Hej alla kunniga.

Har köpt ett radhus i somras där det är direktverkande el som värme. Elementen styrs av en enhet från tour & Andersson. Jag har inte hittat något om denna via Google och undrar nu om det finns någon här som vet hur jag ställer in klockan samt vilken temperatur jag vill ha.
Tour & Andersson termostat med inställningsknappar och klocka som visar 16:54.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du med sökmotorn ixquick.de skulle ha sökt med sökordet "Tour Andersson".så skulle du se att:

IMI Indoor Climate is a new group formed through the merger of three well-known companies Tour & Andersson AB in Sweden, Flow Design Inc. in the USA, and Theodor Heimeier Metallwerk GmbH & Co.KG in Germany.

Alltså Tour Andersson har köpts upp av annat företag.

Tack Arnodt detta går man även fram genom Google. Dock hjälper det inte mig att hitta denna, har däremot skickat mail till de med liknande fråga.

Jag kan även nämna att jag har pratat med flera lite äldre elektriker som jag känner men ingen av de känner ens igen märket.

Frågan återstår dock om det finns någon hur knappologin är för att ställa in denna.

Du skall klart då kontakta IMI Hydronic Engineering på kontoret i 524 80 Ljung.
Det var där nämligen som Tour & Andersson hade sitt kontor, som blivit uppköpt.
De borde ha bruksanvisning för din apparat. Säkert någon som jobbar kvar från tiden då de hette Tour & Andersson.

I detta fallet är det nog bättre att kontakta nutida delar av TAC TA-Control i Malmö om någon där känner till något delen i Ljung rör ventiler mm.

Jag provade att skicka till deras servicekontor här i Sthlm får se vad de säger.
Någon som vet om det finns liknande produkt i modernare slag som kan ersätta denna?

Vad är det för modellbeteckning på den? Borde vara från senare 80-tal skulle jag tro.

Vad har ni för årsförbrukning med elen? Funderar på att uppgradera till annat system?

Gk100: jag har inte sett någon modellbeteckning kan kolla noggrannare imorgon.

Jonatan79: jag har bara bott här i 6 månader så vet ej ännu. Kommer dock en LLVP nästa vecka också.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag tror ni är lite fel ute. TA i Ljung hette hydronics och tillverkade mest ventiler. Det fanns även en division för styr (TAC) som köptes upp av Schneider. Jag skulle börja med att kontakta Scheider buildings control.

Intressant det är sådana här tips som jag är ute efter! Ska verkligen ta kontakt med schneider och kolla med de.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.