... ja var skall jag börja leta? Söker efter någon form av programvara för hantering av övervakningskameror. Blev överväldigad över val som finnns när jag googlar ;-)

Vill kontinuerligt fånga info från några ip kameror och lagra på disk och vill automatiskt slänga efter något dygn eller så om inget har hänt. Har bestämt mig för att rörelsedetektion troligen inte är det bästa. I princip tror jag att jag skulle föredra ftp eller annan standardmekanism för att få in filer på datorn, för att inte bli bunden till specifikt märke, men tänker mig Axis eller TrendNET kameror.

Nu kanske ett NAS är lite overkill för dina behov. Men till Synologys NAS finns den jäkligt bra programvara för hantering av övervakningskameror. De stödjer massor av olika märken och modeller av kameror, har stöd för egen och kamera styrd rörelsedetektion. Plus massa annat lulllull.

NAS är nog inte overkill. Vill nog ha en "device" eftersom det känns som mer stabil funktion. Får kolla på det. Tack!

Jag skulle också rekommendera Synologys NAS'ar när man vill ha en stabil, förhållandevis billig och energieffektiv lösning för inspelning av IP-kameror. Alternativet är att välja kameror med lokal lagrning (minneskort) men då kamerorna i många fall faktiskt är stöldbegärliga är det ju inte så kul om tjuven får med sig bildmaterialet :)

Har du ändå en PC som står och snurrar hela dagarna där hemma kan jag rekommendera Milestones XProtect GO. Milestone tar snabbt marknadsandelar från de etablerade aktörerna på enterprise-system och är nog marknadsledande på dessa i dagsläget. XProtect GO är deras gratisversion för hemmabruk. Ganska begränsad men en billig ingångslösning om man redan har datorn igång av andra anledningar...
http://www.milestonesys.com/Software/XProtect-IP-Video-Surveillance/xprotectgo/

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.