Hej,
Jag har monterat flera CNC-maskiner och reparerat dem många gånger. Av någon anledning har jag problem med att ansluta motorerna till min 5-axliga setup. Motorn är en Nema 23-motor som används för att rotera BC-huvudets B-axel. Jag använder denna stepper-drivrutin (https://www.oyostepper.es/goods-118-Controlador-de-motor-paso-a-paso-24-72A-máx-80VAC-o-110VDC- para-motor-paso-a-paso-Nema-17-Nema-42.html)

Så problemet är att jag inte kopplar upp det korrekt. Jag provade ett 30-tal kombinationer av A+A-B+B-ledningar och röda, svarta, blå och gröna motorledningar. Kombinationen ser till att motorn pulserar och snurrar ordentligt men håller vridmomentet så lågt att jag kan vrida den för hand utan att ens försöka. Det är huvudproblemet, det bibehåller inte vridmomentet. Jag kan få den att snurra ordentligt genom att jogga, men jag kan inte behålla vridmomentet. Jag försökte koppla motorn till föraren utanför huvudkabeln med samma resultat, så ledningarna är bra. Jag har provat olika stegmotordrivrutiner med samma resultat. Jag har provat olika stegmotorer med samma resultat. En ledning med röda, gröna, blå och gula ledningar fungerar och bibehåller vridmomentet. Efter att ha upplevt samma symtom från början bytte jag trådkombinationen. Eftersom jag har provat så många ledningskombinationer har jag i princip slut på idéer. Många av dessa kombinationer fungerar i varvtalsgalopp, men har fortfarande inget vridmoment.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.