5 651 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Problem med temperatur i ettrörssystem i hus bygg 1983
2 gubbar i 4 timmar + bil, ink 2 ventiler kostade runt 6000:-Johan Berup skrev:
Borde väl inte vara nått större problem att göra det själv om man kan skruva, och om ni har nån stans där det går att stänga av inkommande radiatorvatten/koppla på vattenslang.
Ja alla hushåll har egen varmvattenberedare som går på el,A Arnodt skrev:
Eftersom hantverkare har varit och renoverat inne hos er, kan de ha stängt eller stryps någon ventil på radiatorvattensystemet. Ingen som märkte det i somras då ingen värme behövs. Kolla upp det?
Kolla även i gemensamma fjärrvärmecentralen om det är något flöde för er som är strypts där. Kanske en handventil som är delvis strypt?
Debiteras varje hushåll separat för värmen? Då måste det finnas energimätare någonstans, troligen i byggnaden där fjärrvärmeväxlaren sitter. Då måste väl varje hushåll ha egen circulationspump, som den också sitter i fjärrvärmebyggnaden. Men tillträde till fjärrvärmebyggnaden har kanske inte ni alla 100 hushåll har.
Kanske sitter det ett filter eller sil på radiatorvattenledningen för att filtrera bort rost och annat skräp från radiatorvattnet. Då sitter det kanske också i fjärrvärmebyggnaden. Kolla så inte det är delvis igentäppt.
Kolla även i gemensamma fjärrvärmecentralen om det är något flöde för er som är strypts där. Kanske en handventil som är delvis strypt?
Debiteras varje hushåll separat för värmen? Då måste det finnas energimätare någonstans, troligen i byggnaden där fjärrvärmeväxlaren sitter. Då måste väl varje hushåll ha egen circulationspump, som den också sitter i fjärrvärmebyggnaden. Men tillträde till fjärrvärmebyggnaden har kanske inte ni alla 100 hushåll har.
Kanske sitter det ett filter eller sil på radiatorvattenledningen för att filtrera bort rost och annat skräp från radiatorvattnet. Då sitter det kanske också i fjärrvärmebyggnaden. Kolla så inte det är delvis igentäppt.
Redigerat:
Den låga utgående temperaturen ska inte vara något problem, jag bytte från oljeeldat och 70 grader ut till bergvärme med 45-50 grader ut. Vi hade 1-rörs system och alla elementen hade 40-45 graders yttemp.
Dock var våra element lite för små så det räckte inte till att värma huset när det var för kallt ute så vi bytte till dubbla elemet för att få mer värme överföring.
Har du provat att skruva bort termostaterna på elementen, då ska elementen gå på max?
Som någon tidigare frågade, funkar cirkulationspumpen?
Dock var våra element lite för små så det räckte inte till att värma huset när det var för kallt ute så vi bytte till dubbla elemet för att få mer värme överföring.
Har du provat att skruva bort termostaterna på elementen, då ska elementen gå på max?
Som någon tidigare frågade, funkar cirkulationspumpen?
kontoristen7,
jamen då var ju en låg framledningstemperatur ett problem för er, eftersom ni inte kunde få varmt när det var kallt utomhus. Du säger att ni tvingades byta ut radiatorerna till större. Då var det ju ett problem ni fick lösa.
Johan Berup,
Prova att stänga termostat på en radiator i slinga som blir varm. Ni har 2 slingor dreä radiatorerna blir varma, stängt då(för att testa under någon timma) en termostat på varje slinga och på så vis tvinga varmvatten att gå via kalla slingan(6 seriekopplade radiatorer). Blir de kalla radiatorerna varma då? Blir de kalla radiatorerna då inte varma, har du något tok, strypt ventil eller kanske rost och skräp som täppt till rörledningen.
jamen då var ju en låg framledningstemperatur ett problem för er, eftersom ni inte kunde få varmt när det var kallt utomhus. Du säger att ni tvingades byta ut radiatorerna till större. Då var det ju ett problem ni fick lösa.
Johan Berup,
Prova att stänga termostat på en radiator i slinga som blir varm. Ni har 2 slingor dreä radiatorerna blir varma, stängt då(för att testa under någon timma) en termostat på varje slinga och på så vis tvinga varmvatten att gå via kalla slingan(6 seriekopplade radiatorer). Blir de kalla radiatorerna varma då? Blir de kalla radiatorerna då inte varma, har du något tok, strypt ventil eller kanske rost och skräp som täppt till rörledningen.
