Vi har precis installerat en contura i8g, i redan befintlig öppen spis, har ovanför ett galler där det kommer varm luft ut i rummet när vi eldar, ovanför det har vi satt in en sotlucka.
Har ett rör från kaminen som går mellan gallret och upp till sotluckan, sedan har dom glidgjutit.
När vi inte eldar blåser det in kall luft genom gallret,vem bredvid kaminen ner till vänster där vi har en ca 2cm spalt (vi ska putsa in kaminen längre fram), men varför drar det in kallt?
Vi har hållit en låga från tändare framför gallret som man ser rör sig tydligt för det blåser/drar in kallt i huset, MEN när vi öppnar ytterdörren däremot, då blåser det inte kallt längre, utan då ser man lågan på tändare istället vill röra sig inåt gallret, att lågan vill dra sig ur huset genom gallret.
Vi har nya fönster med spaltventil, och sedan två stora frånluft i badrummen intill.
Vad beror detta på?
Vad kan man göra för att slippa det ska dra kallt när vi inte eldar?
Det är ju tätat runt kaminen vid röret, sotaren har ju prov tryckt och hade det inte varit tätt hade den blivit underkänd och läkt rök, men det gör det inte.
Har ett rör från kaminen som går mellan gallret och upp till sotluckan, sedan har dom glidgjutit.
När vi inte eldar blåser det in kall luft genom gallret,vem bredvid kaminen ner till vänster där vi har en ca 2cm spalt (vi ska putsa in kaminen längre fram), men varför drar det in kallt?
Vi har hållit en låga från tändare framför gallret som man ser rör sig tydligt för det blåser/drar in kallt i huset, MEN när vi öppnar ytterdörren däremot, då blåser det inte kallt längre, utan då ser man lågan på tändare istället vill röra sig inåt gallret, att lågan vill dra sig ur huset genom gallret.
Vi har nya fönster med spaltventil, och sedan två stora frånluft i badrummen intill.
Vad beror detta på?
Vad kan man göra för att slippa det ska dra kallt när vi inte eldar?
Det är ju tätat runt kaminen vid röret, sotaren har ju prov tryckt och hade det inte varit tätt hade den blivit underkänd och läkt rök, men det gör det inte.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Vi har ett en plans hus, på 140kvm, satt in 7st nya fönster med spaltventil från westcoast så känns som att det borde räcka med den tilluften.
Spontant låter det som om det kommer luft via tilluftskanalen till kaminen. Det finns ju öppen väg mellan skorsten-kamin-tilluftsspjäll/stos och om man har undertryck i huset (som man normalt har) vill ju luften ta den vägen in.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
140 kvm x 0,35 l/s (ventilationsnorm vid normal takhöjd) = 49 l/sJ Josefine Persson skrev:
Kan det komma in 7 l/s i varje spaltventil?
Men frånluften kanske inte är gjord enligt normen?
Oavsett så är det ju tydligen så att frånluftsfläktarna tycker att det är enklare att dra luften neråt från skorstenen än genom spaltventilerna.
Första filmen är när jag har öppet ytterdörren, då rör sig lågan in mot gallret/skorstenen men när ytterdörren är stängd blåser den kalla luften in i huset genom gallret och även under/på sidan om kaminen.
Hur kan jag tolka detta?
Bra? Dåligt?
Vi störs såklart av att det blåser kallt in i gallret ut genom huset och HUR är det möjligt.
Hur kan jag tolka detta?
Bra? Dåligt?
Vi störs såklart av att det blåser kallt in i gallret ut genom huset och HUR är det möjligt.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Ser ut som att ni har för lite tilluft👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
