Vi flyttade in i ett hus för ett år sedan som har egen brunn med ett järn- och manganfilter (JMA-1054) inkopplat.
Förre ägaren bytte hela filtermassa september 2019. I januari 2020 när vi flyttat in tyckte vi att vattnet hade mycket metallsmak, det blev fläckar på vita kläder, etc. Alla tecken på höga järnhalter med andra ord. Vi fyllde på filterkalk och fläckarna slutade på tvätten, men vattnet gav lite missfärgningar i toalett och om det stod länge i karaffer etc. Vi gjorde en service på vattenfiltret i mars 2020. Då fyllde han på filtermassa men inte så mycket mer vad jag vet. Vi lärde oss leva med det.

Under året så märkte vi att nivån för filterkalk aldrig sjönk. Konstigt tänkte vi då man skulle fylla på 3-4 gånger om året.

Fast forward till januari 2021 när jag kikade över vattenfiltret och kopplingarna. Inser att inkommande vatten går till utgående ventil i vattenfiltret. Slangarna går lite rörigt (pun intended) så det var inte helt uppenbart först. Antingen har servicekillen kopplat fel eller så kopplade förra ägaren fel när de bytte massa. Vi har aldrig kopplat loss några slangar.

Jag mailade tillverkaren som rekommenderade att bara koppla rätt så skulle det vara bra. Så jag kopplade om och spolade ordentligt. Lät det gå några dagar. Vattnet såg bättre ut, men smakade fortfarande metalliskt. Det började också lukta svavelväte. Vi skickade det på analys och järnet var visserligen lägre än tidigare, men fortfarande över riktvärdet.

Här är kort sammanfattning på relevanta värden på analyserna vi gjort sen vi flyttade in:

Diagram som visar vattentester för järn, mangan, färg och pH jämfört med riktvärden över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni kunniga om detta? Skulle allt bli bra om jag bara byta hela filtermassan i filtret? Vet ni vad det kostar ungefär? Lätt att göra själv? Andra rekommendationer?

Tack på förhand!

Vi har ett järn/manganfilter + avsyrning i en rätt nyförvärvad äldre fastighet, vattnet smakade aldrig bra trots påfyllnad av Akdolit som påfyllnadskomponenten i filtermassan heter. Förra fastighetsägaren hade alltid gjort så. Gjorde en ordentllig vattenanalys som mycket riktigt bekräftade för hög halt av i synnerhet järn, annars utan anmärkning.

Kontaktade filtertillverkaren som skickade bruksanvisning: visade sig att filtret ska regenereras med kaliumpermanganat då och då. Gjorde detta, vattnet blev helt perfekt och utan missfärgningar eller unken doft, missfärgningar av tvätt och porslin ett minne blott. Samma ”grund”-filtermassa som tidigare (glaukonit + filterkis i olika fraktioner), tydligen hade den överlevt misshandeln under väldigt många år kanske ett decennium eller två.

Man får göra denna procedur ca 3 ggr/år i aktuell installation och man märker när det är dags eftersom järnsmaken smyger sig på igen ganska abrupt över några dagar. Filtret backspolas automatiskt varannan natt, enpersonshushåll.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.