33 290 läst ·
43 svar
33k läst
43 svar
Problem med Telia Digital-TV
Nu har min box varit i drift lite över ett dygn och när det väl kom igång så har det faktiskt fungerat "nästan" perfekt.
Har haft 2 eller 3 "frysningar" av bilden samt några enstaka "hack" i ljudet.
Så än så länge känns det som att det kanske inte är ett så dumt alternativ. Enda nackdelen så här långt är att man måste ha grejorna igång dygnet runt om man vill ha "snabb" access till TV:n och tv-programmen. Stänger man av modemet så tar det en stund innan grejorna kommer igång.
Har haft 2 eller 3 "frysningar" av bilden samt några enstaka "hack" i ljudet.
Så än så länge känns det som att det kanske inte är ett så dumt alternativ. Enda nackdelen så här långt är att man måste ha grejorna igång dygnet runt om man vill ha "snabb" access till TV:n och tv-programmen. Stänger man av modemet så tar det en stund innan grejorna kommer igång.
Det störde mig också så till den grad att jag kopplade in den gamla boxer-lådan igen. Det abonnemanget går inte ut än på ett par månader så jag kör den till the bitter end och sedan får jag ta telias segbox i drift.roli skrev:
När jag beställde min digitalTV så tjejen på kundtjänst att det kunde bli mer störningar om man hade 8MB (istället för 2MB).
Jag tyckte att det var konstigt då det borde fungera bättre med snabbare hastighet...
Det kanske är det som gör att det "hackar" hos Er. Att ni har för snabbt bredband
Jag tyckte att det var konstigt då det borde fungera bättre med snabbare hastighet...
Det kanske är det som gör att det "hackar" hos Er. Att ni har för snabbt bredband
Njae, det hon menade är nog att du får mer "störningar" på bredbandet, på så sätt att hastigheten sjunker på bredbandet medans du ser på tv.Spiderman skrev:
TV-tjänsten i sig fungerar oberoende av bredbandshastighet, det är internetuppkopplingen som får stryka på foten när inte bandbredden räcker till.
# bror
Du har säkert rätt. Det är svårt att förstås sådant som man inte förstårbrorzan skrev:
Jag har i vart fall märkt stor skillnad när jag pratar telefon. Tidigare (med 2MB) gick det knappt att surfa samtidigt som någon pratade i telefon. Nu (med 8MB) går det hur bra som helst...
Hackande och störningar tillhör vardagsmaten, det fungerar klanderfritt i timmar men så kommer perioder med störningar, frysning av bilder och till och med helt svart i rutan. Efter ett antal samtal med Telia så tror dom att det är störningar runt vårt telejack!!!!!! Trodde i min enfald att alla kablar var skärmade men ack nej det är dom inte alls utan kabeln mellan modem och telepluggen var den troliga felkällan enligt Telia. Då jag påtalat att då skulle det ju vara läge att skicka skärmade kablar då dom rekommenderade att jag använde skärmat då jag förlängde från modem till box så fick jag ingen respons på detta utan fick bara rådet att stänga av attiraljer runt jacket när störningarna kom för att söka felkällan.
Men det hjälpte inte ett dugg så nu när störningarna är som värst rycker jag ut strömkabeln till boxen och när det sen startar om så är störningarna borta, förklara det den som kan, skulle vara intressant att veta.
Men det hjälpte inte ett dugg så nu när störningarna är som värst rycker jag ut strömkabeln till boxen och när det sen startar om så är störningarna borta, förklara det den som kan, skulle vara intressant att veta.
om jag förstår dig rätt så har du således vanlig ADSL och sen en telia digitaltv box.
du har alltså en vanlig telekabel mellan jacket och adsl modemet och sen en tp kabel mellan adsl modemet och tv boxen?
Mellan modemet och boxen ska du definitivt inte ha någon skärmad kabel. För att skärmade kablar ska fungera måste de vara anslutna till skärmad utrsutning som i sin tur ska vara korrekt jordad. Telias adsl modem är inte jordade. En o eller fel-jordad skärmad tp kabel kan fungera som antenn och tom förstärka störningar.
