Status
Inte öppen för fler kommentarer.
förvanad skrev:
lars-....
Jag tackar det allra varmaste för ditt totala sänkande av min kunskap inom området............
Du verkar mer dyster att Du inte har behörighet :)
Nej, det är ett missförstånd. Om du skrivit som du gör på en tentamen så hade det blivit noll poäng med ett frågetecken, inte en bock. Det går inte att begripa dina resonemang, din framställning eller dina svar på frågor/motargument.

Så jag uttalar mig inte om dina kunskaper inom något område annat än att säga att de inte går att bedöma. Och det faktum i sig, gör att jag ifrågasätter om elektrikeryrket verkligen är rätt val.

Och jag vill inte ha någon yrkesmässig behörighet. (Hade jag velat det så hade jag gått Elektro/Elkraft på Chalmers. Då hade jag fått en sådan med mycket mindre praktik). Jag har inga som helst ambitioner att arbeta som elektriker (igen). Inget ont om de som har det. Jag har det bara inte. Det jag vill ha är större flexibilitet i behörighetssystemet för de av oss som inte vill vara yrkesverksamma utan bara arbeta på vår egen anläggning. (Jag tycker det är självklart att man skall kunna förvänta sig mer av en yrkesverksam. Inte konstigare än att det är svårare att få körkort/flygcert/etc. om du vill köra på andra i yrkesmässig trafik än att köra åt dig själv.) Exv. genom någon slags inspektionsförfarande, prov/certifikat eller dylikt. Jag är öppen för förslag.
 
F
En sak ska du ha fullständigt klart för Dig.
Det är INTE jag som skrivit de lagar jag hänvisat till där det står om vem som får göra elinstallationer å inte.....
Jag fäljer bara lagens krav....
Jag har gjort min tentamen å gjort de år som krävs. Å det jag läste inte innefattade de hårklyverier som ni diskuterar, utan mer att hitta i paragrafer hur man löser ett problem som kan uppstå vid installation.

Det innebär bekymmer om Du får koppla själv på egen fastighet -tror jag. Då näste ägare inte vet hur det är draget om Du bara drar, å drar du efter Boken å gör allt rätt måste man ju gå nån kurs för att lära sig. Sen att få 'handlaget' då vi pratar om hantverk, det är inte bara karva med kniven å tror det är ok. Om du jobbat förut är du fullt medveten om vilka små marginaler vi talar om.
INGEN är fullkomlig å skär man litet för mkt på en EKK tex eller gör en anslutning lite för dålig uppstår värme -som i sin tur kan starta en brand. Å nästa fråga kommer in -ersättnings frågan...är det så att hemförsäkringen täcker skadan.
Varför har vi -företagen- då en ansvars försäkring, som skall ersätta tex vid brand. Inte om jag borrar av ett vattenrör....(den saken anser jag inte hör hit).
Om nu hemförsäkringen täcker kan vi direkt säga att hemförsäkrings avgiften blir högre för alla i samma bolag, även de som anlitar Elinstallatörer.
Jag är övertygad om att det är högre felfrekvens av hempulare än fackfolk :)
Vi fortsätter...om hemförsäkringen ersätter så innebär det att alla som gjort denna utbildning måste ha registrat sig nånstans -för att intyga de gått den kursen. Inte bara via intyg (med dagens datorer kan man kopiera eller skapa bra intyg)..liknande det system vi har idag för behöriga.
Får du bara koppla på dina fastigheter eller kan du även koppla i hus?
Barn, förälrar, säkt vänner osv osv.....är det bara din skrivsa väl fastigheten över -du kopplar å säljer till dottern tex..
Vart å hur skall gränsen dras å vilka står för den utgift det innebär att ha den 'verksamheten' igång?
En högre kurs avgift kanske...

Är det så att ni som kan å vet hur detta skall lösas å är fullt möjligt. Då tycker jag ni skall engagera er å påverka politiker så detta system vi har idag kan göras om.

Idag står det i lagen vad som gäller, sen får ni säga vad ni vill -men det är fakta att ni inte får koppla hemma.
Så idag begår ni ett lagbrott.....ett brott som jag anser vara mkt allvarligare än att gå mot rödgubbe. Om nästa ägare för bekymmer med den koppling ni gjort, familj, bilar .m.m,....inte bara du som blir påkörd...

Hur högt utbildad du nu än är så kräver det en lärlingstid, sen ett visst antal år i yrket innan du får behörighet. Jag har inte hur lång tid men nu pratar vi inte om månader utan år....
 
Redigerat:
Mikael_L
förvanad skrev:
Varför har vi -företagen- då en ansvars försäkring, som skall ersätta tex vid brand. Inte om jag borrar av ett vattenrör....(den saken anser jag inte hör hit).
Den saken hör väl väldigt mycket hit. Iaf om vi diskuterar just den försäkringen.
Den täcker just sådana grejer, och ifall du repar kundens bil med din verktyglåda osv.

