Bor på landet och har en grus vändplan framför min tomt där vi är sista huset på gatan & där min tomt har ca 1 meter lägre höjd nivå än gatan/vändplanen.
Samfälligheten äger och ansvarar för Toppskiktet av gatan & vändplanen enligt lantmäteriet. Och ett företag äger all mark under (Företaget har sålt all mark och tomter till privat personer men samfälligheten har ansvar för toppskiktet enligt lantmäteriet).
Om ni kollar på bilden som jag bifogar så finns det en dränering på höger sida som går igenom en del av samfällighetens tomt samt en del av min tomt. Denna var tänkt att den skulle ta hand om regn och tövatten ifrån vägen. Men desvärre så byggde de fel och halva vägen/gatan samt hela vändzonen lutar sig mot min tomt istället för motsatta sida där dräneringen finns.
Har kontaktat markägaren, styrelsen i samfälligheten om en lösning flera gånger utan någon åtgärd eller någon som åtar sig ansvaret.
Så för att lösa en del av mitt problem så köpte jag en del byggtimmer för att bygga en ”sleeper/avskiljare” för att dels hindra en del vatten att komma in till min tomt & hindra allt grus som jag fått in några gånger vid snöröjningen in på min tomt och på min gräsmatta som vart förstörd.
Avskiljaren/byggtimmern befinner sig på samfällighetens/företagets mark då det blir en lutning på ca 1 meter längst vändplanet mot min mark. (Så har sträckt mig ca 1m på samfällighetens mark och min tomtmark är ca 1 meter under höjdnivån på gatan/vändzonen.
Nu har jag fått info från nya styrelsen som vill att jag skall flytta på dem efter att de varit på plats i flera år för att lösa problemet som de inte vill åtgärda.
Kan någon hjälpa mig om vilka rättigheter jag har och vart jag kan vända mig för att anmäla detta? Eller andra tips som kan hjälpa mig i denna situation då styrelsen har 1 medlem som anmäler grannar höger och vänster och skapar problem i området! Och det är just denna som nu påbörjat denna idioti
Om jag tar bort den så kommer problemet att fortsätta! Markägaren tycker att jag eller samfälligheten skall bekosta detta och vill inte ta sitt ansvar.
Avskiljaren skadar ingen och är på en höjd på ca 20 cm ovan marken.
Tack på förhand
Samfälligheten äger och ansvarar för Toppskiktet av gatan & vändplanen enligt lantmäteriet. Och ett företag äger all mark under (Företaget har sålt all mark och tomter till privat personer men samfälligheten har ansvar för toppskiktet enligt lantmäteriet).
Om ni kollar på bilden som jag bifogar så finns det en dränering på höger sida som går igenom en del av samfällighetens tomt samt en del av min tomt. Denna var tänkt att den skulle ta hand om regn och tövatten ifrån vägen. Men desvärre så byggde de fel och halva vägen/gatan samt hela vändzonen lutar sig mot min tomt istället för motsatta sida där dräneringen finns.
Har kontaktat markägaren, styrelsen i samfälligheten om en lösning flera gånger utan någon åtgärd eller någon som åtar sig ansvaret.
Så för att lösa en del av mitt problem så köpte jag en del byggtimmer för att bygga en ”sleeper/avskiljare” för att dels hindra en del vatten att komma in till min tomt & hindra allt grus som jag fått in några gånger vid snöröjningen in på min tomt och på min gräsmatta som vart förstörd.
Avskiljaren/byggtimmern befinner sig på samfällighetens/företagets mark då det blir en lutning på ca 1 meter längst vändplanet mot min mark. (Så har sträckt mig ca 1m på samfällighetens mark och min tomtmark är ca 1 meter under höjdnivån på gatan/vändzonen.
Nu har jag fått info från nya styrelsen som vill att jag skall flytta på dem efter att de varit på plats i flera år för att lösa problemet som de inte vill åtgärda.
Kan någon hjälpa mig om vilka rättigheter jag har och vart jag kan vända mig för att anmäla detta? Eller andra tips som kan hjälpa mig i denna situation då styrelsen har 1 medlem som anmäler grannar höger och vänster och skapar problem i området! Och det är just denna som nu påbörjat denna idioti
Om jag tar bort den så kommer problemet att fortsätta! Markägaren tycker att jag eller samfälligheten skall bekosta detta och vill inte ta sitt ansvar.
Avskiljaren skadar ingen och är på en höjd på ca 20 cm ovan marken.
Tack på förhand
Jag ser inte hur det skulle vara markägarens ansvar att göra något, detta ligger rimligtvis på samfälligheten. För att få denna att göra något gäller det att få styrelsen att förstå att det är ett problem. Kan man inte lyckas med detta är alternativet att byta ut styrelsen.
Det finns också mig veterligen en möjlighet att kräva hjälp av lantmäteriet för att lösa en fråga där oenighet i en samfällighet råder. Det blir då en kostnad för dig att få till ett möte med samfälligheten och lantmäteriet. Landar beslutet därifrån i din riktning så fördelas den kostnaden på samfälligheten om jag minns rätt.
Du har inte heller rätt att bygga någon fördämning på samfällighetens väg på eget bevåg, så där gör väl samfälligheten rätt som kräver att du tar bort den. Men om det är en ny styrelse som kräver detta öppnar det väl kanske för en förnyad diskussion om problemet som är anledningen till att materialet ligger där.
Det finns också mig veterligen en möjlighet att kräva hjälp av lantmäteriet för att lösa en fråga där oenighet i en samfällighet råder. Det blir då en kostnad för dig att få till ett möte med samfälligheten och lantmäteriet. Landar beslutet därifrån i din riktning så fördelas den kostnaden på samfälligheten om jag minns rätt.
Du har inte heller rätt att bygga någon fördämning på samfällighetens väg på eget bevåg, så där gör väl samfälligheten rätt som kräver att du tar bort den. Men om det är en ny styrelse som kräver detta öppnar det väl kanske för en förnyad diskussion om problemet som är anledningen till att materialet ligger där.
Tack för info/återkoppling.tveksamt skrev:
Jag ser inte hur det skulle vara markägarens ansvar att göra något, detta ligger rimligtvis på samfälligheten. För att få denna att göra något gäller det att få styrelsen att förstå att det är ett problem. Kan man inte lyckas med detta är alternativet att byta ut styrelsen.
Ringde lantmäteriet som hänvisade mig till att det faller samfälligheten ansvaret att reda ut och fixa detta.
Nya styrelsen består av 3 pers där ena är problem makare som med 100% säkerhet har lyft upp detta och är hopplöst att göra med.
Så här står det hos lantmateriet, Enligt dem så tyckte dem att jag kan begära omprövning av gemensamhetsanlägningen och beskriva problemet eller kontakta jurist.
Har någon här fler tips så är jag jätte tacksam
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mina ögon är det självklart att samfälligheten ska åtgärda detta, de ska ta hand om sitt eget dagvatten, precis som du inte får leda in dina hängrännor på grannens tomt får inte heller den leda in sitt vatten på din.
Hur man går till väga för att övertyga en bångstyrig styrelse om att det åligger dem att göra detta är svårare. Det kan handla om allt från att få till ett möte med dem, att ta upp frågan på årsstämman (efter att du bearbetat dina grannar så de förstår problemet och röstar för din sak) till att anlita en advokat och i slutänden driva frågan rättsligt.
Hur man går till väga för att övertyga en bångstyrig styrelse om att det åligger dem att göra detta är svårare. Det kan handla om allt från att få till ett möte med dem, att ta upp frågan på årsstämman (efter att du bearbetat dina grannar så de förstår problemet och röstar för din sak) till att anlita en advokat och i slutänden driva frågan rättsligt.
Jag håller med om att det låter som att det är samfällighetens ansvar. Samfälligheten ansvar för det regnvatten som faller på vägen och leds via den in till dig. Samfälligheten ansvarar däremot inte för det naturliga dagvatten som rör sig i terrängen eller över vägen. D v s om vattenproblemet fanns redan före vägen anlades p g a terrängförhållandena så har samfälligheten inget ansvar. Samfälligheten ansvarar alltså inte för den möjliga situationen att din tomt naturligt är sumpig och ligger lågt. Det är ofta kniviga bedömningssituationer.
Du får som sagt inte bygga anläggningar utanför din fastighet på företagets mark eller på väganläggningen. Dessa får du ta bort tids nog. Kanske inte lämpligt att göra det nu när regnperioden har börjat?
Om, styrelsen inte agerar? Ja kandidera till våren till styrelsen så att du får inflytande och kan lobba för din sak. Går det inte den vägen är det kanske enklast att du bara tar hem en grävkille som ändrar på lutningen på vändplanen på en timme. Du har ingen formell rätt att göra det men vad ska samfälligheten göra? Stämma dig för att du har gjort olovliga förbättringar och underhåll av väganläggningen? Det finns ju ingen skada av att du tar det initiativet. En mellanväg kan ju vara att få styrelsens OK till detta med risken att en obstinat styrelse obstruerar.
Det naturliga är väl annars att du gräver ett avskärande dike (kan vara ett stendike med dränslang, det behövs inget öppet dike) på din fastighet om styrelsen inte tar tag i att ändra på fallet på vändplanen. Helrött:
Stendike:
Du får som sagt inte bygga anläggningar utanför din fastighet på företagets mark eller på väganläggningen. Dessa får du ta bort tids nog. Kanske inte lämpligt att göra det nu när regnperioden har börjat?
Om, styrelsen inte agerar? Ja kandidera till våren till styrelsen så att du får inflytande och kan lobba för din sak. Går det inte den vägen är det kanske enklast att du bara tar hem en grävkille som ändrar på lutningen på vändplanen på en timme. Du har ingen formell rätt att göra det men vad ska samfälligheten göra? Stämma dig för att du har gjort olovliga förbättringar och underhåll av väganläggningen? Det finns ju ingen skada av att du tar det initiativet. En mellanväg kan ju vara att få styrelsens OK till detta med risken att en obstinat styrelse obstruerar.
Det naturliga är väl annars att du gräver ett avskärande dike (kan vara ett stendike med dränslang, det behövs inget öppet dike) på din fastighet om styrelsen inte tar tag i att ändra på fallet på vändplanen. Helrött:
Stendike:
Logga in
Skapa konto
För att övertyga styrelsen om samfällighetens ansvar så kan du hänvisa till tidningen Bulletinens artikel (s. 18) som ges ut av Riksförbundet enskilda vägar (REV):
https://www.revriks.se/media/dg1lq2cc/bullen-no-3-2024-006-low.pdf
https://www.revriks.se/media/dg1lq2cc/bullen-no-3-2024-006-low.pdf
Tack för svaren.Claes Sörmland skrev:
Ang. Ansvaret för regnvatte/naturlig vatten så fick jag info från lantmateriet att de skall ta de ansvaret och hos läste ur dokument i samband med bildande av samfälligheten.
Har för övrigt inga tankar kring att fixa detta själv och lägga ner pengar på nåt som de har ansvaret för.
Enligt tidigare ägare och grannar så vart det tänkt att lutningen skulle vara åt andra hållet när vägen fixades och husen byggdes.
Ang. Dagvatten så enda som framgår på lantmateriets handlingar är:
Är det diken för ledning och perkolation av dagvatten från vägens diken eller är det för annat ändamål? T ex hantera dagvatten på annan allmän platsmark som ej är vägen eller dagvatten som kommer från de enskilda delägarfastigheterna?3 3KGT skrev:Tack för svaren.
Ang. Ansvaret för regnvatte/naturlig vatten så fick jag info från lantmateriet att de skall ta de ansvaret och hos läste ur dokument i samband med bildande av samfälligheten.
Har för övrigt inga tankar kring att fixa detta själv och lägga ner pengar på nåt som de har ansvaret för.
Enligt tidigare ägare och grannar så vart det tänkt att lutningen skulle vara åt andra hållet när vägen fixades och husen byggdes.
Ang. Dagvatten så enda som framgår på lantmateriets handlingar är: [bild]
"Ansvar" här ska du förstå som att samfällighetsföreningen har beslutanderätt över dessa frågor. I praktiken är det styrelsens ledamöter som sitter med ansvaret. Och med ansvaret kommer också ett skadeståndsansvar enligt samfällighetslagen, d v s du kan rikta skadeståndskrav mot styrelsens ledamöter om de genom underlåtenhet i att sköta förvaltningen av gemensamhetsanläggningen skadar din fastighet. Du får väcka talan i domstol om skadestånd om skada uppstår.3 3KGT skrev:
Annars kan du motionera på stämman. Förslagsvis motionerar du att samfällighetsföreningen ska ordna lutningen på vändplanen så att dagvatten hamnar i diket.
Enligt damen på lantmäteriet så skall dem ta hand och har ansvar för ledning av regnvatten i dem former som angavs av dokumentationen via lantmäteriet. Sen om det blir diken, dräneringsrör eller annat sätt får föreningen avgöra själva.Claes Sörmland skrev:
Idag finns det inga dyken eller vatten ledningar på denna gata och ej dem övriga 2 gatorna som föreningen ansvarar för vad jag känner till. Dessutom när de röjer snön så samlar dem all snö under vintern framför mitt hus ifrån gatan! Dem flyttar bort den 1-2 gr per säsong. Det skapar dock fortfarande problem för mig både när det gäller snö som tinar och all grus som kommer med.
Ps. Vad jag och tidigare ordförande känner till så finns det inga perkolationsmagasin..
Ett utav problemen är att markägaren som sålde marken och styckade var ordförande i mer än 5 år och hade fullt ensamt hand om allt. (Fanns några namn på papper och så kallade styrelseledamöter men dem gjorde inget enligt honom och de säger att han lät dem inte göra nåt!). Så det finns mycket upptäckta fel och fuskfrån tidigare år. Både inom ekonomi, lagar, skötsel m.m. Men tyvärr ingen som gör nåt åt saken.
Stort tack för alla dina svar
Ja det stämmer men en sak missas i denna beskrivning: anläggningen. En gemensamhetsanläggning har ett ändamål precis som damen hos Lantmäteriet beskrev, ett sorts uppdrag till samfällighetsföreningen och dess styrelse. Den ges också rätt till utrymme på fastigheter för att säkra ändamålet, alltså härskande officialservitutsrätt på viss mark.3 3KGT skrev:
Men det finns en tredje del också, och det är den faktiska anläggningen i den fysiska världen. Och den anläggningen ska antingen ha varit utförd (=färdigställd/färdigbyggd) vid tiden för anläggningsbeslutet. Då står det detta i anläggningsbeslutet, t ex frasen "gemensamhetsanläggningen är utförd". Eller så ska den utföras (färdigställas/byggas färdigt) efter anläggningsbeslutet. I de fallen så finns det en s. k. utförandetid som anges anläggningsbeslutet, t ex några år. Frasen i anläggningsbeslutet kan t ex vara "gemensamhetsanläggningen ska vara utförd inom tre år" eller "utförandetiden är tre år".
