3 908 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Problem med tillträde bostadsrätt
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
När en säljare strular på det här sättet, som man får anse att dödsboet gör här. Så finns en möjlighet att via domstol få ta över bostadsrätten. Köparen kan anses ha "bättre rätt". Detta hände i "Erik Olsson affären" för en del år sedan. Mäklarfirman Erik Olsson hade förmedlat en försäljning där säljaren var kriminell, och förskingrade handpenningen och vägrade sedan att skriva på vid tillträdet. Köparen fick överta bostadsrätten via tingsrätten (mäklaren prickades).
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Ja det är det fallet jag tänker på. Andra omständigheter, men samma grundproblem.
Erik Olsson hade en lite "rolig" förklaring. De hade absolut inte gjort någonting överhuvudtaget fel. De hade inte kunnat göra på annat sätt. Men sedan skriver Erik: något i stil med att de nu ändrat sina rutiner så att något liklnande aldrig skall kunna ske igen. Det gick alltså tydligen utmärkt att agera på ett bättre sätt (vilket även fastighetsmäklarinspektionen tyckte).
Erik Olsson hade en lite "rolig" förklaring. De hade absolut inte gjort någonting överhuvudtaget fel. De hade inte kunnat göra på annat sätt. Men sedan skriver Erik: något i stil med att de nu ändrat sina rutiner så att något liklnande aldrig skall kunna ske igen. Det gick alltså tydligen utmärkt att agera på ett bättre sätt (vilket även fastighetsmäklarinspektionen tyckte).
Jo tack "vi ser över våra rutiner" inte för att vi gjort fel, nej nej, utan bara för att det inte ska bli rätt på just det här sättet igen.H hempularen skrev:Ja det är det fallet jag tänker på. Andra omständigheter, men samma grundproblem.
Jag tror att TS snarast bör kontakta jurist för att skicka ett formellt krav på fullgörande med en tidsfrist. Det bör kanske där också beskrivas att nästa steg är en hävning med skadeståndskrav för alternativ bosättning. Det ska kanske inte specificeras nu, men se till att ta fram ett hyresavtal med föräldrar.
Hittills har TS inte varit något problem, men om dödsboet ställs inför en hävning med
- skadestånd
- ett mäklararvode till
- en osäker försäljning, kanske till lägre pris
- ytterligare månadsavgifter
ökar kanske angelägenheten att hitta en lösning, antingen att få till en överlåtelse, eller en kontrollerad hävning som görs upp i godo så TS familj kan gå vidare.
Jurister agerar inte förrän det krävs, man svarar inte på brev förrän fristen går ut, finns det ingen deadline att möta gör man inget. TS måste se till att det sätts en deadline.
Hittills har TS inte varit något problem, men om dödsboet ställs inför en hävning med
- skadestånd
- ett mäklararvode till
- en osäker försäljning, kanske till lägre pris
- ytterligare månadsavgifter
ökar kanske angelägenheten att hitta en lösning, antingen att få till en överlåtelse, eller en kontrollerad hävning som görs upp i godo så TS familj kan gå vidare.
Jurister agerar inte förrän det krävs, man svarar inte på brev förrän fristen går ut, finns det ingen deadline att möta gör man inget. TS måste se till att det sätts en deadline.
Om jag fattat det rätt är nog egentliga problemet snarare att Bouppteckningen ännu inte är klar (=inte ens inlämnad ?) och att denna än mindre är godkänd och registrerad hos Skattevetrket. För innan detta är gjort är det inte fastställt vilka som är de juridiska företrädarna (=dödsbodelägarna) för dödsboet. Och därmed finns ingen som kan representera dödsdboet.
För TS skriver ju att nuvarande statusen är enligt nedan:
TS verkar ha drabbats av det handlingsmässiga vakuum som inträffar från dödsfallsdagen till att en Bouppteckning är registrerad. Och för dödsboet är det inte speciellt enkelt heller, då allt - lite förenklat - är "låst" under denna tid och dödsboet tämligen handlingsförlamat. Och måste så vara, eftersom det kan finnas arvingar/dödsbodelägare som kanske var okända, men som har samma rätt till att bestämma om dödsboet. Eller att någon av arvingarna är väldigt dominant och tror denne kan köra efter eget huvud och strunta i de andra.
Visst finns det några undantag och situationer som kan/får hanteras, men detta med att dödsboet ännu inte är fastställt är väl egentligen kärnan till TS problem ?
Så vad TS borde göra här är ju att (ev. med hjälp) bevaka att Bouppteckningen skickas in till Skatteverket för godkännande. För jag antar att det i alla fall varit en Bouppteckningsförrättning så det åtminstone finns något att skicka in ?
Lagen säger ju också (om jag inte minns fel) att Bouppteckningen skall vara inskickad för registrering/godkännande senast 4 månader efter dödsfallet. Om detta inträffade i december så är ju absolut sista deadline nu i dagarna.....
