Vet inte varför någon föreslår Linux, det går att scripta precis lika bra i Windows, för du menar väl ändå inte att man ska hacka ett bashscript för detta när det finns långt bättre script-språk tillgängliga.

Funktionen du efterlyser är egentligen trivial att implementera: Skaffa ett program som automatiskt tar bilder med jämna intervall och lägger dem i en katalog (finns massor, flera föreslagna i denna tråden), sedan behövs bara ett enkelt program skrivet i förslagsvis Python eller liknande som:

- Tittar efter bilder i den specade katalogen (enklast är att helt enkelt söka på filändelser)
- Om bilder hittas, använd smtplib för att skicka dem
- Ta bort dem

och sedan kör detta som en schemalagd aktivitet i Windows.

Det kommer säkerligen att ta mer än ett par timmar för en nybörjare, men se det som en investering: Med kunskap i ett dynamiskt språk öppnar sig en värld av möjligheter. Python är ett språk som är designat med delsyftet att alla ska kunna lära sig att programmera. Jag har till och med fått min sambo att inse att hennes jobb (som ekonom) underlättas väldigt av att kunna skriva enkla program själv, så hon har faktiskt lärt sig.

Har Tele2 och Telenor som priv.ab. Ingen av dem kör NAT'at utan man får en publik IP. När jag hade Telia förrut så fick man en "10.-adress" dvs NAT'ad! :-(
Däremot så ändras den publika IP'n ganska ofta så man måste ha en DynDNS-klient som översätter. Vissa routers (Dlink DIR-451) har den inbyggd (Ericsson W25 kommer kanske få det snart) annars måste man ha en PC på insidan som fixar det. Anternativet är att PC'n på insidan hämtar bilderna från kameran och FTP'ar/E-postar upp dem till en server på utsidan (med fast IP eller URL).

cURL är ett litet program som kan hämta bilder och spara ner, Kör man Linux så finns Wget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.