Ethernet som signaltekniken heter använder sig av diferenssignalering dvs en plus och en minus signal för att filtrera bort störningar. Detta fungerar mer än bra nog i 99 fall av 100. När det inte räcker med denna störningsdämpning tar man idag till fiber istället.
Därmed tror jag inte på att störningarna kommer mellan adsl modem och tv box överhuvudtaget.
Kvarstår då möjligheten att signalen störs mellan jack och modem. Detta är en möjlighet, i synnerhet om du har en trådlös telefon i närheten.
Troligast är dock att det är ett mjukvaruproblem i tv boxen. Det förefaller ju onekligen som om en omstart v boxen tar itu med problemet som du beskriver det
/mats med 15år+ som nätverkstekniker
du har alltså en vanlig telekabel mellan jacket och adsl modemet och sen en tp kabel mellan adsl modemet och tv boxen?
Mellan modemet och boxen ska du definitivt inte ha någon skärmad kabel. För att skärmade kablar ska fungera måste de vara anslutna till skärmad utrsutning som i sin tur ska vara korrekt jordad. Telias adsl modem är inte jordade. En o eller fel-jordad skärmad tp kabel kan fungera som antenn och tom förstärka störningar.
Ethernet som signaltekniken heter använder sig av diferenssignalering dvs en plus och en minus signal för att filtrera bort störningar. Detta fungerar mer än bra nog i 99 fall av 100. När det inte räcker med denna störningsdämpning tar man idag till fiber istället.
Därmed tror jag inte på att störningarna kommer mellan adsl modem och tv box överhuvudtaget.
Kvarstår då möjligheten att signalen störs mellan jack och modem. Detta är en möjlighet, i synnerhet om du har en trådlös telefon i närheten.
Troligast är dock att det är ett mjukvaruproblem i tv boxen. Det förefaller ju onekligen som om en omstart v boxen tar itu med problemet som du beskriver det
Tack för ditt utförliga svar.mats_o skrev:om jag förstår dig rätt så har du således vanlig ADSL och sen en telia digitaltv box.
Japp vi har vanligt ADSL.
Har därmed flyttat basenheten för telefonen till ett annat jack i huset så får vi se om det hjälper. Men mycket märkligt att dom då på Telia säger faktiskt 2 olika personer att det fungerar med oskärmat mellan modem och box men om jag har en skärmad kabel så är det absolut bäst vilket jag också införskaffade och installerade.
Men fortsätter problemen så får jag ta kontakt med Telia igen så får dom göra en felsökning och även kolla boxen, även om det är gratis så vill dom ju förhoppningsvis se oss som kunder även efter prövotiden.
Det är en rätt vanlig myt att skärmat alltid är bäst tyvärr. Den är tåligare om installationen är 100% rätt gjord men det har man normalt inte möjligheter till i ett vanligt hem och därmed bör man skippa den skärmade.
Jag har hittills varit med om en installation där det behövdes skärmat och det var en pappersindustri med ett 40KV ställverk innomhus. Det plus frekvensstyrningen till några av de större maskinerna störde ordentligt.
Jag har hittills varit med om en installation där det behövdes skärmat och det var en pappersindustri med ett 40KV ställverk innomhus. Det plus frekvensstyrningen till några av de större maskinerna störde ordentligt.
I kväll blev jag "väldigt trött" på telias digitaltv efter två dygns användande.
Nu när man äntligen hade fått tillbaka 5:an så skulle här tittas på en gammal favorit, CSI. Men, men, men den glädjen varade inte länge. Under programmets första 30 minuter "slocknade" bilden 5 gånger, det blev svart i rutan. Modemet hade kopplat ner dvs den gröna DSL/PPP dioden var släckt. Efter ungefär 10-20 sekunder började den blinka långsamt för att efter ytterligare några sekunder komma upp till sin "vanliga" blinkhastighet, som den har vid mottagning av data. Och bilden var åter på tv:n.
När detta inträffade den 5:e gången så var det inte långt borta med ett världsrekordet "för kast med teliadigitalbox".