Redigerat:
Ja vi hade ett problem men det var dock ett annat problem än vad TS har...A Arnodt skrev:
Våra element var alla typ lika varma medans TS värme verkar försvinna eftersom. Jag skulle gissa att TS har väldigt lågt flöde på vattnet (vårat var nästan för högt).
K Kontoristen7 skrev:Den låga utgående temperaturen ska inte vara något problem, jag bytte från oljeeldat och 70 grader ut till bergvärme med 45-50 grader ut. Vi hade 1-rörs system och alla elementen hade 40-45 graders yttemp.
Dock var våra element lite för små så det räckte inte till att värma huset när det var för kallt ute så vi bytte till dubbla elemet för att få mer värme överföring.
Har du provat att skruva bort termostaterna på elementen, då ska elementen gå på max?
Som någon tidigare frågade, funkar cirkulationspumpen?
Hej. Jag har precis stängt av den nedre slingan och kunde konstatera att flödet (på mätaren från energibolaget) sjönk från 230 liter till 130 liter per minut. Så det borde rinna 100 liter per minut genom sex element på nedervåningen, låter det rimligt?A Arnodt skrev:Eftersom hantverkare har varit och renoverat inne hos er, kan de ha stängt eller stryps någon ventil på radiatorvattensystemet. Ingen som märkte det i somras då ingen värme behövs. Kolla upp det?
Kolla även i gemensamma fjärrvärmecentralen om det är något flöde för er som är strypts där. Kanske en handventil som är delvis strypt?
Debiteras varje hushåll separat för värmen? Då måste det finnas energimätare någonstans, troligen i byggnaden där fjärrvärmeväxlaren sitter. Då måste väl varje hushåll ha egen circulationspump, som den också sitter i fjärrvärmebyggnaden. Men tillträde till fjärrvärmebyggnaden har kanske inte ni alla 100 hushåll har.
Kanske sitter det ett filter eller sil på radiatorvattenledningen för att filtrera bort rost och annat skräp från radiatorvattnet. Då sitter det kanske också i fjärrvärmebyggnaden. Kolla så inte det är delvis igentäppt.
Tack, ska kolla!A Arnodt skrev:kontoristen7,
jamen då var ju en låg framledningstemperatur ett problem för er, eftersom ni inte kunde få varmt när det var kallt utomhus. Du säger att ni tvingades byta ut radiatorerna till större. Då var det ju ett problem ni fick lösa.
Johan Berup,
Prova att stänga termostat på en radiator i slinga som blir varm. Ni har 2 slingor dreä radiatorerna blir varma, stängt då(för att testa under någon timma) en termostat på varje slinga och på så vis tvinga varmvatten att gå via kalla slingan(6 seriekopplade radiatorer). Blir de kalla radiatorerna varma då? Blir de kalla radiatorerna då inte varma, har du något tok, strypt ventil eller kanske rost och skräp som täppt till rörledningen.
Johan bedrup,
du ska göra precis tvärtom, stäng på samtliga slingor som är varma, så du enbart har flöde genom kalla slingan(där du har de 6 kalla radiatorerna) Då bör du kunna se på energimätarens flödet. Då tvingar du varmvatten att gå genom kalla slingan.
Vilken är nedre slingan? Bättre du säger den slinga som har kalla radiatorer, om det är den du menar. Det är ingen på forumet som vet hur det ser ut hos er.
du ska göra precis tvärtom, stäng på samtliga slingor som är varma, så du enbart har flöde genom kalla slingan(där du har de 6 kalla radiatorerna) Då bör du kunna se på energimätarens flödet. Då tvingar du varmvatten att gå genom kalla slingan.
Vilken är nedre slingan? Bättre du säger den slinga som har kalla radiatorer, om det är den du menar. Det är ingen på forumet som vet hur det ser ut hos er.
Redigerat:
HejA Arnodt skrev:Johan bedrup,
du ska göra precis tvärtom, stäng på samtliga slingor som är varma, så du enbart har flöde genom kalla slingan(där du har de 6 kalla radiatorerna) Då bör du kunna se på energimätarens flödet. Då tvingar du varmvatten att gå genom kalla slingan.
Vilken är nedre slingan? Bättre du säger den slinga som har kalla radiatorer, om det är den du menar. Det är ingen på forumet som vet hur det ser ut hos er.
