En fråga till, sitter det någon bypass på fördelaren. Alltså ett tunt rör mellan tillopp och retur.

20141231_112129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar inte vara bypass. Tänker mig att givarna inte fungerar då centralen verkar paj...

peternicklas
Du behöver inget central eller styrdon. Bättre att strypa in slingorna efter dess längd och vilken värme man vill ha i rummet. Sedan styr man värmepumpen med flytande kond. så sköter allt sig själv.

Tyvärr verkar det inte ens komma något varmt vatten alls till givarcentralen

peternicklas
Snurrar din cirkulationspump?

Har inte lyckats få upp skruven. Jag får leta fram en större mejsel. Kan vara den som kärvar. Shunten har jag vridit på utan framgång. Om vattnet gick till golvvärmesystemet borde det fungera oavsett om regleringscentralen fungerar eller ej?

peternicklas
Du kan alltid prova med att lossa en koppling och se om du har något tryck.

Enklast måste vara att plocka bort en av styrdonen till golvvärmen, alltså en av de blå hattarna. Om då den slingan blir varm så ligger ju felet i regleringen annars så får du leta vidare men börja där.

Krilleman
Jag skulle börjat med att bekräfta att pumpen pumpar som den ska.

5-krona och en skiftnyckel kanske kan få loss centrumskruven?

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Även om regelcentralen slutar fungera borde inte golvvärmen stängas av? Slingorna är ju fortfarande öppna och cirkulationspumpen sitter ju under ivtn. Tänker hag rätt?

Skruvade lite på centrumskruven och det började sippra varmt vatten. Skall det vara så?

Bathlife skrev:
Skruvade lite på centrumskruven och det började sippra varmt vatten. Skall det vara så?
Ja, lite vatten kommer så ja det är normalt.

Cirkulationspumpen verkar fungera. Hur får jag av de blå hattarna på golvvärmen. Sitter en sladd till varje. Det är inte så att det börjar forsa vatten om man skruvar på dem?

Krilleman
Skruva av dom med den gråa muttern närmast mässingen på varje.

Det kommet inte läcka vatten då? Lite nojig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.