Vad händer då om en del av gemensamgetsanläggningen inte utförs enligt anläggningsbeslutet? Ja få förfaller beslutet i den delen. I ditt fall har Lantmäteriet beslutat om att gemensamhetanläggningen ska utföras enligt: "Dagvattenanordningar ska bestå av perkolationsmagasin och diken." Ja då är det de perkolationsmagasin och diken som utförts före anläggningsbeslutets utförandetid har passerat som är gemensamgetsanläggningen idag. Samfällighetsföreningen kan inte många år senare bygga nya sådana, det kräver en ny förrättning.
Detta innebär att samfällighetsföreningen inte förvaltar någon dagvattenanläggning på din gata. De har således inget ansvar för sådana eftersom de inte finns. Men samfällighetsföreningen ansvarar för vägens dagvatten, t ex att lutningen på vägen är korrekt.3 3KGT skrev:
(Men jag förstår inte riktigt situationen, tidigare i tråden berättade du att det visst fanns ett dike på din gata och en ledning över din tomt. Är det inte en del av dagvattenanordningarna som samfällighetsföreningen förvaltar?)
Det ansvarar ju samfällighetsföreningen helt för. Föreningen får inte skada din fastighet genom smältvatten från upplagd snö.3 3KGT skrev:
Då ingår inga perkolationsmagasin i gemensamhetanläggningen. Förutsatt att utförandetiden för anläggningebeslutet har passerat.3 3KGT skrev:Ps. Vad jag och tidigare ordförande känner till så finns det inga perkolationsmagasin..
Ett utav problemen är att markägaren som sålde marken och styckade var ordförande i mer än 5 år och hade fullt ensamt hand om allt. (Fanns några namn på papper och så kallade styrelseledamöter men dem gjorde inget enligt honom och de säger att han lät dem inte göra nåt!). Så det finns mycket upptäckta fel och fuskfrån tidigare år. Både inom ekonomi, lagar, skötsel m.m. Men tyvärr ingen som gör nåt åt saken.
Stort tack för alla dina svar
Tack ännu en gång för din nedlagda tid och hjälp.Claes Sörmland skrev:
Ja det stämmer men en sak missas i denna beskrivning: anläggningen. En gemensamhetsanläggning har ett ändamål precis som damen hos Lantmäteriet beskrev, ett sorts uppdrag till samfällighetsföreningen och dess styrelse. Den ges också rätt till utrymme på fastigheter för att säkra ändamålet, alltså härskande officialservitutsrätt på viss mark.
Men det finns en tredje del också, och det är den faktiska anläggningen i den fysiska världen. Och den anläggningen ska antingen ha varit utförd (=färdigställd/färdigbyggd) vid tiden för anläggningsbeslutet. Då står det detta i anläggningsbeslutet, t ex frasen "gemensamhetsanläggningen är utförd". Eller så ska den utföras (färdigställas/byggas färdigt) efter anläggningsbeslutet. I de fallen så finns det en s. k. utförandetid som anges anläggningsbeslutet, t ex några år. Frasen i anläggningsbeslutet kan t ex vara "gemensamhetsanläggningen ska vara utförd inom tre år" eller "utförandetiden är tre år".
Vad händer då om en del av gemensamgetsanläggningen inte utförs enligt anläggningsbeslutet? Ja få förfaller beslutet i den delen. I ditt fall har Lantmäteriet beslutat om att gemensamhetanläggningen ska utföras enligt: "Dagvattenanordningar ska bestå av perkolationsmagasin och diken." Ja då är det de perkolationsmagasin och diken som utförts före anläggningsbeslutets utförandetid har passerat som är gemensamgetsanläggningen idag. Samfällighetsföreningen kan inte många år senare bygga nya sådana, det kräver en ny förrättning.
Detta innebär att samfällighetsföreningen inte förvaltar någon dagvattenanläggning på din gata. De har således inget ansvar för sådana eftersom de inte finns. Men samfällighetsföreningen ansvarar för vägens dagvatten, t ex att lutningen på vägen är korrekt.
