Min son köpte en spis på ikea för något år sedan. Han skulle bygga om köket. Det blev inte av just då. Har stått i garage under vintern. Har dragit ny el där ugnen ska stå. När han kopplade in ugnen löste jordfelsbrytaren ut. Han tog ugnen till mig. Jag har inte jordfelsbrytare. Mitt hus byggdes 1978. Ugnen fungerar alldeles utmärkt. Det är ingen spis. Bara en ugn. Det är en KULINARISK Varmluftsugn med pyrolytisk funkt, IKEA 700 rostfritt stål.

Är ugnen rätt kopplad?
Är den nya elen till ugnen rätt kopplad?
Har du jordfelsbrytare som är kopplat till uttaget ni testade med hos er?

13th Marine 13th Marine skrev:
L Lennart Kruse skrev:
Jag har inte jordfelsbrytare.

• Haha
  • Gilla
nisse123 och 1 till
  • Laddar…
Hur löser den?

Löser den direkt näår man sätter i kontakten?
Löser den genast när man sätter igång något.

Genast för ex. över/undervärme, men inte för varmluft eller grill som exempel?

Löser den efter en stund, när den börjar nå rätt temperatur?

Om den har stått i ett fuktigt garage så är det tänkbart att det kommit fukt i några av elementen i den, det kan ha "reparerats" nu om den fått bli varm hos dig, utan jordfelsbrytare.

För att snabbtesta uttaget i det nya köket, koppla in något annat i det, ex. en kaffebryggare eller vattenkokare. En lampa med LED kan ev. dra för lite ström för att lösa ut jordfelsbrytaren om uttaget är felkopplat. Välj något som drar iallafall 50 - 100W.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är ugnen rätt kopplad?
Är den nya elen till ugnen rätt kopplad?
Det är en elektriker som dragit elen så den är rätt kopplad. Det är en vanlig stickpropp 220V. Ingen trefas. Jordfelsbrytare är kopplad till el-uttaget. Misstänker fukt i elementet eftersom den stått i garage under vintern.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
L Lennart Kruse skrev:
Det är en elektriker som dragit elen så den är rätt kopplad.
Det behöver inte vara en garanti för korrekt koppling.

OM du vill testa den hemma hos dig (du hade inte jfb?) så kan du ev. prova med en portabel jordfelsbrytare:

https://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-stickproppsanslutning/p/32-3492

Motsvarande finns även på Jula.

Tänker om ni vill testa innan ni kör tillbaka den till lägenheten. Och jag skulle rekommendera att även testa uttaget med den enklaq metod jag föreslog.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L Lennart Kruse skrev:
Misstänker fukt i elementet eftersom den stått i garage under vintern.
Det är troligen så. Svaret får ni nu efter att du "torkat" den i ditt uttag som inte är skyddat av en JFB.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K
Vi har varit med om exakt samma sak. Det löste sig genom att spisen fick stå inomhus i någon vecka. Vi gjorde ingen direkt felsökning, hade mycket annat att stå i så jag tänkte ta tag i det senare och då fungerade den felfritt och har gjort så i 8 år.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A
Om man ska varmköra den i ett uttag ej skyddat av jfb i detta fall så måste det vara under kontrollerade former. Om jfb löser ut finns en farlig beröringspänning på höljet. Så var försiktig.

A avh67f skrev:
Om jfb löser ut finns en farlig beröringspänning på höljet.
Det går väl inte att säga så kategoriskt? Men visst, försiktig bör man givetvis vara.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det går väl inte att säga så kategoriskt? Men visst, försiktig bör man givetvis vara.
Tack, vilka fina tips jag får. Åker till Clas Ohlsson i morgon. Måste testa.

• Gilla
Fluvia
  • Laddar…
L Lennart Kruse skrev:
Det är en elektriker som dragit elen så den är rätt kopplad. Det är en vanlig stickpropp 220V. Ingen trefas. Jordfelsbrytare är kopplad till el-uttaget. Misstänker fukt i elementet eftersom den stått i garage under vintern.
Det här spisuttaget har en elektriker kopplat. Han tröttnade troligtvis på att det var så bökigt att dra ledarna bakom så han hittade på denna dåliga lösning. Problemet var bara att man blåste huvudsäkringen till lägenheten när man pluggade in spisen.

• Spisuttag med exponerade ledningar kopplade av elektriker; dåligt utfört, orsakar att huvudsäkringen löser ut när spisen ansluts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
hempularen och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
K karkka skrev:
Det här spisuttaget har en elektriker kopplat. Han tröttnade troligtvis på att det var så bökigt att dra ledarna bakom så han hittade på denna dåliga lösning. Problemet var bara att man blåste huvudsäkringen till lägenheten när man pluggade in spisen.
Det där är korrekt monterat om det är gjort av någon med behörighet, annars väldigt fel...🤔

Så tolkar åtminstone jag ESV och några av personerna som skriker "ring en elektriker" så fort någon ställer en fråga.

Och, Ja man ska vara försiktig och noggrann och förstå vad man gör, oavsett om man har behörighet eller inte.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Korrekt monterat ja, men inte korrekt kopplat. Eftersom elföretaget står för behörigheten behöver inga elektriker ha egen behörighet.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karkka skrev:
Korrekt monterat ja, men inte korrekt kopplat. Eftersom elföretaget står för behörigheten behöver inga elektriker ha egen behörighet.
Jag säger tvärtom. Trådarna är kopplade till sina korrekta anslutningar. Men monteringen är felaktig så att den gråa (??) tråden får isolationsproblem.

Lite svårt att se, men det ser ut som du har två faser. Så utöver den gråa tråden går det väl en tråd även till anslutningen av den nedre högra anslutningen? Men ingen 3e fas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.