19 223 läst ·
65 svar
19k läst
65 svar
Problem med Polarpumpen
Beställer man från Polarpumpen kan man inte diktera några villkor alls. En luftvattenpump är så dyr att polarpumpens metod innebär för stora risker. Får man ett problem som går på garantin om två år kanske inte installationsfirman finns kvar. Då kan det bli månadslånga mailväxlingar med polarpumpens support som ändå inte har någonting att säga till om i företaget.S swirve skrev:Som motpol till allt negativt så har jag bra erfarenheter av att köpa både LVVP och LLVP genom polarpumpen. Nu har inget strulat eller gått sönder än, och det är först då det brukar visa sig hur bra ett företag är.
Men inköp och installation har gått smidigt. Viktigt är dock att förstå vad det är man köper, vilka villkoren är etc.
Långa väntetider är det hos alla då miljöpartiets aktivister ställt till en elkris som alla med elvärme vill ta sig ur.
Åtminstone de stora tillverkarna av luftvatten som CTC och Nibe ser nog främst till att deras egna återfärsäljare och installatörer får maskiner först, polarpumpen får vänta.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
I mitt fall sparade jag 30kkr jämfört med lokal firma på lvvp, då kan jag ta den risken.G Granström2 skrev:Beställer man från Polarpumpen kan man inte diktera några villkor alls. En luftvattenpump är så dyr att polarpumpens metod innebär för stora risker. Får man ett problem som går på garantin om två år kanske inte installationsfirman finns kvar. Då kan det bli månadslånga mailväxlingar med polarpumpens support som ändå inte har någonting att säga till om i företaget.
Långa väntetider är det hos alla då miljöpartiets aktivister ställt till en elkris som alla med elvärme vill ta sig ur.
Åtminstone de stora tillverkarna av luftvatten som CTC och Nibe ser nog främst till att deras egna återfärsäljare och installatörer får maskiner först, polarpumpen får vänta.
Dessutom fick jag min llvp på 14 dagar från polarpumpen (innan jul precis) jämfört med 2mån väntetid från lokal firma.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Jag har köpt både pool pump och luftvärmepumpar av dom och inga problem.
Prova att få offert av 2 lokala företag i Karlstad men de kom aldrig med pris fast jag stött på dom om priset.
Tröttna och beställde en llvp från polarpumpen.
2 veckor från beställning så vart den monterad ( utav den ena lokala firman som aldrig kom med pris kr fast via polarpumpen. )
vart i kontakt med dom när poolpumpen krångla och dom var snabba att få ut en som hjälpte till med service.
Så jag kan inte klaga alls på dom.
alltid vart snabba att svara både i telefon och på Mail.
Prova att få offert av 2 lokala företag i Karlstad men de kom aldrig med pris fast jag stött på dom om priset.
Tröttna och beställde en llvp från polarpumpen.
2 veckor från beställning så vart den monterad ( utav den ena lokala firman som aldrig kom med pris kr fast via polarpumpen. )
vart i kontakt med dom när poolpumpen krångla och dom var snabba att få ut en som hjälpte till med service.
Så jag kan inte klaga alls på dom.
alltid vart snabba att svara både i telefon och på Mail.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Luft/vatten , bergvärme eller annan värmekälla som är ”enda” värmekälla skulle jag inte köpa via postorder då det kan vara lite panik att få igång den om det är riktigt kallt ute.
En lokal firma med bra rykte om sig att hjälpa till snabbt är nog det vettigaste och speciellt om man inte har minsta koll själv på att försöka hitta/åtgärda eventuellt fel.
att postorderföretag på vissa ställen kan ha lång väntetid även om det finns värmepumpar beror nog på att dom har svårt att hitta installatörer som vill installera för dom usla ersättningar dom erbjuder, mest förvånad att någon gör det alls för dom pengarna om man driver eget företag!