Fy f-n vad trött man blir. Kommer det att fortsätta så här fram tills "bindningstiden" är slut så kommer skiten inte vara kvar en minut efter det. Trots att det skall vara "gratis" fram till den sista april nästa år. Det är tur för telia att tjänste är gratis, synd bara att de inte kan fixa detta utan att vi skall få agera "försökskaniner".
Skall telia behålla några kunder efter denna "gratiskanpanj", så får nog tjänsten "digital-tv via asdl" bli väldigt mycket mer säkert. Inte den minsta störningar vill jag ha.
Annars så blir det byte till Boxer eller Canal digital.
Nu när man äntligen hade fått tillbaka 5:an så skulle här tittas på en gammal favorit, CSI. Men, men, men den glädjen varade inte länge. Under programmets första 30 minuter "slocknade" bilden 5 gånger, det blev svart i rutan. Modemet hade kopplat ner dvs den gröna DSL/PPP dioden var släckt. Efter ungefär 10-20 sekunder började den blinka långsamt för att efter ytterligare några sekunder komma upp till sin "vanliga" blinkhastighet, som den har vid mottagning av data. Och bilden var åter på tv:n.
När detta inträffade den 5:e gången så var det inte långt borta med ett världsrekordet "för kast med teliadigitalbox".
Fy f-n vad trött man blir. Kommer det att fortsätta så här fram tills "bindningstiden" är slut så kommer skiten inte vara kvar en minut efter det. Trots att det skall vara "gratis" fram till den sista april nästa år. Det är tur för telia att tjänste är gratis, synd bara att de inte kan fixa detta utan att vi skall få agera "försökskaniner".
Skall telia behålla några kunder efter denna "gratiskanpanj", så får nog tjänsten "digital-tv via asdl" bli väldigt mycket mer säkert. Inte den minsta störningar vill jag ha.
Ja, det är en del störningar med tjänsten just nu. Jag kan inte personligen svara när det kommer bli löst, arbetar inte mot den avdelnigen, men jag kan svara på att det det arbetas mer eller mindre 24/7 med det här.roli skrev:I kväll blev jag "väldigt trött" på telias digitaltv efter två dygns användande.
Det är dock extremt viktigt att när ni har problem att ni kontaktar kundtjänsten, och att ni är noga med detaljer, ju fler personer som tar kontakt dessto enklare blir felsökning i framtiden.
Skulle dock inte heller bli förvånad om tjänsten förlängs kostnadsfritt utan bindnings några månader, tanke med problemen.
Jag har haft Telias digital tv sedan december och det fungerar i stort sett bra. Om man zappar för snabbt kan det bli störningar så att man tvingas starta om boxen. Undviker man att zappa för snabbt fungerar det bra. Jag kör med powerplugs från Corinex så att jag slipper nätverkskabel mellan modem och box.
Har problem att komma igång. Jag har Telia adsl 8 MBit och i huset har jag lexcom home. Jag har kopplat från utgång 2 på modemet till en kopplingspanel vidare till ett nätverksuttag på övervåningen -> digitalboxen. När jag kopplar in strömmen i digitalboxen så lyser lampa 2 på modemet och på TV:n lyser det en gul prick - och där stannar det.
När jag pratar med Telias support så misstänker dom kopplingspanelen och vill att jag ska koppla en nätverkskabel direkt från modemet till boxen - tyvärr har jag ingen så lång kabel. Jag har använt samma uttag till Boxer digital-TV utan problem, men enligt supporten så har det varit en del problem med kopplingspaneler.
Är det någon här som har varit med om liknande eller är det någon som har ett förslag på vad jag kan göra?
När jag pratar med Telias support så misstänker dom kopplingspanelen och vill att jag ska koppla en nätverkskabel direkt från modemet till boxen - tyvärr har jag ingen så lång kabel. Jag har använt samma uttag till Boxer digital-TV utan problem, men enligt supporten så har det varit en del problem med kopplingspaneler.
Är det någon här som har varit med om liknande eller är det någon som har ett förslag på vad jag kan göra?