Allmän reflektion är ju också att man har väldigt olika uppfattningar både om vad som är snyggt och vad som är "rätt". Gerade hörn på lister är ju klart snyggast...men inte det enda "rätta". Oprofilerade lister kan ju skarvas på många sätt...och raka skarvar i innerhörn är ju i princip standard.

När jag anlitar någon nuförtiden...vilket är sällan, så gör jag alltid en detaljerad skiss i datorn som beskriver varenda detalj och hur den ska vara. Sen att hantverkarna i hälften av fallen inte läst eller följt det...då kan man enkelt bestrida fakturan med hänvisning till specen iallafall...

• Gilla
Richirudi19
  • Laddar…
Det mesta ser rätt dåligt ut. Vissa detaljer är svårt att avgöra från bilderna om det skulel gått att göra bättre. Men den där glipan mot väggen, åtminstonde så som den ser ut på bilden får man nog acceptera m väggen är ojämn. Annar är risken att man får perforera listen med spikplugg så den ser ut som en schweizerost. I någon mån kan man undvika glipan med väl genomtänkt spikplacering. Men det vanligaste är nog att man åtgärdar glipan med latex fog och lite färg.

På de ställen där lister är skarvade rakt ser man att detta inte är proffs som varit framme, de skall skarvas i vinkel, då blir skarvarna mycketr mindre framträdande.

Bild 1 Det är väl knappast möjligt att det skall kunna bli snyggare med en felaktigt placerad ventil.
Bild 2 Glipor går inte göra något åt utan det är mjukfog som gäller Skarven mjukfogas eftersom golvet inte är rakt.
Bild 3 Den lilla biten bör åtgärdas eftersom det endast är slarv troligtvis hörnet inte helt rakt, Ang gersågning så är det inte något man gör i hörn med raka lister eftersom hörn aldrig är exakt 90° om det varit profilerad list så hade man om det önskats gjort ett hörn med förkroppning men det kostar en del i tid och för då beställas separat.
Bild 4 Där borde man rundat hörnet och mjukfog mot vägg.
Bild 5 Där borde man gersågat skarven och mjukfogat mot vägg och tak
Bild 6 Där gäller mjukfog om listen är trasig borde den bytas.
Generellt så anger man vilka kvalitets krav man har om de är högre en standard, då bör man ta i beaktande att färdigmålade lister bör målas ytterligare en gång minst efter montering om man har höga krav på finish.

då bör man ta i beaktande att färdigmålade lister bör målas ytterligare en gång minst efter montering om man har höga krav på finish.
Precis, de gånger jag använder färdigmålat så latexfogar/spacklar jag om det behövs och sen kör jag bara en snabb strykning över hela listen, men som sagt, jag betalar bara med min egen tid.

cecar33 skrev:
Bild 1 Det är väl knappast möjligt att det skall kunna bli snyggare med en felaktigt placerad ventil.
Bild 2 Glipor går inte göra något åt utan det är mjukfog som gäller Skarven mjukfogas eftersom golvet inte är rakt.
Bild 3 Den lilla biten bör åtgärdas eftersom det endast är slarv troligtvis hörnet inte helt rakt, Ang gersågning så är det inte något man gör i hörn med raka lister eftersom hörn aldrig är exakt 90° om det varit profilerad list så hade man om det önskats gjort ett hörn med förkroppning men det kostar en del i tid och för då beställas separat.
Bild 4 Där borde man rundat hörnet och mjukfog mot vägg.
Bild 5 Där borde man gersågat skarven och mjukfogat mot vägg och tak
Bild 6 Där gäller mjukfog om listen är trasig borde den bytas.
Generellt så anger man vilka kvalitets krav man har om de är högre en standard, då bör man ta i beaktande att färdigmålade lister bör målas ytterligare en gång minst efter montering om man har höga krav på finish.
Minst en strykning, helst ska man slipa och dra på en fästgrund då det är fabriksmålat, och sedan en färdigstrykning. Att enbart göra en färdigstrykning tycker jag blir randigt då färgen inte fäster på det fabriksmålade utan får nästan en "pärlande" effekt, dvs det flyter inte ut jämt över ytan (lite off topic).

Men åter till TS fråga så skulle jag inte anse detta vara utfört av en snickare som har någon form av finsnickerikunskap. Sedan kan man alltid försvara ett arbete med att man inte beställt enligt alla de förkommande snickerilösningar som finns, dvs du som beställare måste inneha en snickarutbildning. Min åsikt här är att den som titta på jobbet, var det ägaren till företaget, ska ställa alla relevanta frågor så att kunden blir nöjd med jobbet. Så här har man gjort ett dåligt arbete från första början och fått en missnöjd kund. Man kan inte ställa krav på att en beställare ska känna till olika utförandesätt, så stå på dig. Hävdar man att du inte beställt enligt gerning, så ställ motfrågan varför man inte frågade dig om utförandesätt.

cecar33 skrev:
Tack för bra tips.
Men som proffs bör man säga de till sin kund i så fall och försöka hitta en lösning. Dom sa att det går att göra snyggt..tycker dom detta är snyggt så kommer jag gladeligen hem till dom och "snyggar till"

AndersS skrev:
Men åter till TS fråga så skulle jag inte anse detta vara utfört av en snickare som har någon form av finsnickerikunskap. Sedan kan man alltid försvara ett arbete med att man inte beställt enligt alla de förkommande snickerilösningar som finns, dvs du som beställare måste inneha en snickarutbildning. Min åsikt här är att den som titta på jobbet, var det ägaren till företaget, ska ställa alla relevanta frågor så att kunden blir nöjd med jobbet. Så här har man gjort ett dåligt arbete från första början och fått en missnöjd kund. Man kan inte ställa krav på att en beställare ska känna till olika utförandesätt, så stå på dig. Hävdar man att du inte beställt enligt gerning, så ställ motfrågan varför man inte frågade dig om utförandesätt.
Stå på mig ska jag göra! Vi har ju tänkt måla och foga lister osv för att få bort alla spik huven och märken efter pistol. Men det känns som helheten i det här jobbet bara känns slarvigt och ihop slängt. Jag har inte fått en chans att säga hur vi vill ha det i detalj då jag endast han prata 10min med honom och nästa gång jag fick tak på honom var allt redan klar? Märkligt att dom inte ens ringde mig när dom kom in i lägenheten och ingen va hemma kan man tycka.

raveper skrev:
Spikplugg till golvlisterna.
Spikplugg funkar väl inte till ett finlir,det används till reglar mot betong :thumbdown:

M
Innan domen falla över snickaren som varit i farten, skriv gärna vad det kom att kosta. Det ser inte snyggt ut, det håller jag med om. Men jag skulle vilja veta priset på arbetet, kan hända det var tidsbrist/omtanke om kunden som gjorde att snickaren tog dessa genvägar.

(Och med omtanke om kunden menar jag att det skulle gå snabbt så att timpriset inte skulle bli så högt)

S
ekludde.

finns färgade spikplugg. svårt att limma golvlisterna snyggt.
finns frigolitlist till tak som är lättare att forma. och dom kan man limma

SBH skrev:
ekludde.

finns färgade spikplugg. svårt att limma golvlisterna snyggt.
finns frigolitlist till tak som är lättare att forma. och dom kan man limma
Det kan vara att dom är färgade men jag föredrar vanlig plugg o lös skruv som åxå finns färgad som man kan skruva i o har koll på hur det blir ,slå i spikplugg i lister verkar våldsamt

murbrukm skrev:
Innan domen falla över snickaren som varit i farten, skriv gärna vad det kom att kosta. Det ser inte snyggt ut, det håller jag med om. Men jag skulle vilja veta priset på arbetet, kan hända det var tidsbrist/omtanke om kunden som gjorde att snickaren tog dessa genvägar.

(Och med omtanke om kunden menar jag att det skulle gå snabbt så att timpriset inte skulle bli så högt)
Det finns ingen ursäkt för detta klanteri so tar flera timmar att räta till

Elkludde skrev:
Spikplugg funkar väl inte till ett finlir,det används till reglar mot betong :thumbdown:

Saxat från byggmax.
"Spikplugg rekommenderas när du vill göra montage i mer massiva material som betong, lättbetong, tegel eller hålsten. Med spikpluggen fäster du smidigt reglar, socklar
skåp och köksinredningar. Borra genom vad du vill fästa och vidare in i väggen, slå därefter spikpluggen på plats med en hammare."

Det var just att slå i en skruv i lister lite sneträff eller hårt mostånd kröker skruven sig o pajar listen
nä vanlig plugg o skruv så har man koll på det hela

lite off topic men hur skulle man ha löst det runt ventilen tycker ni?
jag tycker inte det ser jättebra ut men inte helt kasst heller...

Det hade säkert gått att runda till listerna lite mer efter ventilen. eller dragit ut den satt listen och sen tryckt tillbaka den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.