En lokal firma med bra rykte om sig att hjälpa till snabbt är nog det vettigaste och speciellt om man inte har minsta koll själv på att försöka hitta/åtgärda eventuellt fel.
att postorderföretag på vissa ställen kan ha lång väntetid även om det finns värmepumpar beror nog på att dom har svårt att hitta installatörer som vill installera för dom usla ersättningar dom erbjuder, mest förvånad att någon gör det alls för dom pengarna om man driver eget företag!
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Nu är det ju ett tredje företag som hittar installationsfirman som polarpumpen nyttjar. Fördel för installationsfirman är ju att de slipper sälj och offertjobb utan kan fokusera på installationer på löpande band. Dessutom med givna förutsättningar så inga överraskningar dyker upp på vägen.C Comfort Thomas skrev:Luft/vatten , bergvärme eller annan värmekälla som är ”enda” värmekälla skulle jag inte köpa via postorder då det kan vara lite panik att få igång den om det är riktigt kallt ute.
Och skulle min pump strula skulle jag inte tveka att ringa installationsfirman som var helt klart vettig, sen får polarpumpen lösa det ekonomiska i efterhand.
Må så vara.C Comfort Thomas skrev:Luft/vatten , bergvärme eller annan värmekälla som är ”enda” värmekälla skulle jag inte köpa via postorder då det kan vara lite panik att få igång den om det är riktigt kallt ute.
Misstänker du är aningen partisk i målet dock.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Fördel för installationsfirman är att dom slipper åka ut och kika på plats vilket tar lite tid.S swirve skrev:Nu är det ju ett tredje företag som hittar installationsfirman som polarpumpen nyttjar. Fördel för installationsfirman är ju att de slipper sälj och offertjobb utan kan fokusera på installationer på löpande band. Dessutom med givna förutsättningar så inga överraskningar dyker upp på vägen.
Och skulle min pump strula skulle jag inte tveka att ringa installationsfirman som var helt klart vettig, sen får polarpumpen lösa det ekonomiska i efterhand.
Givna förutsättningar och inga överaskningar stämmer dock kanske inte då dom oftast inte har en aning om vad som väntar då kunden kanske valt en innerdel som inte får plats där kunden tänkt sig med erfordliga luftspalter som exempel.
Har sett åtskilliga idiotiska placeringar då den helt enkelt SKA monteras då dom annars åkt på en bomkörning.
Installationsfirman som gjorde jobbet kanske inte samarbetar med postorderföretagen längre och har då möjligen inget intresse av att åka på gratisjobb .
Partisk kanske man kan räkna mig som men rådet vid tex luft/vatten eller bergvärme är snarare sunt förnuft vad man själv klarar om det är lite panik.
Partisk är jag i och med att jag tackat nej till att hjälpa postorderföretag att montera dessa sålda aggregat.
Uselt betalt och man har ingen aning om vad som väntar en hos kunden, är det några frågor eller felaktigheter så lär det installatören som slutkunden ringer först och den kombon med usel betalning får någon annan göra
har man full koll på placering av inne och utedel samt vet vilken modell som passar bäst med tanke på effekt, luftflöde och eventuell funktion som man kan behöva så är det bara att köra annars rekommenderas hembesök först av ett par återförsäljare för lite input.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Uppfyller man inte villkoren som är ställda får man betala ändå. Dvs installatören får betalt för bom körning.C Comfort Thomas skrev:Fördel för installationsfirman är att dom slipper åka ut och kika på plats vilket tar lite tid.
Givna förutsättningar och inga överaskningar stämmer dock kanske inte då dom oftast inte har en aning om vad som väntar då kunden kanske valt en innerdel som inte får plats där kunden tänkt sig med erfordliga luftspalter som exempel.
Har sett åtskilliga idiotiska placeringar då den helt enkelt SKA monteras då dom annars åkt på en bomkörning.
Installationsfirman som gjorde jobbet kanske inte samarbetar med postorderföretagen längre och har då möjligen inget intresse av att åka på gratisjobb .
Partisk kanske man kan räkna mig som men rådet vid tex luft/vatten eller bergvärme är snarare sunt förnuft vad man själv klarar om det är lite panik.
Partisk är jag i och med att jag tackat nej till att hjälpa postorderföretag att montera dessa sålda aggregat.
