E
Skrivet av: Thomasx

ÄNTLIGEN! :)
Ska bli mycket intressant att se vad HD säger om detta.

E
Skrivet av: Andreas

Jag tycker att det är sjukt och helt vidrigt att man som företag som konstruerar och ritar nya hur kan gå fria när man har valt en byggmetod som är billigare och inte fungerar.
Detta kommer att ge signaler om att det lönar sig att chansa eftersom stackars husägare får ta smällen.
Ansvaret är helt hos konstrktören, dvs de som ritat och inte hos någon myndighet som kan rekommendera det ena eller det andra!

E
Skrivet av: Andreas

Jag tycker att det är sjukt och helt vidrigt att man som företag som konstruerar och ritar nya hur kan gå fria när man har valt en byggmetod som är billigare och inte fungerar.
Detta kommer att ge signaler om att det lönar sig att chansa eftersom stackars husägare får ta smällen.
Ansvaret är helt hos konstrktören, dvs de som ritat och inte hos någon myndighet som kan rekommendera det ena eller det andra!

E
Skrivet av: Anonym

"hovrätten ändrade domen i Myresjöhus favör och menade på att hustillverkaren inte kunde ha vetat att byggmetoden var felaktig eftersom Sveriges Tekniska Forskningsinstitut SP ännu inte slagit larm om den."

Ett jäkligt märkligt resonemang från hovrätten. Det måste väl ändå vara upp till tillverkaren att bevisa att deras metod inte innebär någon fara eller risk för konsumenten. Om Hovrättens dom håller innebär det att allt konstruktionsansvar hamnar hos myndigheter som SP och tillverkarna kan chansa hej villt.

E
Skrivet av: Byggis

Bra att detta prövas! Jag tycker också det är mycket konstigt att det på något sätt verkar vara SP som skall ta ansvar för myresjöhus byggmetoder. Det är ju enligt mig självfallet den som säljer varan som bör ta ansvar om något går fel.

E
Skrivet av: 3-stegstät

SP lever högt på att misstas för ett vara en myndighet (även bland inläggen här). Men sanningen är den att de är ett konsultföretag som levererar de uttalanden som kunden önskar. Självklart har Myresjöhus det fulla ansvaret för sin byggmetod. Om de sedan har utsatt den för rigorösa tester innan de började använda den, så är det en förmildrande omständighet - men en studie utförd av SP når inte den verkshöjden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.