Jag gjorde det i en tvåstegsprocess. Först stängde jag av den nedre kalla slingan och konstaterade att den flödet sjönk med 100 l/h. Sen stängde jag av de två varma slingorna, ovanvåningen och garaget och har då ett flöde på 190 l/h. Det var för ungefär 30 minuter sen men än så länge ingen värme i den nedre (fortfarande) kalla slingan. Vad kan det vara för konstigt?
Du har alltså stängt samtliga slingor och har likväl ett flöde på 190 någonting? Oklart vilken flödesenhet.
Alltså nu bara 190 L/h, tidigare sa du du hade ca 60 gånger högre flöde nämligen 130 L/min!!
Hur gör du när du stänger av flödet i en slinga? Hur bär du dig åt?
Du har ännu inte visat något foto på radiatorerna som som du säger är kalla.
Vilken rörledningsdimension(ytterdiameter i mm) är det på framledningen till 1:a kalla radiatorn, och på de övriga kalla radiatorerna?
Tomtarna som renoverat badrummet kan ha monterat allt för klena rörledningar till radiatorer, som kanske vore tillräckliga för 2-rörssystem, men inte för 1-rörssystem som kräver betydligt större framledningsflöde. Detta eftersom du nämner att hantverkare har renoverat badrummet.
Alltså nu bara 190 L/h, tidigare sa du du hade ca 60 gånger högre flöde nämligen 130 L/min!!
Hur gör du när du stänger av flödet i en slinga? Hur bär du dig åt?
Du har ännu inte visat något foto på radiatorerna som som du säger är kalla.
Vilken rörledningsdimension(ytterdiameter i mm) är det på framledningen till 1:a kalla radiatorn, och på de övriga kalla radiatorerna?
Tomtarna som renoverat badrummet kan ha monterat allt för klena rörledningar till radiatorer, som kanske vore tillräckliga för 2-rörssystem, men inte för 1-rörssystem som kräver betydligt större framledningsflöde. Detta eftersom du nämner att hantverkare har renoverat badrummet.
Redigerat:
Hej Arnodt. Jag har hela tiden menat per timme men ibland är tryckfelsnisse framme.A Arnodt skrev:
Nu har jag med hjälp av en granne lyckats identifiera slingan i "centralen" och vi stängde av de andra två slingorna och fick fram att den slinga som är kall får 28 l / h (nummer 7 på bilden)! Det är väl helt fel, eller? Vad för flöde ska man räkna med på en elementslinga med 6 element?
Förresten, tack för all er hjälp hittills! 
Om din flödesmätare stämmer, vilket borde den göra eftersom den används för att debitera dig värmekostnaden.
28 Liter/h är lika med 0,0078 kg/s. Antag att framledningstemperturen är 50 grader(har du sagt) och returtemperaturen ut från 6:e radiatorn, sista radiatorn, antas vara 25 grader, det som leds åter till fjärrvärmeväxlaren, då blir värmeeffekten som tas ut ur radiatorvattnet:
P = 0,0078 kg/s x 4,2 kJ/(kg oC) x (50 oC - 25 oC) = 0,82 kJ/s = 0,82 kW
Det är inte jättemycket värmeeffekt. Delar du det på 6 radiatorer blir det 137 W per radiator.
Man ser på senaste bilden att täckplåt för värmeisolering tagits bort och slängts på golvet. Det är ett tecken på att hantverkare varit i farten. Även ett täckmutter ligger slängd på golvet. Då kan man misstänka att de gjort något där.
28 Liter/h är lika med 0,0078 kg/s. Antag att framledningstemperturen är 50 grader(har du sagt) och returtemperaturen ut från 6:e radiatorn, sista radiatorn, antas vara 25 grader, det som leds åter till fjärrvärmeväxlaren, då blir värmeeffekten som tas ut ur radiatorvattnet:
P = 0,0078 kg/s x 4,2 kJ/(kg oC) x (50 oC - 25 oC) = 0,82 kJ/s = 0,82 kW
Det är inte jättemycket värmeeffekt. Delar du det på 6 radiatorer blir det 137 W per radiator.
Man ser på senaste bilden att täckplåt för värmeisolering tagits bort och slängts på golvet. Det är ett tecken på att hantverkare varit i farten. Även ett täckmutter ligger slängd på golvet. Då kan man misstänka att de gjort något där.
Redigerat:
