Byggahus.se

Problem med sprickor både invändigt och utvändigt i hus byggt med Porotherm block

1. E
    Medlem Nivå 1
    Vi känner att vi behöver kunnighet i hur vi ska/bör gå vidare med vårt hus som vi lät bygga för 5½ år sedan som sedan dess bara spricker mer och mer både på fasaden och på innerväggarna i huset. Huset är byggt med Porotherm block från Wienerberger och har sedan putsad fasad samt putsade/bredspacklade innerväggar.

Byggaren har varit på plats och konstaterat sprickorna, vi har låtit Wienerberger komma hit och titta, haft två besiktningar där detta påpekats men ändå vill ingen ta i det.
    Byggaren lagade i alla sprickor i fasaden efter två-årsbesiktningen men redan några månader senare började det spricka upp igen och det kommer ständigt nya sprickor fortfarande. Oftast kan man härleda dem till att de "följer" blocken.
    Sprickorna inne brukar börjar som mindre krympsprickor och "springer sedan iväg" likt ett glasskott och skrider sig både vertikalt och horisontellt.
    Nu är det tom så att några sprickor blivit så pass stora så att väggen inte längre är plan när man känner över sprickan.

Finns det någon annan som varit med om något liknande med dessa block? Vi har hört talas om ett större bygge med samma problem, men har tyvärr inte hela bakgrunden mer än att det bör vara ute på Österlen någonstans.

Hur ska vi gå vidare? Vem vänder man sig till? Kan man få juridisk hjälp på något sätt?

Tacksam för alla tips!

2. A
    Medlem · Nivå 11
    Nu har jag ingen som helst kunskap vad gäller problem som kan uppstå med dessa håltegel som jag förstått att det handlar om. Men man undrar ju om rätt bruk använts (el. dryfix fogskum?), eller om det finns problem med markvibrationer eller sämre bärighet under en del av grunden så du fått sättningar. Är sprickorna jämnt fördelade över fasaden? En bild fasaden kunde underlätta, men det känns ju som att man bör fokusera att klarlägga ansvarsfrågan, det låter ju inte som ett förlopp (sprickbildningen) som är enkelt att stoppa ändå.

Kanske skulle det postas i juridikforumet?

/A

Redigerat 31 okt 2014 21:02
  3. M
    Medlem Nivå 11
    Hur har ni armerat putsen? Hur är grunden byggd? Stämmer utförandet med ritningarna? Väggarna rör sig så putsen måste kunna hantera det.

Idag rekommenderas att hela ytan nätas för att undvika sprickor.

4. I
    Medlem Nivå 9
    Utan att se huset, kan man börja med uteslutningsmetoden. Pricka av:

- bruk till blocken (blandningsförhållanden/typ/grund)
    - armeringsjärn mellan skiften
    - armeringsnät

Började ni upptäcka sprickor först två år efter uppförandet av huset?
    Om ovannämnda puntker är avprickade, misstänker jag en vek platta på mark. Av någon anledning brukar konstruktörer snåla på armeringen, och ofta nöjer sig med endast tre stycken nedre armeringsjärn i voter. Betraktar man voten som en balk, och kalkylerar med att den kan utsättas för vridmoment upp eller ner, inser man att överkantsarmering är lika viktig. Dvs, voter bör armeras båder i neder-, och i överkant. Husets hörn kan antingen sätta sig, eller tvärt om.

Finns sprickorna på vissa väggar, eller på alla? På bärande väggar, eller också på skiljeväggar? Sprickor i anslutning till dörr- och fönsteröppningar?

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Det muras ju med tunnfogsbruk så armering används väl inte? Dom föreskriver ju inget nät till putsen heller vad jag minns.

6. I
    Medlem Nivå 9
    Jo då. Det skall armeras, specielt under och över fönsteröppningar. Det finns olika typer av armeringsjärn. Vanligt kamstål kan användas i lättbetong, då man lätt kan fräsa spår i den. Till Porotherm finns det en platt variant.

Puts ska alltid nätas. Det behöver inte vara stålnät, utan kan vara glasfibernät till tunnputs (utvändigt), som med fördel kan användas inomhus till gipsputs.

• Laddar…
  7. K
    Medlem Nivå 1

Samm problem

Hej! Vi har precis samma problem som du beskriver och har också byggt med porotherm. Huset är precis kr år voch vi har löpande fåtgärdat sprickor, men det kommer ständigt nya. Hur har du gått vidare? Har ni hittat någon lösning?

8. M
    Medlem Nivå 3
    Har svårt att tro att det skulle vara problem med själva blocken. I stort sett alla hus här i Bayern där jag bor är byggda av Porothermblock (eller Poroton som de heter här), och jag har varken sett eller hört om dylika problem.

Redigerat 10 aug 2016 12:34
  9. K
    Medlem Nivå 1
    Enligt byggaren så var det fel i putsrekommendationerna.

10. K
    Medlem Nivå 1
    Har ni kommitvidare med detta? Vi har precis samma problem och byggaren hävdar fel i putsrekommendationerna. Har anmält till Garo men de tar ej skadan.