Uselt betalt och man har ingen aning om vad som väntar en hos kunden, är det några frågor eller felaktigheter så lär det installatören som slutkunden ringer först och den kombon med usel betalning får någon annan göra
har man full koll på placering av inne och utedel samt vet vilken modell som passar bäst med tanke på effekt, luftflöde och eventuell funktion som man kan behöva så är det bara att köra annars rekommenderas hembesök först av ett par återförsäljare för lite input.
Men återigen så ska man vara en kunnig husägare för att dra nytta av PPs modell. Och jag förstår installationsföretagen som inte vill va knutna till den typen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Får dom fullt betalt för en bomkörning så är det bra, tvivlar på att dom verkligen får det med tanke på hur en del maskiner är installerade och det mer ser ut som att den ska in där det finns en ledig yta utan tanke på funktion.S swirve skrev:
Men kan säkert skilja sig åt mellan deras installationsfirmor så gäller att ha lite tur då jag även sett bra installationer så ingen tror något annat,
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Aja, det vet jag inget om. Jag ville bara belysa att PP kan vara ett bra alternativ om man kan lite själv, och klarar läsa deras villkor. Ofta blir det ensidigt negativa kommentarer.C Comfort Thomas skrev:Får dom fullt betalt för en bomkörning så är det bra, tvivlar på att dom verkligen får det med tanke på hur en del maskiner är installerade och det mer ser ut som att den ska in där det finns en ledig yta utan tanke på funktion.
Men kan säkert skilja sig åt mellan deras installationsfirmor så gäller att ha lite tur då jag även sett bra installationer så ingen tror något annat,
Jag hade en firma ute och kollade lvvpn (mitsu ecodan) och de kunde inte säga något matnyttigt utan höll bara med om min plan. Deras offert låg 30k över PPs, hade det varit 5k hade jag gått på den lokala. När det va dags för garantiservice (vid 3 år för att få 5 års garanti) hittade jag en lokal firma som gjorde det snabbt, smidigt och billigt!
Injustering (VP, radiatorer och golvvärme) gjorde jag själv.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
har man själv lite koll och/eller den lokala förmågan är uppåt väggarna för dyr så är det inget konstigt om man beställer billigt på postorder.S swirve skrev:Aja, det vet jag inget om. Jag ville bara belysa att PP kan vara ett bra alternativ om man kan lite själv, och klarar läsa deras villkor. Ofta blir det ensidigt negativa kommentarer.
Jag hade en firma ute och kollade lvvpn (mitsu ecodan) och de kunde inte säga något matnyttigt utan höll bara med om min plan. Deras offert låg 30k över PPs, hade det varit 5k hade jag gått på den lokala. När det va dags för garantiservice (vid 3 år för att få 5 års garanti) hittade jag en lokal firma som gjorde det snabbt, smidigt och billigt!
Injustering (VP, radiatorer och golvvärme) gjorde jag själv.
Gäller som sagt att man har koll på vad som blir bäst och speciellt vid luft/vatten eller bergvärme
S swirve skrev:
Tolkar jag dig rätt att du menar att det är min oförmåga till att läsa villkor och min okunskap kring LVP som är orsaken till att PP inte hanterar min reklamation, annat än med tystnad?
Så länge allt går väl och pumpen inte krånglar är det nog lätt att vara positiv till PP, men sekunden de behöver stå för sina villkor ändras tonen snabbt till tystnad. Det är min erfarenhet och har INGENTING med min förmåga att läsa avtal att göra.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Nej verkligen inte, utan de som misslyckas med att få den installerad.N njurundait skrev:Tolkar jag dig rätt att du menar att det är min oförmåga till att läsa villkor och min okunskap kring LVP som är orsaken till att PP inte hanterar min reklamation, annat än med tystnad?
Så länge allt går väl och pumpen inte krånglar är det nog lätt att vara positiv till PP, men sekunden de behöver stå för sina villkor ändras tonen snabbt till tystnad. Det är min erfarenhet och har INGENTING med min förmåga att läsa avtal att göra.