33 290 läst ·
43 svar
33k läst
43 svar
Problem med Telia Digital-TV
Hur kan Telia tro att man skulle satsa på deras digital-tv om man måste dra kablar runt om i huset - speciellt för en som jag (och säkert flera av er) som redan har nätverk hemma? Det är tydligen bara tänkt för enrumslägenheter...
Så länge switchen stödjer multicast så är det ingen fara, det är inte telias problem om folk installerar budget nätverk hemma, det finns annars lösningar av typen nätverk över elnätet hemma, ligger på runt 1500-2000kr men så slipper man också sladdar.TCM skrev:
Vilken switch pratar vi om? Vad innebär multicast i detta fall? Jag har redan dragit nätverkskabel i huset, jag vill bara inte dra en 10 meter lång kabel genom huset - uppför trappan och över golven. Skulle Telias digital tv funka över elnätverk, men falla på en enkel kopplinspanel?ollebanan skrev:
Om du har modemet anslutet till kopplingspanel via den medföljande kabeln till digitalboxen ska du sedan ha "rak", inget korsat på vägen, kabel mellan ditt korskopplingsuttag och digitalboxen om det inte finns några aktiva enheter mellan modem och digitalbox. Jag kan inget om Lexcom Home, men ingår det aktiva komponenter (switch/router) i en sådan lösning då måste de ha stöd för multicast som är en funktion hur IPTV skickas, dvs alla enheter ända fram till digitaltvboxen måste ha stöd för detta.
Det stora skälet till att i princip alla ISP säger rakt in i vårt modem/router är att de annars måste kunna supportera vareviga modell av hemmaroutrar och deras konfigurationer. Det skulle helt enkelt inte vara praktiskt görbart.
Jag hade samma problem med en 10 m nätverkskabel. Jag övertygade Telia om att skicka en tekniker som konstaterade att digitalboxen var defekt. Sedan fick jag vänta en månad på en ny. Telia kompenserade mig med två extra betalningsfria månader. Sedan dess har det fungerat i stort sett bra. Jag kör Corinex AV200 över elnätet.
Haha
Telia jagade oss i fem säljsamtal för att få oss att välja DTV via bredband. Till slut tackade vi ja. Det skulle ju va gratis
Döm om vår förvåning när vi tre veckor senare får brev som säger. "Sorry. Ni bor för långt från stationen och kan inte få tjänsten."
Är de övertaliga på Telia? Har de inget annat för sig än att sätta icke-sysselsatt folk på att ringa säljsamtal?
Telia jagade oss i fem säljsamtal för att få oss att välja DTV via bredband. Till slut tackade vi ja. Det skulle ju va gratis
Döm om vår förvåning när vi tre veckor senare får brev som säger. "Sorry. Ni bor för långt från stationen och kan inte få tjänsten."
Är de övertaliga på Telia? Har de inget annat för sig än att sätta icke-sysselsatt folk på att ringa säljsamtal?
Troligen något Callcenter som ringt på uppdrag åt Telia, och som tyvärr haft listor på potentiella kunder som inte varit tillräckligt "hårt" motkörda mot nätets tekniska begränsningar. Tråkigt, men så kan det gå när det går för fort..mattiase skrev:Haha
Har själva bredbandshastigheten med digital TV`n att göra?
Går inte det, så att säga "direkt" utan att vara beroende av den bredbandshastighet (8mB) jag har "köpt?
Jag begriper inte det hela, eftersom på Telias hemsida säljer man olika bredbandshastigheter i samband med Digital TV driven.
Eller är detta bara för att man "passar på" att sälja bredband samtidigt för att vi som inget begriper, skall hoppa på t.ex. 24 mB i tron att då går digital TV bättre??
Eller?
Går inte det, så att säga "direkt" utan att vara beroende av den bredbandshastighet (8mB) jag har "köpt?
Jag begriper inte det hela, eftersom på Telias hemsida säljer man olika bredbandshastigheter i samband med Digital TV driven.
Eller är detta bara för att man "passar på" att sälja bredband samtidigt för att vi som inget begriper, skall hoppa på t.ex. 24 mB i tron att då går digital TV bättre??
Eller?
Så här skriver Telia på sin hemsida, Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!Canuto skrev:Har själva bredbandshastigheten med digital TV`n att göra?
Eller?
"När du har Telia Digital-Tv påverkas surfhastigheten olika beroende på vilket abonnemang du har. Du som har Telia Bredband 0,25 Mbit/s eller 0,5 Mbit/s märker ingen skillnad. Har du Telia Bredband 2 Mbit/s eller 8 Mbit/s kan du i vissa fall uppleva lägre hastighet än normalt.
Surfhastigheten för Telia Bredband 24 Mbit/s begränsas till 14 Mbit/s och generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 5 Mbit/s utifrån den surfhastighet som du maximalt når. Surfar du samtidigt som du använder digital-tv så kan hastigheten alltså minska till 9 Mbit/s. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv."
Jag har beställt, men har ännu inte fått tjänsten levererad. Imorgon är det 8 veckor sedan..
Alltså, tjänsten drar kapaciten mellan dina 8->24Mbit, inget som du märker av om du inte har 24Mbit. Ibland kan folk som endast har 8Mbit få iptv, men det är beroende på god kvalité på ledningarna, men då går hastigheten ned vid användning av tjänsten, viktigt att säljarna informerar kunderna om detta.Canuto skrev:Har själva bredbandshastigheten med digital TV`n att göra?
Eller?
Jag kanske uttryckte mig dåligt.
Vad jag menar är t.ex. om jag har ett 2 Mb abbonemang:
Går digitaltv mottagningen "sämre" då, d.v.s. "hackar" det mera då än om jag har ett 24 Mb abbonemang.
Eller är det bara surfhastgheten som påverkas?
För mig är den viktiga frågan: Är digitalTV mottagningen beroende av hastigheten på mitt bredbandsabonnemang eller har det ingenting med själva digitaltvmottagningen att göra?
(MÅSTE jag köpa 24Mb för att ha garanterat bra mottagning med Telias digitalTV?)
Vad jag menar är t.ex. om jag har ett 2 Mb abbonemang:
Går digitaltv mottagningen "sämre" då, d.v.s. "hackar" det mera då än om jag har ett 24 Mb abbonemang.
Eller är det bara surfhastgheten som påverkas?
För mig är den viktiga frågan: Är digitalTV mottagningen beroende av hastigheten på mitt bredbandsabonnemang eller har det ingenting med själva digitaltvmottagningen att göra?
(MÅSTE jag köpa 24Mb för att ha garanterat bra mottagning med Telias digitalTV?)
1. NEJ. Har du ett abb mellan 256k och 8 Mbit så märker du ingen som helst skillnad på varken TV eller surfhastighet. TV:ns förbrukning går utanför ditt bredbandsabb och den trafiken är inget du betalar för
2. Nja det finns ett beroende iom att maxkapciteten på tråden är 24Mbit men nej du behöver inte teckna ett 24 abb för att få bra TV mottagning.
2. Nja det finns ett beroende iom att maxkapciteten på tråden är 24Mbit men nej du behöver inte teckna ett 24 abb för att få bra TV mottagning.
Klicka här för att svara