A Alexander Hollin skrev:
Nej jag menar att det är precis som du beskriver två räknare där jag får betala för elen på den ena och får ersättning på den andra (de två sista raderna i bilden).
Men om det är två separata räkneverk för trefasenergin som redovisas, och att dessa sedan debiteras och krediteras separat då spelar ju obalansen mellan effekten i faserna (enfaseffekten) ingen roll.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det är väl 2 st räkneverk för varje fas, båda kan enbart öka i värde. Ett räkneverk för förbrukning och ett för produktion. Som en sorts taxameter på en taxi.

Totalt alltså 6 st räkneverk vid 3-fas. För varje timma summeras de 3 räkneverken för förbrukning, och även summeras 3 räkneverken för produktion. Det är heltimmans summavärdet separat för förbrukning och separat för produktion som skickas till elnätsbolaget via mobilnätet(tror jag det är). Jag tror värdena skickas strax efter midnatt för föregående dygnets 24h. Loggar man in på elnätsbolagets "mina sidor", kan man då se vad det är för summavärden för varje heltimma.
Det verkar som om elnätsbolaget gör en extra datakörning ca 3 dagar i början på varje månad, för noggrannare beräkning av förbrukning och produktion för månaden. Det har jag märkt eftersom deras först visade heltimvärden ändrat efter några dagar.

Så tror jag det ligger till.
Jag korrigerat litet ovan eftersom inte riktigt

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Men om det är två separata räkneverk för trefasenergin som redovisas, och att dessa sedan debiteras och krediteras separat då spelar ju obalansen mellan effekten i faserna (enfaseffekten) ingen roll.
Där är väl trots allt mer skatter och avgifter på köpt el än vad man får för såld el, förutsatt att man har spotpris både på sålda och köpa elen?

M Martin Lundmark skrev:
Jo för du får betala skatt (moms, energiskatt, osv) och överföringsavgift på den du förbrukar men får inte tillbaka det på den du säljer.
Det är lite därför som jag undrar om man kan balansera det här.

• Gilla
kengren51 och 1 till
  • Laddar…
A Alexander Hollin skrev:
Hur menar du? "Numera"?
Sättet att hantera mätningen i de här fallen har varierat lite men numera har du inget att vinna på att balansera så länge du inte begränsas av din mätarsäkring vid maxproduktion. Ett rent netto med trefasmätning är vad du behöver tänka på och är bara avräkningsintervallen rimligt korta är det inget problem vilken kvadrant man ligger i vid olika tillfällen momentant.

Finns en hel del trådar under åren här på forumet som går att söka upp, det är ibland relativt noga genomgått hur det fungerar som svar på både dina och matbl:s funderingar.

Gammal tråd, men ny information. Så här lyder svaret jag fick ifrån min elnätsleverantör:
Elmätaren har två olika räkneverk så svaret blir att du både blir debiterad för den mängd som du tar ut från nätet och den produktion som du släpper ut till nätet får du ersättning för. De sker alltså ingen nettodebitering.
Under timmar med höga elpriser skulle det väl ändå kunna löna sig? Vad finns det för utrustning för att lösa en utjämning av belastning på faserna?

Jag har läst igenom tråden och ser två lite olika frågeställningar:

1. Betalar man för el som man dragit in från nätet i den ena fasen när man samtidigt levererar (mer) el på de andra faserna?
2. Betalar man för el som man dragit in på en fas under en minut om man levererat samma mängd el på samma fas under förgående (eller följande) minut?

Jag är mest intresserad av svaret på fråga 2. Någon som vet?

Jag tycker ju att en sådan nettodebitering/-kreditering borde ske inom samma timprisperiod (eller kvartsprisperiod när det blir altuell) men jag gissar att det inte sker…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.