Vi har ett stort problem med flugor. Jag kan inte med ord beskriva hur många flugorna är men det är så pass många och tätt att det skulle kunna vara taget från en scen i en domedagsfilm. Det brusar, förstör sikten och är allmänt störigt. Vår utomhusmiljö är i princip förstörd och vi kan inte vistas ute runt vårt hus.

Vi bor bland ekologisk åkermark där bonden odlar med ett gödsel som heter Biofer. Enligt tillverkaren är inte gödslet i sig intressant för flugor att lägga ägg i, då det är pellets.

Vad kan orsaken då istället vara? Någon som har en idé? Och hur blir man på det mest effektiva sättet av med flugorna?

C
Jag satsar mina fem öre på att det ändå är gödslet som orsakar invasionen. Man lägger inte upp gödsel i närheten av huset?

Redigerat:
Vad har ni gjort för att maximera mängden rovdjur på flugor. Småfåglar, fladdermöss, grodor, sländor etc?

• Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Vad har ni gjort för att maximera mängden rovdjur på flugor. Småfåglar, fladdermöss, grodor, sländor etc?
Ingenting egentligen. Men vi har heller inte motverkat rovdjuren. Tips?

C cpalm skrev:
Jag satsar mina fem öre på att det ändå är gödslet som orsakar invasionen. Man lägger inte upp gödsel i närheten av huset?
Kollat upp detta lite närmare och det känns inte riktigt sannolikt trots allt.

T Tändvätska skrev:
Ingenting egentligen. Men vi har heller inte motverkat rovdjuren. Tips?
Holkar, holkar, holkar. Till både fåglar och fladdermöss. Både på din mark och runt åkrarna, med markägarens tillstånd förstås. Kan du få dit svalor är det extra bonus. För fler tips rekommenderas tråden Rikare trädgård.

• Gilla
yalazy
  • Laddar…
Var tror ni
B Bombus pratorum skrev:
Holkar, holkar, holkar. Till både fåglar och fladdermöss. Både på din mark och runt åkrarna, med markägarens tillstånd förstås. Kan du få dit svalor är det extra bonus. För fler tips rekommenderas tråden Rikare trädgård.
Men kommer man verkligen till bukt med vårt problem av det? Alltså den mängd flugor vi har är inte normal. Det är så att det inte går att vistas ute.

C
T Tändvätska skrev:
Men kommer man verkligen till bukt med vårt problem av det?
Naturen finner naturligtvis sin balans så småningom så det är ett övergående problem, men är det miljarders flugor kommer de inte att försvinna i ett trollslag oavsett hur mycket fåglar m.m. man bjuder in.

De mängder du beskriver kommer så klart inte från någon vattentunna, avloppsbrunn, hushållskompost eller en älgskit i skogen, utan det krävs stora ytor/mängder med material som är intressant för flugorna för att de skall föröka sig på den nivån. Enda sättet att slippa att det händer igen är att plocka bort sådant material från husets närhet.

T Tändvätska skrev:
Vi har ett stort problem med flugor. Jag kan inte med ord beskriva hur många flugorna är men det är så pass många och tätt att det skulle kunna vara taget från en scen i en domedagsfilm. Det brusar, förstör sikten och är allmänt störigt. Vår utomhusmiljö är i princip förstörd och vi kan inte vistas ute runt vårt hus.

Vi bor bland ekologisk åkermark där bonden odlar med ett gödsel som heter Biofer. Enligt tillverkaren är inte gödslet i sig intressant för flugor att lägga ägg i, då det är pellets.

Vad kan orsaken då istället vara? Någon som har en idé? Och hur blir man på det mest effektiva sättet av med flugorna?
Kan du lägga upp bilder på tomten och över flugorna om det går att fånga på bild?

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Annars är det väl köpa ett gäng flugfångare. Men en bild på mängden flugor gör att man förstår problemet bättre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.