Hej.

Vi har köpt en begagnad torktumlare som jag misstänker inte fungerar som den ska. Tvätten blir torr men det blir aldrig något kondensvatten. Däremot är det väldigt blött i botten av maskinen där ett av filten finns. Det finns två dammfilter i botten av maskinen, det ena är vertikalt och där är dammet torrt efter tumling. Men det finns ett till dammfilter som ligger horisontellt med botten och där är ”dammet” genomblött efter ett program.

Jag har för mig att jag läst någon tråd om att det kan vara något som är igensatt men det gällde en annan modell än min så jag hade hoppats att någon kan guida mig för att lösa problemet.

Det gäller en Bosch wtx8hkl9sn 03

Jag hoppas någon kan hjälp mig då jag tycker det är en bra maskin i övrigt 😊

• IMG_1342.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1335.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla om den kan tömma via kassette eller slang. Vår första Siemens/Bosch hsde bara via kassette och där fanns även ett filter för ludd i kassetten. Dock funkade det dåligt så jag fick rensa pumpen som skulle ta vattnet från botten upp till kassetten några gånger för den blev full med ludd och slutade pumpa upp vattnet. Dock fick jag larm om den inte kunde tömma kärlet i botten tillräckligt snabbt.

På den nya Boschen vi har kan man välja att tappa ut via slang. Då vrider man om en kran och kopplar en rätt tunn slang till avloppet.

När den rengör kondensorn skickar den ut vatten och damm via den slangen i stället för till behållaren.

Hoppas det stämmer med er och du kunde få lite inspiration till felsökning.

R Robert-san01 skrev:
Kolla om den kan tömma via kassette eller slang. Vår första Siemens/Bosch hsde bara via kassette och där fanns även ett filter för ludd i kassetten. Dock funkade det dåligt så jag fick rensa pumpen som skulle ta vattnet från botten upp till kassetten några gånger för den blev full med ludd och slutade pumpa upp vattnet. Dock fick jag larm om den inte kunde tömma kärlet i botten tillräckligt snabbt.

På den nya Boschen vi har kan man välja att tappa ut via slang. Då vrider man om en kran och kopplar en rätt tunn slang till avloppet.

När den rengör kondensorn skickar den ut vatten och damm via den slangen i stället för till behållaren.

Hoppas det stämmer med er och du kunde få lite inspiration till felsökning.
Tack för snabbt svar. Det är nog det där med att rengöra pumpen som jag läst i någon tråd. Jag kan ingenting om sånt här men tänkte att jag skulle försöka lösa det själv. Du har ingen bild på hur pumpen såg ut före och efter rengöring så jag vet vad jag letar efter?

Jag har både kassett och slang men jag har aldrig sett att vattnet kommer ut via slangen. Det verkar som att det blir kvar i kadetten och åker ner på botten igen.

För jag antar att båda dammfilter ska vara torra? Eller ska det som ligger horisontellt i botten sköljas av med kondensvatten? Och i sånt fall - vart ska det ta vägen?

M Miss_TP skrev:
Tack för snabbt svar. Det är nog det där med att rengöra pumpen som jag läst i någon tråd. Jag kan ingenting om sånt här men tänkte att jag skulle försöka lösa det själv. Du har ingen bild på hur pumpen såg ut före och efter rengöring så jag vet vad jag letar efter?

Jag har både kassett och slang men jag har aldrig sett att vattnet kommer ut via slangen. Det verkar som att det blir kvar i kadetten och åker ner på botten igen.

För jag antar att båda dammfilter ska vara torra? Eller ska det som ligger horisontellt i botten sköljas av med kondensvatten? Och i sånt fall - vart ska det ta vägen?
Har tyvärr ingen bild på koppen och pumpen i botten. Det var typ 9år sedan jag hade den maskinen.

Det är med vatten i kassetten som den spolar igenom kondensorn. Så den pumpar upp det allt efter som det samlas i botten för att sedan spola med det.

Kolla så kranen för slang/kassette är i rätt läge.

På vår nya är det inga fler filter än två steg med ludd filter, direkt vid luckan.

Har du kollat i instruktionerna om den har vred för att välja slang/kassette och så den är rätt ställd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.