7 670 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Program som mailar bilder från dator med webbkamera?
Visserligen, men det är gratis, kul och man kan se det som en investering också. Finns mycket att hämta på nätet och sedan kanske man vill utveckla lite för själv... 
http://www.linux.com/base/ldp/howto/Webcam-HOWTO/framegrabbers.html
F.ö tänker jag bygga ett system som automatiskt dokumenterar, par ggr per dag, min till- och påbyggnad av en sommarstuga till permanentboende i sommar.
http://www.linux.com/base/ldp/howto/Webcam-HOWTO/framegrabbers.html
F.ö tänker jag bygga ett system som automatiskt dokumenterar, par ggr per dag, min till- och påbyggnad av en sommarstuga till permanentboende i sommar.
ollebanan skrev:
Ja, jag har sysslat med Linux nu i snart tio år, men inte rekommenderar jag till någon vanlig användare bara för sakens skull. Det gäller att identifiera användarens kompetensnivå och sedan utgå från den, att svänga runt banan och skrika Linux, likt idgs forum hjälper ingen.laan skrev:Visserligen, men det är gratis, kul och man kan se det som en investering också. Finns mycket att hämta på nätet och sedan kanske man vill utveckla lite för själv...
[länk]
F.ö tänker jag bygga ett system som automatiskt dokumenterar, par ggr per dag, min till- och påbyggnad av en sommarstuga till permanentboende i sommar.
Och dessutom har jag aldrig varit för att återuppfinna hjulet
Det var ett förslag i all enkelhet som jag vet fungerar för mig, jag vet inte något om frågeställarens kompetens
Det är inte fråga om uppfinna hjulet, programmet som gör detta heter camE (http://linuxbrit.co.uk/camE/) är mycket enkelt. Testade nyss och mitt problem är löst.
OO
Det är inte fråga om uppfinna hjulet, programmet som gör detta heter camE (http://linuxbrit.co.uk/camE/) är mycket enkelt. Testade nyss och mitt problem är löst.
OO
ollebanan skrev:Ja, jag har sysslat med Linux nu i snart tio år, men inte rekommenderar jag till någon vanlig användare bara för sakens skull. Det gäller att identifiera användarens kompetensnivå och sedan utgå från den, att svänga runt banan och skrika Linux, likt idgs forum hjälper ingen.
Och dessutom har jag aldrig varit för att återuppfinna hjulet
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Det är ju precis det du kan och är hela grejen med att öppna portar kombinerat med en DynDNS-funktion. DynDNS-klienten i routern rapporterar kontinuerligt sin IP-adress till dyndns.org. Alltså har du en giltig publik IP-adress till din router. I routerns brandvägg öppnar du en valfri port utåt (t.ex. 80) och pekar om den till ett privat IP innaför brandväggen. I detta fallet kamerans inbygga webbserver.ollebanan skrev:
I princip alla konsumentroutrar klara detta.
Jag ansluter till min hemmafilserver med <afp://gunverth.dyndns.org> på detta sätt och använder IPsec-VPN på samma sätt.
Ja, men hur ska det här fungera när ip-adressen du får från, i det här fallet telenor, redan är natad, delvis 192.168.x. , problemet är inte din brandvägg hemma, det är brandväggen hos telenor. capice?Johan Gunverth skrev:Det är ju precis det du kan och är hela grejen med att öppna portar kombinerat med en DynDNS-funktion. DynDNS-klienten i routern rapporterar kontinuerligt sin IP-adress till dyndns.org. Alltså har du en giltig publik IP-adress till din router. I routerns brandvägg öppnar du en valfri port utåt (t.ex. 80) och pekar om den till ett privat IP innaför brandväggen. I detta fallet kamerans inbygga webbserver.
I princip alla konsumentroutrar klara detta.
Jag ansluter till min hemmafilserver med <afp://gunverth.dyndns.org> på detta sätt och använder IPsec-VPN på samma sätt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Capisco! Det förklarar meningsskiljaktigheten. Telenor-abonnemangen som vi använder i jobbet för trådlöst IP är inte NAT:at. Äkta IP. Det kanske är skillnad på privata och företagsabb...ollebanan skrev:
Beror väl på leverantören, men hos de riktiga leverantörerna, inte siffran så är det skillnader ja. Telia erbjuder exempelvis riktigt ip, brandvägg/antivirus/epost samt 1,4Mbps upp, i jämförelse med det privata alternativet av tjänsten mobilt bredband fastpris.Johan Gunverth skrev:
Skulle nog gissa att vissa prioriteringar av trafik kan förekomma, men det är inget som annonseras.
Ubuntu kör jag sedan tidigare på en laptop och även som server edition på en annan kärra, däri ligger inte problemet. Problemet ligger i att Telenormodemet inte stöds i Linux (går säkert att få att funka om jag lägger ner fjorton kvällar på att prova olika konfigurationer).
Jag testade en del olika resultat från googlingen i eftermiddags men fann ingen applikation som jag fick att fungera. Testade demoversioner av ett antal program.
20-tal inlägg och de flesta skjuter rejält över ribban.
Jag testade en del olika resultat från googlingen i eftermiddags men fann ingen applikation som jag fick att fungera. Testade demoversioner av ett antal program.
20-tal inlägg och de flesta skjuter rejält över ribban.
Det fanns ett (gratis windows)program som heter homewatcher, ver 1.5, som gör det du efterfrågar. Firman är borta, men det kan gå att hitta på nätet nånstans.
Hittar du det inte så skicka ett PM så kan jag maila det, 1.5 MB.
Hittar du det inte så skicka ett PM så kan jag maila det, 1.5 MB.
Du har inget webbhotellskonto som du kan FTP:a bilderna till iställe (eller tillgång till annan godtycklig Internet-ansluten dator? Vore ju betydligt enklare.joflopp skrev:Har funderingar på att skaffa en billig webbkamera och sätta till en gammal laptop ute i stugan, sedan koppla alltsammans med ett 3G-modem och föra över bilderna via mail eller liknande. Mest för att det kan vara kul att se hur det ser ut utanför stugan som står dryga 30 mil bort.
Är det någon som använt sig av något vettigt, enkelt program som med jämna mellanrum tar en bild från webbkameran och skickar denna via mail eller kanske ftp?
joflopp:
Har du testat Webcam Timershot som ingår i windows power toys? Gratis att ladda ner från:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
Busenkelt program om jag får säga det själv.
Tyvärr kan den inte maila bilderna men den kan lägga upp dem via FTP.
//Fredrik
Har du testat Webcam Timershot som ingår i windows power toys? Gratis att ladda ner från:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
Busenkelt program om jag får säga det själv.
Tyvärr kan den inte maila bilderna men den kan lägga upp dem via FTP.
//Fredrik
Kolla http://www.pysoft.com/ActiveWebCamMainpage.htm
Har kör det tidigare.
Kör nu via www.tryggare.net. Kameran är uppkopplad med en Ericsson W25 3g router via Tele2. Fungerar bra.
Kör även vanlig Axis 207 kamera på det sättet. Har där portat port 80 i routern till den kameran. Fungerar fint.
Har kör det tidigare.
Kör nu via www.tryggare.net. Kameran är uppkopplad med en Ericsson W25 3g router via Tele2. Fungerar bra.
Kör även vanlig Axis 207 kamera på det sättet. Har där portat port 80 i routern till den kameran. Fungerar fint.
Det här använder jag, kan även användas som rörelsedetektor som mailar bilder vid rörelse.
Kräver java. För windows och gratis. Svenskt.
http://www.yawcam.com/
Kräver java. För windows och gratis. Svenskt.
http://www.yawcam.com/