(Men jag förstår inte riktigt situationen, tidigare i tråden berättade du att det visst fanns ett dike på din gata och en ledning över din tomt. Är det inte en del av dagvattenanordningarna som samfällighetsföreningen förvaltar?)
Det ansvarar ju samfällighetsföreningen helt för. Föreningen får inte skada din fastighet genom smältvatten från upplagd snö.
Då ingår inga perkolationsmagasin i gemensamhetanläggningen. Förutsatt att utförandetiden för anläggningebeslutet har passerat.
Jag skall kolla med en jurist i veckan och se om jag får nå mer hjälp därifrån.
Gällande diken så finns det en dränering på höger sida på gatan/vägen som jag ritade upp på bilden på första tråden. Vid uppbyggad av gatan och området så vart ju tanken att lutningen skulle vara på högra sidan och dagvatten rinner igenom dräneringen i marken. Men det är rena motsatsen. Se bilden där ser man lutningen via pilarna.
Men om jag förstod dig rätt så tror du att beslutet har förfallit? Husen byggdes 2017. Lantmäteriets beslut är ifrån 2012.
I stadgarna står det enligt nedan
Men samtidigt så står det att det i samma dokument från lant.m
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Haha, nån hobby ska man ju ha...3 3KGT skrev:
Då är det väl rimligt att tolka situationen så att dräneringen på höger sida av gatan är antingen en väganordning och därmed en utförd del av gemensamhetsanläggningen som en sådan eller en dagvattenanordning och därmed en del av gemensamhetsanläggningen som en sådan. Oavsett så förvaltas denna anläggning av samfällighetsföreningen, d v s samfälligheten och dess styrelse beslutar över den och finansierar underhållet av den. Och har skadeståndsansvar om styrelsen har varit så oaktsam att man har låtit den förfalla till den grad att det orsakar skada för någon.3 3KGT skrev:Gällande diken så finns det en dränering på höger sida på gatan/vägen som jag ritade upp på bilden på första tråden. Vid uppbyggad av gatan och området så vart ju tanken att lutningen skulle vara på högra sidan och dagvatten rinner igenom dräneringen i marken. Men det är rena motsatsen. Se bilden där ser man lutningen via pilarna.
De delar av gemensamhetsanläggningen som hade utförts 2017 (2012 + 5 års utförandetid) är det som idag är gemensamhetsanläggningen och som samfällighetsföreningen idag förvaltar. Det som ej hade utförts 2017 är inte en del av gemensamhetsanläggningen, den delen av anläggningsbeslutet har förfallit.3 3KGT skrev:
(Sen ska sägas att rent praktiskt kanske ingen har koll på om t ex ett visst dike grävdes efter 2017 och då kan det i praktiken förvaltas som en del av gemensamhetsanläggningen trots att det formellt skulle är fel. Men är alla överens i grannskapet att t ex diket från 2020 ingår i gemensamhetsanläggningen så finns goda möjligheter att runda anläggningslagen och den beslutade utförandetiden. Man får skilja på teori och praktik här.)
Ja samfällighetsföreningen förvaltar den utförda gemensamhetsanläggningen. Samfällighetsföreningen ansvarar för vägarnas underhåll och drift och underhåll och drift av eventuella dagvattenanläggningar som har utförts inom ramen för anläggningsbeslutet senast 2017. Men samfällighetsföreningen har inget generellt ansvar för att lösa alla dagvattenfrågor i området, ansvaret är enbart att förvalta den fysiska anläggning som har utförts. Dagvatten ansvarar typiskt sett respektive markägare för att lösa. Samfällighetsföreningen ansvarar för dagvattnet som faller på de samfällda vägarna och det som leds i de samfällda dikena. Men där slutar ansvaret.3 3KGT skrev:
Ja där är utförandetiden och varningen om att anläggningsbeslutet till delar kan förfalla om inte gemensamhetsanläggningen utförs inom fem år efter att anläggningsbeslutet vann laga kraft.3 3KGT skrev:
Klicka här för att svara