i sekvens 020 programmerar du vilken sektion som skall vara mapsektion, sen måste du aktivera sektionen i område 1 i sekvens 2xx nånting skulle tro de är 202 men e inte säker o har inte böckerna hemma
 
Tackar!

Fick till det tack vare din hint! =)

/Daniel
 
Uppdatering:

PK5501-manöverpanelen fick jag igång utan problem.
En magnetslinga på två kontakter och enkelbalanserat med 5.6k-motstånd.
Denna panel ligger på zone 32, fördröjd.

Däremot har jag problem med RFK5500-panelen som sitter vid huvudentren.
Har konfigurerat upp zon 31 likadant som zon 32, bägge zonerna ser identiska ut.
Har även programmerat RFK5500-panelen att tillhöra zon 31, men panelen verkar
inte bry sig om att något sitter som "input".

Har testat ny kabel direkt till motståndet men det gör ingen skillnad. Har inte mätt upp motståndet men utgår ifrån att det fungerar...

Är det något speciellt som behövs göras på RFK:n, jämfört med PK:n?

Mvh,
Daniel


:)
 
nej de ska det inte vara.. ja funderar dock på om du kan enkelbalansera de sektioner som går till mapen, o varför har du enkelbalanserat? så länge du inte kör fler än 3 detektorer på samma slinga som förvisso inte är o rekomendera pga all felsökning blir svårare så kan du dubbelbalansera hela slingan, gå ner till 2,2kohm på paralellmotståndet om man kör 2 detektorer på samma o 1,5kohm om det är 3 o sen ett 5,6 motstånd i serie
 
Har nu försökt igen att få RFK:en att förstå att det ska sitta en magnet på P/Z.

Funderar på om det är något jag glömt?

Gällandes zonen för slingan, så har jag aktiverat och programmerat sektion 31 (som ser exakt ut som en annan dörrzon som fungerar...(32)).

Sedan kör jag sekvensen *8<inst-kod>020 och definierar zon 31.
Radio-mottagaren ska vara avstängd (kommer inte ihåg sekvensen).

Även om det inte sitter något på P/Z + B så borde rätt programmering indikeras av en öppen dörr alt. avbrott, eller???

/Daniel
 
i sekvens 020 har du programmerat in sektionen på rätt map?
 
Bägge MAP:arna sitter på partition 1.
Zon 31 samt 32 är påslagna(!)
*8*instkod*205 (7 samt 8, övriga avslagna)

MAP som funkar är PK5501 i källaren som är kopplad till zon 32,
*8*instkod*020*32

MAP som inte funger är RFK5501, entrén, markplan, kopplad till zon 31
*8*instkod*020*31

I DSC-programvaran så är det bara en skillnad, Zon 32 står som 'Yes' i Open-kolumnen medans zon 31 står som 'No'.

Som jag sa tidigare, även mot motståndet är kass så borde Map:en indikera dörren öppen, eller?

Tack Koffe A för dittt engagemang... =)
 
du måste adressera maparna, tex den ena som 17 o andra som 18 dom kan inte ligga som samma, när du gått in i sekvens 020 så stegar du dig till vilken map du vill programmera in sektion på, du hamnar på map 1 direkt när du slår in 020 stegar du sen till höger så hamnar du på map 2 sen 3 osv
 
Jag har ett Teletec 832 kopplat till Falck.
Idag skulle jag köra vår självgående dammsugare när jag skulle iväg
jag förbikopplade rörelsesensorerna och larmade på när jag lämnade huset.

Efter 5 min ringer Falck och säger
att larmet utlösts på sektion 5 vilket är en av rörelsesensorerna.

När jag kommer hem och larmar av säger den inget om något
larm, jag kollar även i händelseminnet och det finns inget där heller?

Jag frågar även en granne som varit ute i trädgården hela tiden och
hon har inte hört något larm, hur är detta möjligt?
 
Jag svarar på min egna fråga, det Falck fått in var helt enkelt
att jag larmat på med förbikopplade sensorer och dom visste inte
hur dom skulle tolka siffrorna som kom in, därför ringde dom.
 
Koffe A skrev:
nej de ska det inte vara.. ja funderar dock på om du kan enkelbalansera de sektioner som går till mapen, o varför har du enkelbalanserat? så länge du inte kör fler än 3 detektorer på samma slinga som förvisso inte är o rekomendera pga all felsökning blir svårare så kan du dubbelbalansera hela slingan, gå ner till 2,2kohm på paralellmotståndet om man kör 2 detektorer på samma o 1,5kohm om det är 3 o sen ett 5,6 motstånd i serie
Har också införskaffat ett 1832 från alarmsystemstore, är i gång med att koppla in magnetkontakterna. När man är novis så kan man inte vara för tydlig. Jag har tre magneter på en slinga. Blir det då totalt tre parallella 1,5 kohm och ett 5k6 i serie eller blir det tre av varje?

Det parallella är väl det som man skruvar båda benen i magneten?
 
Frågar i denna tråden eftersom den behandlar USA och DSC.

Har ett svenskt PC1616 med svensk RFK5500. Köpte bland annat en WS4945 trådlös magnetkontakt från USA. Dock verkar det som att den inte fungerar tillsammans med ett svenskt larm.
NÅgonstans har jag läst att det finns en EU-version och en NA-version (nordamerika), men den diskussionen har aldrig kommit upp här. Därför trodde jag det var fritt fram att blanda.

Hur är det egentligen? Stämmer ovanstående eller har jag programmerat fel?

Tack på förhand!
 
Det finns ju både för 868mhz och för 533 och frågan är ju vad du har på de olika prylarna.
Risken är ju att du har en 868 RFK500 och en 433 magnetkontakt.

Sen skickar jag in en egen fråga också.
Var får man tag i en 16.5 V trafo till ett DSC larm i sverige?
 
mats_o:det finns i ett antal trådar här, bland annat "köpa larm från usa". En av säljarna är elonline.se
 
mats_o skrev:
Det finns ju både för 868mhz och för 533 och frågan är ju vad du har på de olika prylarna.
Risken är ju att du har en 868 RFK500 och en 433 magnetkontakt.

Sen skickar jag in en egen fråga också.
Var får man tag i en 16.5 V trafo till ett DSC larm i sverige?
Nix, det är 433Mhz båda två. Det kollade jag innan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.