3 329 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Problem vid byte av eluttag och strömbrytare..
Hej, tänkte se om jag kan få lite hjälp här.
Jag skulle som glad amatör byta lite eluttag och strömbrytare, jag har gjort det
tidigare och har aldrig varit några problem.
Nu bytte jag följande:
ett Eluttag, ojordat
en strömbrytare som tänder en lampa från ett ställe
en strömbrytare som tänder en lampa i trappan, som kan tändas från ytterliggare ett ställe.
Började med eluttagen, kontrollerade sedan att elen fungerade och gav rätt ström, 230 volt fick jag ut på det.
Fortsatte sedan att byta strömbrytarna, som också fungerade till en början.
Nu har dock eluttagen och den ena strömbrytaren, den som tänder en lampa. Slutat att fungera.
strömbrytarna är 1 poliga/trapp
Vad kan vara fel? allt fungerade till en början. Jag tänker att om det vore kortslutning så skulle det väl slagit ifrån på en gång?
Med hopp om hjälp!
/Per
Jag skulle som glad amatör byta lite eluttag och strömbrytare, jag har gjort det
tidigare och har aldrig varit några problem.
Nu bytte jag följande:
ett Eluttag, ojordat
en strömbrytare som tänder en lampa från ett ställe
en strömbrytare som tänder en lampa i trappan, som kan tändas från ytterliggare ett ställe.
Började med eluttagen, kontrollerade sedan att elen fungerade och gav rätt ström, 230 volt fick jag ut på det.
Fortsatte sedan att byta strömbrytarna, som också fungerade till en början.
Nu har dock eluttagen och den ena strömbrytaren, den som tänder en lampa. Slutat att fungera.
strömbrytarna är 1 poliga/trapp
Vad kan vara fel? allt fungerade till en början. Jag tänker att om det vore kortslutning så skulle det väl slagit ifrån på en gång?
Med hopp om hjälp!
/Per
Välkommen till forumet.
Jag tror att någon kabel har släppt då du hållt på. Men i början var det lite kontakt, men sen släppte det helt. Du får börja med att öppna alla ställen där du grejat och kontrollera om någon tråd är lös.
Visst skruvar du ur säkringen först?
Det är i så fall en fasledare som släppt, dvs troligen inte en blå eller gul/grön. Men helt säker på färger kan aldrig vara, dock.
Jag tror att någon kabel har släppt då du hållt på. Men i början var det lite kontakt, men sen släppte det helt. Du får börja med att öppna alla ställen där du grejat och kontrollera om någon tråd är lös.
Visst skruvar du ur säkringen först?
Det är i så fall en fasledare som släppt, dvs troligen inte en blå eller gul/grön. Men helt säker på färger kan aldrig vara, dock.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Vid snabbkoppling kan även felet vara att ledaren är tillräckligt uppskalad fast ändå inte riktigt intryckt så att den ramlar ur.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Vilket osökt för oss in på diskussionen om snabbkopplingar vs skruvanslutning.... Det är lätt hänt att man tror att man tryckt in ledaren tillräckligt långt i en snabbkoppling, speciellt i billiga mackapärer.
Inte helt ovanligt heller med skruvanslutningar som inte är åtskruvade ordentligt. Eller skruvanslutningar som VAR åtskruvade tillräckligt för 10år sedan fast som är glapp nu!Bo.Siltberg skrev:
Fast nu ska vi inte spåra ur denna tråd.. Vi får väl starta en ny med skruv vs. snabb snack
Klicka här för att svara