Hej!

Vi har en luft/vatten-värmepump IVT Optima 500-700 med tillhörande värmepanna IVT 290 A/W. Jag har de senaste månaderna uppmärksammat följande problem med anläggningen:
*Larm om utlöst lågtryckspressostat vid flera tillfällen under hösten i oktober och november. Jag har kvitterat larmen, varefter jag hört värmepumpen starta.
*Återkommande behov av att fylla på vatten i värmesystemet. Fyllde på vatten i somras när trycket låg på ca 0.5 bar (med drygt 1 bar som rikttryck). Uppmärksammade för ca en månad sedan att trycket igen var lågt, och fyllde på vatten igen. Ett par veckor senare behövde jag ånyo fylla på vatten. Vi har ett pvc-rör som går från värmepannan till närliggande golvbrunn. Det verkar ha runnit vatten i röret eftersom det är vått på golvet kring fogarna i röret.
*Jag upplever även att värmepumpen är ganska högljudd. Detta är dock mer subjektivt, och jag har svårt att säga om det blivit värre eller ej.

Frågor:
*Bör man oroa sig för larmet om utlöst lågtryckspressostat?
*Varför har det förelegat behov att fylla på vatten så ofta? Kan det ha någon koppling till den krånglande lågtryckspressostaten?
*Vilken funktion fyller den så kallade avstängningsventilen (se bifogad bild)? I vilket läge skall ventilen stå?

Tack på förhand!

• Värmesystem med tryckmätare, rör och avstängningsventil som diskuteras i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du läst manualen till maskinen?

Tack för ditt svar!

Beträffande larmet om lågtryckspressostaten tar manualen upp följande möjliga orsaker:
1) Förångaren igensatt
2) Fläkten blockerad
3) Köldmediebrist i kylkretsen
4) Fel i avfrostningsautomatiken eller fläktmotor
5) Fel i expansionsventilen

De enda fel jag själv kan åtgärda är 1) och 2). Fel 2) torde inte vara aktuellt, men jag skall kika på förångaren under helgen och se om den behöver rengöras.

Beträffande behovet att ofta fylla på vatten har jag ännu så länge inte hittat något förslag på vad felet kan vara. Jag är även fortfarande osäker på funktionen hos avstängningsventilen (den omnämns, men jag kan inte se att dess innebörd förklaras). Jag utgår dock från att den skall vara helt öppen vid drift, men skulle gärna få en närmre förklaring på vilken funktion den fyller.

Angående det andra felet kan det vara problem med expansionskärlet. Att det t.ex. är fel på gummiblåsan och det saknas förtryck. Då kan trycket stiga respektive sjunka snabbt när säkerhetsventilen öppnar.

T
Lågtryckslarm på dessa maskiner beror oftast på att någon av givarna visar fel (T11/T12), så att utdelen ej avfrostar när den ska.

Är givarna okej så brukar det vara expansionsventilen/gasbrist eller att fläkten ej snurrar :thinking:

Tackar så mycket för era svar!

Jag har nu varit ute och kikat på värmepumpen. Det finns förvisso lite skräp på ytan av batterilamellerna. Enligt min lekmannabedömning ser det dock inte så allvarligt ut. Jag försökte även få upp rensluckan, men lyckades inte öppna den (det såg för övrigt väldigt märkligt ut i skruvhålen, såtillvida att skruvarna inte verkade sitta fast i något annat än själva rensluckan). Jag misstänker därför att varken 1) (fläkten snurrar problemfritt och är ej blockerad) eller 2) är problemet.

Jag tackar för tipset angående expansionskärlet. Det kan mycket väl vara så att det finns något problem där.

Jag tackar även för tipset angående temperaturgivarna. Tyvärr kommer jag inte ihåg koden för att ändra accessnivån, så jag tror inte att jag kan gå in och kolla själv om de visar rimliga värden.

T
C Cato_Uticensis skrev:
Tackar så mycket för era svar!

Jag har nu varit ute och kikat på värmepumpen. Det finns förvisso lite skräp på ytan av batterilamellerna. Enligt min lekmannabedömning ser det dock inte så allvarligt ut. Jag försökte även få upp rensluckan, men lyckades inte öppna den (det såg för övrigt väldigt märkligt ut i skruvhålen, såtillvida att skruvarna inte verkade sitta fast i något annat än själva rensluckan). Jag misstänker därför att varken 1) (fläkten snurrar problemfritt och är ej blockerad) eller 2) är problemet.

Jag tackar för tipset angående expansionskärlet. Det kan mycket väl vara så att det finns något problem där.

Jag tackar även för tipset angående temperaturgivarna. Tyvärr kommer jag inte ihåg koden för att ändra accessnivån, så jag tror inte att jag kan gå in och kolla själv om de visar rimliga värden.
Koden är dagens datum, så är datum rätt i maskinen så är koden 2011 allt 1120, går du in och kollar larmloggen så bör du även kunna se tempen på givarna vid larmtilfället :thinking:

T tobbetk skrev:
Koden är dagens datum, så är datum rätt i maskinen så är koden 2011 allt 1120, går du in och kollar larmloggen så bör du även kunna se tempen på givarna vid larmtilfället :thinking:
Tack för tipset; koden var mycket riktigt 1120!

Det verkade inte som att jag kunde avläsa givartemperaturerna vid de olika larmtillfällena. Aktuella givartemperaturer är:
T11: 55.8 C
T12: 10.8 C
Verkar det rimligt?

T
C Cato_Uticensis skrev:
Tack för tipset; koden var mycket riktigt 1120!

Det verkade inte som att jag kunde avläsa givartemperaturerna vid de olika larmtillfällena. Aktuella givartemperaturer är:
T11: 55.8 C
T12: 10.8 C
Verkar det rimligt?
Jag vill minnas att T11 är förångargivaren och den bör vara bra mycket lägre än 55.8 grader (tänkt minusgrader) när kompressorn är igång och visa ungefär samma som T12 när kompressorn är avstängd.

Jag hade börjat med att beställa och byta givaren ;)

T tobbetk skrev:
Jag vill minnas att T11 är förångargivaren och den bör vara bra mycket lägre än 55.8 grader (tänkt minusgrader) när kompressorn är igång och visa ungefär samma som T12 när kompressorn är avstängd.

Jag hade börjat med att beställa och byta givaren ;)
Okej, då verkar det ju som att det kan vara fel på givaren. Jag har inte hittat någon T11-givare, men jag hittade en T1/T4-givare på denna sida: https://jsenergi.com/givare-till-vrmepumpar/ivt-bosch-autoterm-givare.html (ganska dyr: 264 kr)

Det blir kanske ändå till att ringa servicetekniker och höra vad de tror (och vad det skulle kosta att åtgärda det). Dock är det ju bra att ha en uppfattning om vad felet kan vara innan man ringer.

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.