Visserligen, men det är gratis, kul och man kan se det som en investering också. Finns mycket att hämta på nätet och sedan kanske man vill utveckla lite för själv... :)
http://www.linux.com/base/ldp/howto/Webcam-HOWTO/framegrabbers.html

F.ö tänker jag bygga ett system som automatiskt dokumenterar, par ggr per dag, min till- och påbyggnad av en sommarstuga till permanentboende i sommar.




ollebanan skrev:
Finns absolut smidigare lösningar än att be en helt ovan(antar jag) person att börja installera linux och sedan börja koda något bashscript, nej det där var ingen bra lösning.
 
laan skrev:
Visserligen, men det är gratis, kul och man kan se det som en investering också. Finns mycket att hämta på nätet och sedan kanske man vill utveckla lite för själv... :)
[länk]

F.ö tänker jag bygga ett system som automatiskt dokumenterar, par ggr per dag, min till- och påbyggnad av en sommarstuga till permanentboende i sommar.
Ja, jag har sysslat med Linux nu i snart tio år, men inte rekommenderar jag till någon vanlig användare bara för sakens skull. Det gäller att identifiera användarens kompetensnivå och sedan utgå från den, att svänga runt banan och skrika Linux, likt idgs forum hjälper ingen.

Och dessutom har jag aldrig varit för att återuppfinna hjulet
 
Det var ett förslag i all enkelhet som jag vet fungerar för mig, jag vet inte något om frågeställarens kompetens

Det är inte fråga om uppfinna hjulet, programmet som gör detta heter camE (http://linuxbrit.co.uk/camE/) är mycket enkelt. Testade nyss och mitt problem är löst.

OO


ollebanan skrev:
Ja, jag har sysslat med Linux nu i snart tio år, men inte rekommenderar jag till någon vanlig användare bara för sakens skull. Det gäller att identifiera användarens kompetensnivå och sedan utgå från den, att svänga runt banan och skrika Linux, likt idgs forum hjälper ingen.

Och dessutom har jag aldrig varit för att återuppfinna hjulet
 
ollebanan skrev:
Vad spelar det för roll, om det är "natade" ip-adresser så är det skitsamma, du kan fortfarande inte hämta någon information från en sådan.
Det är ju precis det du kan och är hela grejen med att öppna portar kombinerat med en DynDNS-funktion. DynDNS-klienten i routern rapporterar kontinuerligt sin IP-adress till dyndns.org. Alltså har du en giltig publik IP-adress till din router. I routerns brandvägg öppnar du en valfri port utåt (t.ex. 80) och pekar om den till ett privat IP innaför brandväggen. I detta fallet kamerans inbygga webbserver.
I princip alla konsumentroutrar klara detta.

Jag ansluter till min hemmafilserver med <afp://gunverth.dyndns.org> på detta sätt och använder IPsec-VPN på samma sätt.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är ju precis det du kan och är hela grejen med att öppna portar kombinerat med en DynDNS-funktion. DynDNS-klienten i routern rapporterar kontinuerligt sin IP-adress till dyndns.org. Alltså har du en giltig publik IP-adress till din router. I routerns brandvägg öppnar du en valfri port utåt (t.ex. 80) och pekar om den till ett privat IP innaför brandväggen. I detta fallet kamerans inbygga webbserver.
I princip alla konsumentroutrar klara detta.

Jag ansluter till min hemmafilserver med <afp://gunverth.dyndns.org> på detta sätt och använder IPsec-VPN på samma sätt.
Ja, men hur ska det här fungera när ip-adressen du får från, i det här fallet telenor, redan är natad, delvis 192.168.x. , problemet är inte din brandvägg hemma, det är brandväggen hos telenor. capice?
 
ollebanan skrev:
Ja, men hur ska det här fungera när ip-adressen du får från, i det här fallet telenor, redan är natad, delvis 192.168.x. , problemet är inte din brandvägg hemma, det är brandväggen hos telenor. capice?
Capisco! Det förklarar meningsskiljaktigheten. Telenor-abonnemangen som vi använder i jobbet för trådlöst IP är inte NAT:at. Äkta IP. Det kanske är skillnad på privata och företagsabb...
 
Johan Gunverth skrev:
Capisco! Det förklarar meningsskiljaktigheten. Telenor-abonnemangen som vi använder i jobbet för trådlöst IP är inte NAT:at. Äkta IP. Det kanske är skillnad på privata och företagsabb...
Beror väl på leverantören, men hos de riktiga leverantörerna, inte siffran så är det skillnader ja. Telia erbjuder exempelvis riktigt ip, brandvägg/antivirus/epost samt 1,4Mbps upp, i jämförelse med det privata alternativet av tjänsten mobilt bredband fastpris.

Skulle nog gissa att vissa prioriteringar av trafik kan förekomma, men det är inget som annonseras.
 
Ubuntu kör jag sedan tidigare på en laptop och även som server edition på en annan kärra, däri ligger inte problemet. Problemet ligger i att Telenormodemet inte stöds i Linux (går säkert att få att funka om jag lägger ner fjorton kvällar på att prova olika konfigurationer).

Jag testade en del olika resultat från googlingen i eftermiddags men fann ingen applikation som jag fick att fungera. Testade demoversioner av ett antal program.

20-tal inlägg och de flesta skjuter rejält över ribban.
 
Det fanns ett (gratis windows)program som heter homewatcher, ver 1.5, som gör det du efterfrågar. Firman är borta, men det kan gå att hitta på nätet nånstans.

Hittar du det inte så skicka ett PM så kan jag maila det, 1.5 MB.
 
joflopp skrev:
Har funderingar på att skaffa en billig webbkamera och sätta till en gammal laptop ute i stugan, sedan koppla alltsammans med ett 3G-modem och föra över bilderna via mail eller liknande. Mest för att det kan vara kul att se hur det ser ut utanför stugan som står dryga 30 mil bort.

Är det någon som använt sig av något vettigt, enkelt program som med jämna mellanrum tar en bild från webbkameran och skickar denna via mail eller kanske ftp?
Du har inget webbhotellskonto som du kan FTP:a bilderna till iställe (eller tillgång till annan godtycklig Internet-ansluten dator? Vore ju betydligt enklare.
 
Hämta Sensorcam, kanske passar ?
 
Det här använder jag, kan även användas som rörelsedetektor som mailar bilder vid rörelse.
Kräver java. För windows och gratis. Svenskt.
http://www.yawcam.com/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.