Jag har en automatisk YD-start (ABB) ansluten till en kompressormotor på 7.5 kW. Vid start drar Y-kontaktorn och elmotorn kommer upp i varv. Men när Y-kontaktorn släpper och D-kontaktorn drar, stoppar elmotorn. När jag mäter på elmotorns anslutningar är det 400 V mellan faserna. Har tidigare kört motorn D-kopplad 400 VAC i ett starkare nät. Någon som har en bra lösning på problemet?
 
Går den i Y läge ska den gå i D läge, du måste ha nått fel i automatiklådan. kolla att alla anslutningar är riktiga och att "trådarna" går dit dom ska samt att D kontaktorn verkligen sluter kontakterna.
 
en möjlig orsak kan vara att när kontaktorn ska slå över till D så blir det såpass mycket spänningsfall så kontaktorn direkt släpper, eller om hållkretsen för kontaktorn släpper.
det är nämligen så att när motorn skiftar från Y till D så ligger det en liten fasförskjutning som gör att det blir ett ryck och ett kortvarigt spänningsfall.
min vedkap är likadan, jag har byggt en YD-start till den och om jag har den borta vid vedhögen så måste jag ha 2st 50meters förlängningskablar, och då släpper kontaktorn så fort jag kör fast i veden, vilket i sig är bra, men så gör den inte om jag har den ansluten med enbart en 20-meters kabel, då skriker remmarna istället, och jag får stoppa den med stoppknappen.
 
Jag har kollat att tamparna ligger rätt enligt ritningen.
När D-kontaktorn dragit, efter ca 4 sek Y-drift (enl inställning på på tidrelät), ligger den till hela tiden tills jag trycker på Stopp-knappen. Har även kollat att den ger kontakt över alla 3 faserna. Har ju även mätt upp spänningen på motorn med D dragen.
 
då är något väldigt konstigt, du har alltså mätt att du har 400v mellan motorplintens skruvar i horisontalled, på både upp och nersidan, men motorn står still? står den och brummar eller är det knäpptyst?
 
en möjlighet är om nån har vart och pillat på inkopplingen av motorlindningarna i plinten, en lindning ska vara kopplad t.ex. mellan skruven uppe till vänster och skruven nere i mitten, nästa lindning mellan skruven i mitten uppe och till höger nere, och den tredle mellan skruven till höger uppe och till vänster nere.

her då någon satt lindningarna så varje lindning är kopplad på skruvarna mitt för varann lodrätt så kommer det ju bli så att varje lindning i D-läge blir kopplad till en egen fas, på båda sidor, och då står det ju still.
men det kommer ju funka i Y-läge då ena ändan av lindningarna ju är hopkopplade med varann.
 
Gissar på att din D-kontaktor inte är riktigt frisk, om du har alla 3-faserna och 400V på motorplintarna utan att motorn går tyder ju på att åtminstone huvudkontaktorn släpper igenom som den ska.
 
Inkopplingen av lindningarna har inte ändrats.
Motorn är knäpptyst med spänning på plintarna.
 
då kan det vara som snaggeltooth skriver, om D-kontaktorn inte sluter så kommer det ändå finnas spänning på båda sidorna av motorlindningarna men ingen ström kommer flyta igenom.
enkelt att mäta om du mäter mellan t.ex. U på övre plintraden och U på nedre, dvs helt vertikalt, så ska där vara noll volt om motorn går i D-läge, har du 400v så tyder det på att en av kontaktorerna inte sluter.
 
Tror att tamparna till motorn ligger fel så att du får samma fas i båda ändarna på lindningen. (Om den inte har gått sen den blev inkopplad sas.) Förskjut ena motorledningens tampar kanske det går.
 
Jag byggde min kompressor själv av en gammal AC-kompressor och en 6kw elmotor. Byggde ett skåp med Y/D start men den sköt säkringarna(inte varje gång) i garaget när D-kopplingen slog in. För att lösa problemet så fick jag koppla bort D-delen och bara låta den gå på Y-koppling för det funkade ju då! Senare när spisen aldrig blev varm, märkte jag att huvudsäkringar(25A) i huset var ordentligt misshandlade (men inte gångna). En D-koppling drar ju 3ggr så mycker ström(A) så det är inte säker att du har säkringar som klarar av en y/d start för en elmotor på 7,5kw.
 
721Bäcklin skrev:
Jag byggde min kompressor själv av en gammal AC-kompressor och en 6kw elmotor. Byggde ett skåp med Y/D start men den sköt säkringarna(inte varje gång) i garaget när D-kopplingen slog in. För att lösa problemet så fick jag koppla bort D-delen och bara låta den gå på Y-koppling för det funkade ju då! Senare när spisen aldrig blev varm, märkte jag att huvudsäkringar(25A) i huset var ordentligt misshandlade (men inte gångna). En D-koppling drar ju 3ggr så mycker ström(A) så det är inte säker att du har säkringar som klarar av en y/d start för en elmotor på 7,5kw.
Tråden är ett år gammal....
 
Och troligen var motorn inte avsedd för Y/D och vår nätspänning, därför gick säkringarna. Rätt motor klarar ALLTID Y/D start mycket bättre än en direktstart.
Och tråden är gammal men vi kan kanske skaka liv i den ;)
 
721Bäcklin skrev:
Senare när spisen aldrig blev varm, märkte jag att huvudsäkringar(25A) i huset var ordentligt misshandlade (men inte gångna).
Vad innebär det att en säkring är misshandlad men inte gången? Har delar av materialet "brunnit bort" med ökad resistans som följd? Borde inte en sån "misshandlad" säkring flyga ganska omgående?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.