42 135 läst ·
511 svar
42k läst
511 svar
Problemet med Behörighet.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En liten undran, efter att ha studerat debatten,
i Hem och villainstallationer, var uppstår bränderna, i den fasta anläggningen eller i apparater anslutna till den?
Dessutom, en sån här får jag faktiskt koppla in
http://blog.makezine.com/archive/2009/09/diy_garage_railgun.html
i Hem och villainstallationer, var uppstår bränderna, i den fasta anläggningen eller i apparater anslutna till den?
Dessutom, en sån här får jag faktiskt koppla in
http://blog.makezine.com/archive/2009/09/diy_garage_railgun.html
Det med takstolar....det är väl vissa krav där med då man söker byggnadslov? att de inte är för klena...
Det är väl dessutom en som är byggnads ansvarig nu iag i flera kommuner.....
Med el är det mkt svårt då det inte är praktiskt genomförbart att ha någon 'överinseende' som kan kolla alla kopplingar -utan den som gör det och då får stå vara ansvarig- för det. Å då har man krav på hur högt ribban skall ligga..
Det är väl dessutom en som är byggnads ansvarig nu iag i flera kommuner.....
Med el är det mkt svårt då det inte är praktiskt genomförbart att ha någon 'överinseende' som kan kolla alla kopplingar -utan den som gör det och då får stå vara ansvarig- för det. Å då har man krav på hur högt ribban skall ligga..
Centraldammsugare 17
Spisfläkt 21
Mikrovågsugn 19
Annan hushållsmaskin 49
Tvättmaskin + diskmaskin 172
Annan apparat 92
Elbastu-ugn 94
Kylapparat 53
Elektrisk värmeapparat 80
Bilvärmare 30
Spis eller ugn 308
Televisionsapparat 210
Belysningsarmatur 191
Elanläggning 317
Produktionsapparat 105
Så här är siffrorna för Finland iaf...
Spisfläkt 21
Mikrovågsugn 19
Annan hushållsmaskin 49
Tvättmaskin + diskmaskin 172
Annan apparat 92
Elbastu-ugn 94
Kylapparat 53
Elektrisk värmeapparat 80
Bilvärmare 30
Spis eller ugn 308
Televisionsapparat 210
Belysningsarmatur 191
Elanläggning 317
Produktionsapparat 105
Så här är siffrorna för Finland iaf...
Nej självklart lägger jag inte märke till en elanläggning som är i fullgott skick. Jag tror förövrigt inte att någon av de hempulare jag pratar om skulle bry sig om att kolla upp hur h?n skulle göra här på byggahus forumet innan h?n gjorde sina "elinstallationer"!lars_stefan_axelsson skrev:
Problemet är snarare de som har så stor övertro på sina elkunskaper, eller helt enkelt inte bryr sig, att de skiter i att försöka hämta in kunskap om hur man gör elinstallationer. Dessa personer skulle förmodligen även skita i att skaffa denna "behörighet lite" som ni förespråkar.
Jao? Vissa saker kanske? Det är detta svar jag har hört nångång iaf. Nån annan har säkert bättre koll på hur det är/var.lars_stefan_axelsson skrev:
Elsäkerhets verktes statistik är inte lika 'ärlig' som den finska som länkades till...
Det kommer sig av hur å på vad som har sekretess hos försbolagen samt vad som gav/ger ersättning. Jag har talat med flera om den här frågan då även jag drog den slutsatsen. Då jag pratat med flera olika skade reglerare, och som jag även fått informationen att det kommer förändras senare i samma fråga. Då till hemmapularnas nackdel.
Så den rapporten visar bara en del av verkligheten -tyvärr.
Det här forumet skall vara för konsumenterna.
Då lagen/föreskrifterna har de regler samt vad som det står i den, så tycker jag det är tragiskt om folk hempular och riskerar att missta den ersättning de tror de får vid skada som installationen orsakat.
Jag skriver folk som egentligen är Ni -konumenterna.....
Jag hoppas att någon tänker sig för iaf Innan de ger sig på att koppla.
Vet man om riskerna å gör det iaf så gör det valet, men är fullt medveten om vad sitt val riskerar.
De flesta vet att man inte får men kan tro att gör man det 'riktigt' är det ok att göra installationer själv...
Det kommer sig av hur å på vad som har sekretess hos försbolagen samt vad som gav/ger ersättning. Jag har talat med flera om den här frågan då även jag drog den slutsatsen. Då jag pratat med flera olika skade reglerare, och som jag även fått informationen att det kommer förändras senare i samma fråga. Då till hemmapularnas nackdel.
Så den rapporten visar bara en del av verkligheten -tyvärr.
Det här forumet skall vara för konsumenterna.
Då lagen/föreskrifterna har de regler samt vad som det står i den, så tycker jag det är tragiskt om folk hempular och riskerar att missta den ersättning de tror de får vid skada som installationen orsakat.
Jag skriver folk som egentligen är Ni -konumenterna.....
Jag hoppas att någon tänker sig för iaf Innan de ger sig på att koppla.
Vet man om riskerna å gör det iaf så gör det valet, men är fullt medveten om vad sitt val riskerar.
De flesta vet att man inte får men kan tro att gör man det 'riktigt' är det ok att göra installationer själv...
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 167 inlägg
Visst. De värsta 10-15% tar man aldrig. Och de bästa 10-15% behöver man inte bry sig om. Jag pratar om de 70-80% i mitten där det finns möjlighet till förbättring. Slaget står om dem. Inte de andra. Jag tror tvärtom att det skulle kunna bli mycket stort intresse för utbildning/inspektion osv. i det segmentet. Och att tex temporära "fulhack" för det "får man göra"/"man får ändå inte göra det så det är ingen ide att försöka" skulle minska. (Jag tänker t ex på löst hängande fast installerad armatur där man lossat kabel för att måla/tapetsera/klä om vägg etc. som sedan inte återinstalleras korrekt.Rrrrr skrev:
Det är följande som bara intygar en del avproblemet för el.säk. verket.