Om den täcker en brand som uppstått i ett hus som du kopplat i för 4 år sedan är däremot högst tveksamt, men inte omöjligt.


Jag är övertygad om att det är högre felfrekvens av hempulare än fackfolk :)
Det stämmer antagligen. En av orsakerna är att information om hur man gör rätt är nästan omöjligt att finna.


Idag står det i lagen vad som gäller, sen får ni säga vad ni vill -men det är fakta att ni inte får koppla hemma.
Det är ingen som sagt emot dig angående lagbrottet (mot elinstalltörsförordningen) i och med att man kopplar själv.
... Någonsin...
Jag och alla andra håller helt med om detta.

Det vi inte håller med om är din tro över vad f-bolag kan göra och inte göra.
Och var bevisbördan ligger.

Har du fortfarande inte begripit det?
 
F
Mikael:
Jag har ju dessutom klippt in avtals punkter samt pratat med förs.bol. själv....
Å de hänvisar till vad som står i lag/föreskrifter, å ersätter därmed inte eller ersätter en viss procent å driver 'målet' vidare....
Idag har ju förs.bol. själv ändrat i ansvars frågan om vem som får stå för vad. Hemförskringen täcker -oftast- INTE utan fastighets ägaren får vända sig till den som installerat.
 
Det där handlar om kraven på installatörer, det är inte det vi diskuterar.
 
förvanad: Klart att vi företagare måste ha en försäkring. Om jag, eller någon av mina anställda, kopplar fel så att vi bränner upp massa elektronik eller dylikt så kan vi ju inte begära att kunden (eller dennes försäkring) ska stå för detta?

Vår försäkring är alltså för att täcka fel som VI gör.

Kundens försäkring är till för att täcka fel som KUNDEN gör.

Vad är oklart med detta?

Sen förstår jag egentligen inte varför alla hempulare vill ha någon form av lite-behörighet? Om du kopplar själv i ditt eget hus, och gör allt rätt så finns ju ingen risk i världen att du skulle få något straff för detta..
 
F
Ett problem idag är att man måste ta instalatören på plats då han gör jobbet. Det finns inga krav på att fast.äg. måste ha papper/bevis på vem som gjort installationen.
Bara förs.bol. kräver 'bevis' då det händer något.
 
F
Rrrrrr:
Jo att vi har en försäkring som täcker de skador vi kan göra vid installation är en sak, men jag tänker mer på om installationen skapar skador.

Sen om hemmapularen borrar i ett rör, bränner elektronik m.m får han stå för de utgifterna själv...ellre drulle försäktringen kanske täcker det ;) jag vet inte å har inte brytt mig om detta så...
 
F
Piloter som flyger plan utan flygcert ställs ju inför rätta, varför gör de inte det med hemmapulare?
Men det är i båda fallen ett lagbrott....
Hemmapulare ställs inför domstol om det händer något...det finns det faktiskt dommar om...
Jag har ingen jag kan hänvisa till men det finns...
Eller så kan ni hänvisa til ett fall då ersättning gått ut å inget hänt hemmapularen :)
 
Principerna för försäkringarnas skyddsvillkor
Skadeskyddschef Seppo Pekurinen, Försäkringsbolagens centralförbund
I försäkringsvillkoren definieras vilka försäkringshändelser hör till försäkringens ersättningsområde.
Skador som hänför sig till elektricitet är i huvudsak så kallade skador på
SÄTY -publikation 2, Grundinformation om elbränder och förebyggande av dem, 1. svenska upplagan 2004.
© Sähkötarkastusyhdistys SÄTY r.y. • © Säkerhetsteknikcentralen • © Sähköturvallisuuden Edistämiskeskus
r.y.
grund av elfenomen eller egentliga elbränder.
Med skador på grund av elfenomen avses i försäkringsvillkoren till exempel en händelse
som är följden av att ett blixtnedslag förorsakar en så kallad åsköverspänning. En skada
som orsakas av ett blixtnedslag direkt i objektet, är en skada på grund av naturfenomen
som allmänt hör till försäkringens ersättningsområde.
Enligt försäkringsvillkoren ersätts skador på grund av elfenomen endast för angivna apparater.
Med en elbrand avses i försäkringsvillkoren en eldsvåda som har börjat i en elapparat eller
-installation och där energin som möjliggjort antändningen har varit elektricitet. Försäkringen
ersätter en direkt sakskada som beror på eld som kommit lös från en elapparat
eller -installation.
Försäkringsavtalet innehåller ofta olika villkor och anvisningar. Av dessa är de viktigaste
för skadefallens del försäkringarnas begränsningsvillkor och skyddsanvisningarna.
Begränsningsvillkoren definierar vilka försäkringshändelser som hör till försäkringens ersättningsområde
och vilka händelser som har avgränsats att ligga utanför försäkringsskyddet.
Detta anges i villkoren t.ex. på följande sätt: ”Ur försäkringen ersätts inte skada
som orsakas av...”
Skador på grund av elektriskt fenomen ersätts för de apparater som omnämns. Skador
på övriga apparater på grund av elfenomen ersätts inte, eftersom de har avgränsats från
försäkringens ersättningsområde.
De skyddsanvisningar som ansluter sig till försäkringen är avsedda att förhindra och begränsa
skador och det är obligatoriskt att följa dem. Den försäkrade bör följa skyddsanvisningarna
i försäkringsbrevet, försäkringsvillkoren eller på annat sätt givna skriftliga
skyddsanvisningar. Skyddsanvisningen är alltså en noggrann anvisning för att undvika
och minska skada. Den ger försäkringstagaren detaljerade verksamhetsanvisningar. Efter
en skada är det försäkringsbolagets skyldighet att påvisa att skyddsanvisningen har
försummats. Dessutom måste försäkringsbolaget leda i bevis att försummandet av
skyddsanvisningen har medverkat till att skadan har uppstått och till skadans omfattning.
Om den försäkrade har försummat att följa skyddsanvisningen, kan den ersättning som
skulle tillfalla honom sänkas eller helt avslås.
Försäkringsbolagens centralförbund har år 2003 uppgjort nya skyddsanvisningar. Avsikten
med dem är att minska antalet elbränder, minska risken för eldsvådor på grund av
elapparater och -installationer och styra verksamheten så att hänsyn tas till riskerna för elbrand.

