1 575 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Problem Tryckhöjandepump
Hej
Var o felsökte hos en kund i dag visade sig att pumpmotorn gett upp på en tryckhöjande pump
Det mäkliga är att det är tredje gången det händer på 5 år ca (den här pumpen var inte ens ett år) Kan det ha med funktionen att göra Jag har märkt tidigare att pumpen tagit lång tid på sig att komma upp i tryck
Är det värre för pumpen att matas med vatten en att suga själv ?
Mvh Tille
Var o felsökte hos en kund i dag visade sig att pumpmotorn gett upp på en tryckhöjande pump
Det mäkliga är att det är tredje gången det händer på 5 år ca (den här pumpen var inte ens ett år) Kan det ha med funktionen att göra Jag har märkt tidigare att pumpen tagit lång tid på sig att komma upp i tryck
Är det värre för pumpen att matas med vatten en att suga själv ?
Mvh Tille
Inte alls, tvärt om, att den får tryck på intagssidan gör att pumpen går lättare.tille1 skrev:
Däremot kanske den behöver en tryckreservoar på högtryckssidan?
En hydrofor/hydropress med reglerutrustning.
Utan detta får pumpen alldeles för många driftscykler.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
För liten pump?
protte
protte
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Men hur fungerart den? Vi hade en sådan pump i en samfällighet för 18 hus där jag bodde förut. Den pumpne verkade vara gjord för att gå hela tiden, med någon sorts bypass rör så att vatten som inte "förbrukades" gick runt. Det var ialla fall så jag fick för mig att den fungerade. Då borde bypass kopplingen vara lite kritisk så att inte pumpen får jobba för hårt när inget vatten förbrukas.
Klicka här för att svara