''Elsäkerhetsverket har inga egna uppgifter om av el orsakade bränder men för att ge en mer komplett bild av elens faror har verket valt att i denna rapport redovisa vald statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Den vanligaste elbrandorsaken i bostäder, enligt räddningstjänsternas insatsstatistik, är att någon glömt eller av misstag slagit på en elektrisk spisplatta.''
Alltså insatsstatistiken visar inget om orsaken till 'vanliga' bränder....
''Elsäkerhetsverket har inga egna uppgifter om av el orsakade bränder men för att ge en mer komplett bild av elens faror har verket valt att i denna rapport redovisa vald statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Den vanligaste elbrandorsaken i bostäder, enligt räddningstjänsternas insatsstatistik, är att någon glömt eller av misstag slagit på en elektrisk spisplatta.''
Alltså insatsstatistiken visar inget om orsaken till 'vanliga' bränder....
Redigerat:
En annan sak som faktiskt skulle främja att det blir högre elsäkerhet är ju att många knepiga/fula/dåliga/farliga "installationer" med en oherrans massa skarvsladdar och grendosor ihopkopplade skulle minska.lars_stefan_axelsson skrev:Visst. De värsta 10-15% tar man aldrig. Och de bästa 10-15% behöver man inte bry sig om. Jag pratar om de 70-80% i mitten där det finns möjlighet till förbättring. Slaget står om dem. Inte de andra. Jag tror tvärtom att det skulle kunna bli mycket stort intresse för utbildning/inspektion osv. i det segmentet. Och att tex temporära "fulhack" för det "får man göra"/"man får ändå inte göra det så det är ingen ide att försöka" skulle minska. (Jag tänker t ex på löst hängande fast installerad armatur där man lossat kabel för att måla/tapetsera/klä om vägg etc. som sedan inte återinstalleras korrekt.
För som det nu är, blir det ju en massa skräp i svenska hem, iom att man inte har tillåtelse att göra det riktigt.
Det blir skarvsladdar och grendosor som ligger och skräpar på golven och samlar damm.
Det blir dragningar av dessa genom väggar, klamring av dessa grejer på alla möjliga sätt och vis, dvs halvfasta/halvtillfälliga installationer, osv osv.
Svenska hem skulle få bättre elsäkerhet ifall det mesta av denna skit försvann.
Det farligaste jag tycker är de som har skarv kablar genom dörrar. Tex in i badrummet då de inte har uttag till hårfön tex då deras nuvarnde är 110 V för rakapparat...
Dörren stängs igen å kabeln klämms ihop, skador på höljet samt själva ledaren kan skavas av..
Dörren stängs igen å kabeln klämms ihop, skador på höljet samt själva ledaren kan skavas av..
Det första som lagstiftaren bör ta bort är kravet på anställningsförhållande mellan den behörige och den som jobbar under dennes överinseende.
Detta är ganska tydligt ett krav som endast är lobbat fram för att skydda branschen. Det haltar dessutom mot all konkurrenslagstifting i Sverige och EU och det haltar även mot det samhälle vi lever i just idag och den utveckling vi haft de senaste 30 åren med allt fler brutna monopol osv.
Med den paragrafen borta kan elektrikern och fastighetsägaren komma överens om vad fastighetsägaren kan göra för jobb innan elektrikern kommer och tar vid.
Så går det ofta till redan idag, men då har dessa två personer även lagmässigt rent mjöl i påsen.
Jag fastighetsägaren kan ju även jobba tillsammans med elektrikern, kanske sätta fast lite rör i andra delen av rummet osv ...
Detta öppnar upp för en smidigare verksamhet för den som bygger eller renoverar. H*n kan jobba på i sin egen takt, sätta upp dosor och rör och lägga igen väggarna utan att behöva kalla dit elektrikern i tid och otid (om man nu vill följa lagen). Sen kommer herr elektriker själv dit och gör det sista, som säkert går rätt snabbt då.
Ja så här går det ju deFacto till redan nu på många håll, men det vore väl trevligt att inte behöva bryta mot (fåniga) lagar.
Detta är ganska tydligt ett krav som endast är lobbat fram för att skydda branschen. Det haltar dessutom mot all konkurrenslagstifting i Sverige och EU och det haltar även mot det samhälle vi lever i just idag och den utveckling vi haft de senaste 30 åren med allt fler brutna monopol osv.
Med den paragrafen borta kan elektrikern och fastighetsägaren komma överens om vad fastighetsägaren kan göra för jobb innan elektrikern kommer och tar vid.
Så går det ofta till redan idag, men då har dessa två personer även lagmässigt rent mjöl i påsen.
Jag fastighetsägaren kan ju även jobba tillsammans med elektrikern, kanske sätta fast lite rör i andra delen av rummet osv ...
Detta öppnar upp för en smidigare verksamhet för den som bygger eller renoverar. H*n kan jobba på i sin egen takt, sätta upp dosor och rör och lägga igen väggarna utan att behöva kalla dit elektrikern i tid och otid (om man nu vill följa lagen). Sen kommer herr elektriker själv dit och gör det sista, som säkert går rätt snabbt då.
Ja så här går det ju deFacto till redan nu på många håll, men det vore väl trevligt att inte behöva bryta mot (fåniga) lagar.