektive Cross Zone event. Det går enkelt sagt ut på att två olika sektioner ska lösa inom en specifik tid, man kan också själv programmera vilka kombinationer som är nödvändiga, och hur den ska agera vid "B-larm" resp "A-larm". Det skulle inte förvåna mig om det är exakt samma programmeringssektioner på det svenska fast med andra namn.Johan H skrev:A-larm skickas när två oberoende sektioner löser ut inom en begränsad tidsram. A-larmet minskar chansen att larmet är falskt, om tex. först magnetkontakten på fönstret larmar och därefter IR-detektorn i rummet. Polisen i ABC-län rycker endast på A-larm, väktare rycker på B-larm. För att få använda sig av A-larm med polisryck krävdes att larmanläggningen hade serviceavtal med en godkänd larminstallatör, för att polisen skulle försäkra sig om att anläggningen funktionstestades minst 1 gång/år. Det här var alltså en specialfunktion som tillverkarna gjorde enbart för Sverige, jag är osäker på om detta finns i DSC-centraler som är direktimporterade.
Securitas LC tar 80 kr /mån inkl moms för den tjänsten. Men det du hakar upp dig på är väl att du själv inte får göra jobbet med anmälan och programmering om du vill ha en enligt SSF136:4 & SBSC-godkänd larmcentral.
För dig finns flera icke godkända småcentraler som håller på med detta. Kika tex på http://www.larmat.se/. Frågan är hur framtids- & funktions-säkra dessa centraler är, då de inte följer några regler öht.
Bra, då har de infört den svenska idén även på de centralapparater som säljs på hemmamarknaden och inte bara på exportmodellerna till sverige.
Hej!
Fick svar på validering av ihoplockat paket ifrån alarmsystemstore att det endast är 5.6K motstånd som används för magnetslinga (som jag förstår det för att använda dubbelbalanserat) och inget annat.
Har fått för mig att att man använder motstånd på enkelbalanserad slinga för 1832, för att få rätt motstånd på hela slingan (någon bild jag såg på forumet), vilket är indikatorn för att larmet utlöses.
Vad gäller?
Ps. Frågade också om deras 10-pack med magnetkontakter, om dessa kunde öppnas för att förses met motstånd, svaret var nej
Fick svar på validering av ihoplockat paket ifrån alarmsystemstore att det endast är 5.6K motstånd som används för magnetslinga (som jag förstår det för att använda dubbelbalanserat) och inget annat.
Har fått för mig att att man använder motstånd på enkelbalanserad slinga för 1832, för att få rätt motstånd på hela slingan (någon bild jag såg på forumet), vilket är indikatorn för att larmet utlöses.
Vad gäller?
Ps. Frågade också om deras 10-pack med magnetkontakter, om dessa kunde öppnas för att förses met motstånd, svaret var nej
Man använder väl både 5.6K för dubbel såväl som enkelbalanserad. Skillnaden ligger i att i enkelbalanserad sitter det bara ett medan dubbelbalanserad sitter ett parallellt med magneten och ett i serie i slutet av slingan.
0 ohm = kortslutning, fel
5.6 K ohm = Säker slinga, normaltillståndet
11.2 k ohm = kontakten öppen (strömmen passerar båda resistorerna)
oändligt motstånd = sabb/klippt slinga
0 ohm = kortslutning, fel
5.6 K ohm = Säker slinga, normaltillståndet
11.2 k ohm = kontakten öppen (strömmen passerar båda resistorerna)
oändligt motstånd = sabb/klippt slinga
Hej igen!
Har gjort stora framsteg när det gäller installationen av larmet. Tack för att den tid ni lagt på forumet och svarat på frågor från "oss nya"..!
En fråga gällandes DSC 1832, MÅSTE jag ta en fysisk sektion (1-8) för magnetslingan på MAP:en (RFK5501), eller kan det vara en "virtuell" sådan?
Säkert enkel fråga för kunniga men jag har sökt svaret men inte hittat det...
Mvh,
Daniel
Har gjort stora framsteg när det gäller installationen av larmet. Tack för att den tid ni lagt på forumet och svarat på frågor från "oss nya"..!
En fråga gällandes DSC 1832, MÅSTE jag ta en fysisk sektion (1-8) för magnetslingan på MAP:en (RFK5501), eller kan det vara en "virtuell" sådan?
Säkert enkel fråga för kunniga men jag har sökt svaret men inte hittat det...
Mvh,
Daniel
Du kan tilldela den ett högre nummer än 1-8, och det är att föredra eftersom du annars inte kan använda sektionen på kortet. Kom dock ihåg att du måste aktivera sektionen (sektionerna 1-8 är aktiverade från början, högre nummer är det inte).
Hur i hela världen programmerar jag att en map på keybus:en som har en magnetkontaktloop på P/Z ska tillhöra en programmerad zone, i mitt fall zone 32 förDaniel_76 skrev:
en PK 5501 map..?
Jag har bara 8 trådade zoner (DSC 1832, ej utbyggt)
Har läst, läst och läst men hänger inte med.
Snälla!!! Någon? :S
/Daniel