Man kan ju spekulera i varför det tagit sådan tid att den bortre deadlinen är på väg att nås. Är dödsbodelägarna inte överens om boets tillgångar ? Eller är den jurist som anlitats inte alls kompetent att göra en Boutredning/Bouppteckning ?
Oavsett, så finns alltså ännu på ett tag egentligen inga som (juridiskt) kan representera dödsboet och har rätt att företräda det. Och det är ju där det största problemet ligger.
Eller har jag missuppfattat något ?
I de flesta trådarna ovan talas om hur dödsboet ställer sig till det och det, att man skall kräva saker av dödsboet o.s.v. Även att ta kontakt med dödsbodelägarna och förhandla med dem "om bouppteckningen drar ut på tiden". Nej, så länge Bouppteckningen inte är registrerad och därmed dödsbodelägarna fastställda, har ju dödsboet rent krasst inga juridiska företrädare och kan helt enkelt inte agera. Och får f.ö. inte göra det heller....C CaLi001 skrev:Den 8 april 2024 kontaktade vi för att fråga om status då vi hade förväntat oss tillträde den aktuella veckan. Vi fick då information om att juristen ännu inte hade skickat in uppgifterna till Skatteverket av olika skälsom vi ej få ta del av. Dessutom hade en ny jurist börjat ta hand om ärendet tillsammans med den tidigare ansvarige. De meddelade att de skulle försöka skicka in uppgifterna den aktuella veckan, men att Skatteverket fortfarande hade en handläggningstid på 8 veckor.
TS verkar ha drabbats av det handlingsmässiga vakuum som inträffar från dödsfallsdagen till att en Bouppteckning är registrerad. Och för dödsboet är det inte speciellt enkelt heller, då allt - lite förenklat - är "låst" under denna tid och dödsboet tämligen handlingsförlamat. Och måste så vara, eftersom det kan finnas arvingar/dödsbodelägare som kanske var okända, men som har samma rätt till att bestämma om dödsboet. Eller att någon av arvingarna är väldigt dominant och tror denne kan köra efter eget huvud och strunta i de andra.
Visst finns det några undantag och situationer som kan/får hanteras, men detta med att dödsboet ännu inte är fastställt är väl egentligen kärnan till TS problem ?
Så vad TS borde göra här är ju att (ev. med hjälp) bevaka att Bouppteckningen skickas in till Skatteverket för godkännande. För jag antar att det i alla fall varit en Bouppteckningsförrättning så det åtminstone finns något att skicka in ?
Lagen säger ju också (om jag inte minns fel) att Bouppteckningen skall vara inskickad för registrering/godkännande senast 4 månader efter dödsfallet. Om detta inträffade i december så är ju absolut sista deadline nu i dagarna.....
Man kan ju spekulera i varför det tagit sådan tid att den bortre deadlinen är på väg att nås. Är dödsbodelägarna inte överens om boets tillgångar ? Eller är den jurist som anlitats inte alls kompetent att göra en Boutredning/Bouppteckning ?
Oavsett, så finns alltså ännu på ett tag egentligen inga som (juridiskt) kan representera dödsboet och har rätt att företräda det. Och det är ju där det största problemet ligger.
Redigerat:
Men skadan som blir konsekvensen av att ingen kan företräda dödsboet borde inte TS få ta utan det borde dödsboet ta. Tycker jag.🤔I Ingper skrev:Om jag fattat det rätt är nog egentliga problemet snarare att Bouppteckningen ännu inte är klar (=inte ens inlämnad ?) och att denna än mindre är godkänd och registrerad hos Skattevetrket. För innan detta är gjort är det inte fastställt vilka som är de juridiska företrädarna (=dödsbodelägarna) för dödsboet. Och därmed finns ingen som kan representera dödsdboet.
I de flesta trådarna ovan talas om hur dödsboet ställer sig till det och det, att man skall kräva saker av dödsboet o.s.v. Även att ta kontakt med dödsbodelägarna och förhandla med dem "om bouppteckningen drar ut på tiden". Nej, så länge Bouppteckningen inte är registrerad och därmed dödsbodelägarna fastställda, har ju dödsboet rent krasst inga juridiska företrädare och kan helt enkelt inte agera. Och får f.ö. inte göra det heller....
Så länge dödsboet inte har några som kan företräda det är det nog tämligen meningslöst att försöka kräva något av dödsboet, och det blir mest ett krav ut i tomma intet.Farstatjej90 skrev:
Bättre är att TS ligger lågt med dessa bitar och istället sätter press på att det blir registrerat. Och åtminstone inlämnat. Först därefter går det att agera konstruktivt. Då finns ju visserligen också någon/några från dödsbosidan som kan/får skriva på så övertagandet kan slutföras och och grundproblemet kan lösas.
