611 läst ·
15 svar
611 läst
15 svar
Nätverkskablar för POE till övervakningskameror
Sida 1 av 2
Hej,
Jag har tänk att montera POE-drivna övervakningskameror på fram- och baksidan på min fastighet. Jag vill göra detta så enkelt som möjligt och "good enough". Fastigheten är 1,5 plans trähus med tegelfasad.
På ena sidan av plan 2 har jag ett litet teknikrum och det är till det jag tänkte dra kamerornas kablar.
Jag har tänkt montera kamerorna under takfoten (under kattvinden), sen på enklast sätt dra en mjuk CAT6-kabel upp genom luftspalten till vinden, korsa vinden och sen ner genom luftspalten på andra sidan och göra genomföringen på kattvinden intill teknikrummet.
Känns som detta är enklast sättet. Skulle kabeln gå sönder om 5-10 år är det ju enkelt att byta.
Vad tror ni om ovan?
Jag har tänk att montera POE-drivna övervakningskameror på fram- och baksidan på min fastighet. Jag vill göra detta så enkelt som möjligt och "good enough". Fastigheten är 1,5 plans trähus med tegelfasad.
På ena sidan av plan 2 har jag ett litet teknikrum och det är till det jag tänkte dra kamerornas kablar.
Jag har tänkt montera kamerorna under takfoten (under kattvinden), sen på enklast sätt dra en mjuk CAT6-kabel upp genom luftspalten till vinden, korsa vinden och sen ner genom luftspalten på andra sidan och göra genomföringen på kattvinden intill teknikrummet.
Känns som detta är enklast sättet. Skulle kabeln gå sönder om 5-10 år är det ju enkelt att byta.
Vad tror ni om ovan?
Hej! Jag tycker att det låter som en bra plan.N nyatider skrev:Hej,
Vad tror ni om ovan?
Jag hade dragit fram installationskablar och kontakterat honor i varje ände. Samt köpt 2st patchkablar av utomhusvariant som du sista biten drar fram till kamerorna.
Då har du framtidssäkrat lite och behöver med all sannolikhet inte dra om kablarna.
Redigerat:
2017 satte jag upp mina kameror med vanlig kabel som följde med kamerorna, under taksprång.U Utsliten och utdömd skrev:
Man kan idag inte se skillnad på den kabeln eller en ny likadan, så problemet är nog rätt begränsat så länge kabeln sitter någotsånär skyddad.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 822 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 822 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 362 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 362 inlägg
Jag har liknande!N nyatider skrev:Hej,
Vad tror ni om ovan?
Jag rekommenderar verkligen att dra kabeln i flexslang som monteras snyggt! Det ser ut och är mer proffsigt. Jag hade några kameror med bara kabel och det ser så jäkla tråkigt ut.
Om solen kommer åt kabeln använd uv-skyddad. Om solen inte kommer åt kör med valfri installationskabel.
Jag vet inte vad installationskabel är,?U Utsliten och utdömd skrev:
Men det var ett komplett paket med 4 1080p kameror, 4 st 20 eller 30? meters ethernet kablar, NVR med 1 Gb hårddisk.
Jag köpte det som SANNCE men exakt samma finns som ANNKE, varför olika namn kan man ju undra...
Kablarna var vad jag förstår Cat5e.
Lite speciell POE dock, 12 volt till kameran.
Det var fantastiskt billigt då, tror jag betalade runt 2000 inkl frakt.
Unboxing
Ungefär samma pris idag efter inflation men 8 kanaler + 2 ipcam i stället för 4 och säkert mer finesser
https://eu.sannce.com/products/8ch-3mp-poe-security-system?variant=43513635700890
Redigerat:
Det är kabel utan kontakter, gjorda för att dras i rör och sättas in i typ keystone uttagD Dilato skrev:
Jag kan notera att jag aldrig skulle använda CAT.5e för PoE - jag har haft mycket problem även med 5e kablar från kända tillverkare då de tappar för mycket spänning på vägen. CAT.6 är mycket stabilare över 10 meter (och det jag har i väggarna; fått byta alla 5e patchar som användes till PoE).
Jag vet bara att mina kameror funkar utmärkt med 30 meter originalkabel från tillverkaren, med vanliga kontakter rj45.S sjoelund skrev:Det är kabel utan kontakter, gjorda för att dras i rör och sättas in i typ keystone uttag
Jag kan notera att jag aldrig skulle använda CAT.5e för PoE - jag har haft mycket problem även med 5e kablar från kända tillverkare då de tappar för mycket spänning på vägen. CAT.6 är mycket stabilare över 10 meter (och det jag har i väggarna; fått byta alla 5e patchar som användes till PoE).
Detta med 12 volt!.
Äkta POE 48 volt borde vara flera magnituder bättre, men det är ju klart, drar produkten i slutändan en massa effekt så blir det ju spänningsfall...men en kamera?
Ja, de lär ju ha testat allting i paketet tillsammans; kanske att det är problem om man skarvar med en egen patch någonstans. Och det är säkert passiv 12V som är lite enklare att ha att göra med. 48V ska ju alla enheter prata med varandra för att förhandla om hur mycket ström de ska få, och så räknas det fram något värde som inte riktigt räcker om det är för klena kablar på vägen.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 822 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 822 inlägg
Installationskabel är bulk-kabel för fast installation som man sedan får kontaktera.D Dilato skrev:Jag vet inte vad installationskabel är,?
Men det var ett komplett paket med 4 1080p kameror, 4 st 20 eller 30? meters ethernet kablar, NVR med 1 Gb hårddisk.
Jag köpte det som SANNCE men exakt samma finns som ANNKE, varför olika namn kan man ju undra...
Kablarna var vad jag förstår Cat5e.
Lite speciell POE dock, 12 volt till kameran.
Det var fantastiskt billigt då, tror jag betalade runt 2000 inkl frakt.
Unboxing
[media]
Ungefär samma pris idag efter inflation men 8 kanaler + 2 ipcam i stället för 4 och säkert mer finesser
[länk]
Färdigkontakterade kablar, patchkablar, är ju ofta ett annat (bättre) material eftersom de inte är byggda för fast installation utan för lite mer flexiblare miljöer och användning.
Finns rätt mkt på elavdelningen säkert men jag tog vad jag hade i lådan och det var en gummipropp för rörgenomföring till ett säkert vatten skåp typ sån här https://www.bauhaus.se/skapsgenomfo...KqFd5XN4N9H6t6i7owuZKXQr3RrJW-sSIBvUV1wVyfG7YN nyatider skrev: