Hej,

Håller på att konvertera en 10 år gammal IKEA köksfläkt (HD UR00 60S, 502.446.80) från vanligt utsug till återcirkuleringsläge med kolfilter och har en liten utmaning med att montera kolfiltret.

När jag pratade med IKEA hänvisade dom till filtret Nyttig Fil 440 (se bild) men det passar inte och på instruktionen ser det ut som man skall ha nåt sorts adapter med bajonettfäste vilket jag inte har.

Efter lite efterforskning verkar det som filter F00366 (se bild) är det som skall funka, det verkar dock inte säljas av IKEA utan kan hittas på diverse andra återförsäljare.

På fläkten sitter två piggar (se bild) som jag misstänker att filtret skall fästas i.

Någon som har denna fläkt och/eller har erfarenhet av vilket filter som gäller och hur det monteras?

Tack på förhand. 🙏

• Etikett på IKEA köksfläkt HD UR00 60S (502.446.80) med modell- och kommersiell kod, samt serviceinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på insidan av en köksfläkt visar fläktens galler med piggar för montering, omgiven av metall och några synliga skruvar.
    Skapa konto
  • Två runda IKEA kolfilter Nyttig Fil 440 för köksfläktar, med plastgaller och fäste, bredvid varandra på vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Två runda, svarta Elica kolfilter för köksfläkt modell IKEA HD UR00 60S visas tillsammans med produktinformation från FixPart.
    Skapa konto
Hej jag har också den men förra ägaren har byta ut den till ikea 440 filter. Lite trång att få till den men det stämmer. Det bara vrid och trycka inåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.