Länk till mycket intressant och lärorik författning:http://www.saty.fi/Tiedostot/Sahkopeto/Grundinformation_om_elbrander.pdf
 
MEN bevisningsbördan ligger ändå på försäkringsbolaget och allvarligt, hur ofta drar de igång en undersökning? Fråga en brandman ifall det går på något sätt att avgöra på grund av vilket elfel villan brann ner. Några kvitton/fakturor/intyg från elfirmor kan inte krävas för ett äldre hus. Sen om det är nybyggt och det brinner ner, då kanske försäkringsbolagen gör djupare undersökning.
 
F
Ovan avtal är finska avtalet -vilket jag inte vet något om hur det fungerar i Finland :)
Jag kan bara det som gäller i Sverige -vilket jag anser vara det vi diskuterar
 
Redigerat:
F
Detta är från Länets:

Aktsamhetskrav
Aktsamhetskrav är regler som beskriver hur du ska handha din egendom. Om du inte följer reglerna riskerar du att inte få full ersättning för din skada eller förlust. Generella[/FONT]
aktsamhetskrav finns i avsnittet B. Aktsamhetskrav och för vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav som anges under respektive skadehändelse
B. Aktsamhetskrav
Inledning
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav som finns. För alla egendomsskador i denna försäkring gäller generella aktsamhetskrav,[/FONT]
se nedan. För vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges då under respektive skadehändelse.[/FONT]
B.1. Generella aktsamhetskrav
Du ska: följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet. vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av offentlig myndighet ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt. följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för installation, skötsel
och underhåll.uppfylla de krav som ställs i bland annat Boverkets byggregler, eller meddelas av den lokala byggnadsnämnden, när du reparerar, bygger om eller bygger till. Dessa krav ska uppfyllas oavsett om byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder. förvara och handha egendom så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.
B.2. Nedsättning
Har du inte uppfyllt aktsamhetskraven ovan kan ersättningen sättas ned (minskas).
M.8. Nedsättning av försäkringsersättning.

A. Var och för vilka försäkringen gäller
B.Aktsamhetskrav

M.8. Nedsättning av försäkringsersättning[/FONT]
M.8.1. Inledning
I vissa fall kan din försäkringsersättning minskas på grund av att du inte fullföljt dinaskyldigheter enligt villkor och lag. Här följer en redogörelse för dessa situationer.[/FONT]


M.8.3. Åsidosättande av aktsamhetskrav
Har du inte följt de aktsamhetskrav som anges i villkoren kan ersättningen från försäkringen'sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med deninträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt.[/FONT]
Konsekvenser vid åsidosättande av aktsamhetskrav
Situation Nedsättning
Uppsåt, allvarlig eller upprepad vårdslöshet Ersättning kan utebli
Vårdslöshet av mindre omfattning Nedsättning vanligtvis liten eller ingen alls

M. Allmänna Bestämmelser
M.10. Återkrav
I samma utsträckning som vi har betalt ersättning för skada, övertar vi rätten att kräva ersättning av den som är ansvarig för skadan.
Du får inte träffa överenskommelse med den som är ansvarig för skadan, som innebär att du helt eller delvis avstår från din rätt till ersättning från denne.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.