Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på om någon här kanske har erfarenhet av detta eller åsikter kring problemet oavsett.
Vi har installerat ett Kök med en stor köksö med måtten 320x120 cm med en 20 mm silestone ”stenskiva”..
Inför att stenfirman kom så kollades hela ön av snickaren och även stenfirman kontrollerade att allt låg i våg. Stenen monterades dit såvitt jag vet dock helt utan silikon under. Har iaf inte hittat någon silikon på de delar man kommer åt att se. Ett tag efteråt upptäckte snickaren att skivan ”hänger” ner ca 1,5 mm i mitten sett från gavlarna och skivan ligger med en glipa i hörnen mellan stommar och skiva undertill. Lägger man ett vattpass på så glipar det från ena kanten till den andra och mest på mitten i ovankant.
Jag har monterat bort alla socklar och testat att skruva upp benen i mitten på köksön längs hela ön men det har ingen effekt på skivan. Även om man sänker långsidorna på bägge sidor så hänger skivan i luften längs långsidorna. Skivan har alltså inte kontakt med stommarna i hörnen utan är böjd uppåt så att säga.
Känslan är att skivan är svagt skålad. Det får dels effekten av att det inte känns stunt under skivan när man knackar på den och dels syns det, iaf nu när man vet om det. Det går att tvinga ner skivan i hörnen de mm som saknas ner till stommarna men det känns tveksamt att göra det med risk för spänningar i skivan.. har testat med en tving och det går ganska enkelt.
Om man iaf hade lagt silikon under skivan så hade det inte vart något glapp mellan stommar o skiva som det är nu.
Har reklamerat skivan men i semestertider händer det inte så mycket.
Frågor:
Någon som haft liknande erfarenheter?
Tror ni det beror på skivan eller kan något ha hänt med stommarna vid montering?
Är det en lösning att tvinga ner skivan och silikona inifrån för att se om den lägger sig?
Bifogar på bilder på hur det ser ut.
Redigerat:
Man får nog räkna med det på en så stor skiva, skulle inte se det som ett stort problem så länge man kan få stöd på alla stommar.
Är ju trots allt inte några stora differanser.
Silestone kan flexa lite, men är känsligt för slag och stötar på kanter.
Kollades stommarna med samma rätbräda innan monteringen?
Räkna med? Har jag svårt att tro att man ska behöva.B Brainsplitter skrev:Man får nog räkna med det på en så stor skiva, skulle inte se det som ett stort problem så länge man kan få stöd på alla stommar.
Den skevar 2 mm på mitten på 120 cm bredd och ligger inte dikt mot stommarna på långsidorn. I hörnen svävar skivan vilket utöver det estetiska gör att skivan vibrerar dessutom. De har besiktigat den nu och stenfirman tyckte det var minst sagt märkligt..
En skiva för drygt 60000:- bör väl åtminstone vara plan..
Monteringen var så nära 100 procent det går. Jag kontrollerade snickarens montering och han var väldigt noggrann dessutom så det var i stort sett inget att justera.
Är toleranser i alla material och trodde det var på hela längden av skivan differensen låg först eftersom du sa långsidorna..
Nu är diffen 2 mm på 1,2 m och det är ju mycket! Handlar det om dryga millimetern hade det gått att fixa enkelt om man har tur.
Om de nu byter skivan efter besiktning är det förstås bara plus.
Nu är diffen 2 mm på 1,2 m och det är ju mycket! Handlar det om dryga millimetern hade det gått att fixa enkelt om man har tur.
Det är från långsida till långsida men jag förstår missuppfattningen.B Brainsplitter skrev:Är toleranser i alla material och trodde det var på hela längden av skivan differensen låg först eftersom du sa långsidorna..
Om de byter skivan så är det väl iof inte bara plus men jag förstår vad du menar. Dock hade det bara varit plus om skivan var bra från start
Klicka här för att svara