(Första gången jag hade hand om dödsbo var det faktiskt lite av en överraskning hur osannolikt "spärrat" och handlingsförlamat allt är tills Bouppteckningen är registrerad och företrädarna fastställda. Bouppteckningen fungerar ju som "legitimation" för att visa vilka som har rätt att och skall företräda dödsboet. Grundregeln är sedan att samtliga företrädare måste vara överens om allt och samtliga skriva under o.s.v., fast av praktiska skäl är det rätt vanligt att någon får fullmakter av den/de andra).
Jag tycker detta med bättre rätt som skrevs tidigare i tråden verkade bra.I Ingper skrev:Så länge dödsboet inte har några som kan företräda det är det nog tämligen meningslöst att försöka kräva något av dödsboet, och det blir mest ett krav ut i tomma intet.
Bättre är att TS ligger lågt med dessa bitar och istället sätter press på att det blir registrerat. Och åtminstone inlämnat. Först därefter går det att agera konstruktivt, men då finns ju också någon/några från dödsbosidan som kan/får skriva på och slutföra övertagandet och grundproblemet kan lösas.
(Första gången jag hade hand om dödsbo var det faktiskt lite av en överraskning hur osannolikt "spärrat" och handlingsförlamat allt är tills Bouppteckningen är registrerad och företrädarna fastställda. Bouppteckningen fungerar ju som "legitimation" för att visa vilka som har rätt att och skall företräda dödsboet. Grundregeln är sedan att samtliga företrädare måste vara överens om allt och samtliga skriva under o.s.v., fast av praktiska skäl är det rätt vanligt att någon får fullmakter av den/de andra).
Men det gällde inte dödsbo. I det fallet fanns personerna kvar i livet, så det är inte riktigt jämförbart.Farstatjej90 skrev:
Betänk att det inte verkar handla om en strid om TS har rätt till bostaden eller inte som i fallet ovan, utan helt enkelt att TS inte kan få avsluta för att ingen s.a.s. "är hemma" hos motparten. Dödsboet är - i alla fall inte ännu - en säljare som "strular" som någon skrev, det är bara handlingsförlamat. Men det beror ju just på att det (ännu) inte finns någon fastställd företrädare för dödsboet som skulle kunna skriva på och just avsluta affären.
På TS beskrivning verkar det inte finnas några arvingar alls, men då borde ju formalian kunna vara snabb och enkel samt bouppteckningen en mycket snabb sak att fixa för en tillsatt jurist.
Denna process bör nog ha sin gång. Sedan är det beklagligt och märkligt att det tar sådan tid, men just för att det inte skall kunna gå hur lång tid som helst i detta handlingsvakuum har ju lagen en bortre tidsgräns (som nu i princip är nådd)
Redigerat:
Det finns kanske inte en formell företrädare för dödsboet som kan skriva på för tillfället, och bouppteckningen styr allt.
Men det finns en testamentesexekutor. En anmodan som tydliggör vikten av att komma vidare utan dröjsmål, och konsekvenserna, kan inte skada. Förhoppningsvis får det fart på de inblandade parterna. Att vänta på dem har ju inte funkat så bra hittills.
Men det finns en testamentesexekutor. En anmodan som tydliggör vikten av att komma vidare utan dröjsmål, och konsekvenserna, kan inte skada. Förhoppningsvis får det fart på de inblandade parterna. Att vänta på dem har ju inte funkat så bra hittills.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 178 inlägg
Det här tycker jag är en i allt väsentligt korrekt beskrivning, men av något som inte är TS problem.I Ingper skrev:Om jag fattat det rätt är nog egentliga problemet snarare att Bouppteckningen ännu inte är klar (=inte ens inlämnad ?) och att denna än mindre är godkänd och registrerad hos Skattevetrket. För innan detta är gjort är det inte fastställt vilka som är de juridiska företrädarna (=dödsbodelägarna) för dödsboet. Och därmed finns ingen som kan representera dödsdboet.
I de flesta trådarna ovan talas om hur dödsboet ställer sig till det och det, att man skall kräva saker av dödsboet o.s.v. Även att ta kontakt med dödsbodelägarna och förhandla med dem "om bouppteckningen drar ut på tiden". Nej, så länge Bouppteckningen inte är registrerad och därmed dödsbodelägarna fastställda, har ju dödsboet rent krasst inga juridiska företrädare och kan helt enkelt inte agera. Och får f.ö. inte göra det heller....
TS problem är att ingen företräder dödsboet i något som dödsboet inte har något att bestämma över, utan det måste bara skriva på. . Hur det löses är dödsboets, inte TS sak att lösa. Det TS kan göra är att skapa incitament för dödsboet att få tummen ur genom ekonomiska krav, eller gå till tingsrätt för att få tillträde genom dom. Det senare är absolut en utväg (minns Ebba Buschs husköp), men det tar tid.
Klicka här för att svara