19 223 läst ·
65 svar
19k läst
65 svar
Problem med Polarpumpen
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Innebär det att du får en kompressor skickad till dig eller ingår hela bytet inkl köldmedia ?Stefan N skrev:
Kompressorn är rätt sällsynt att dom pajar precis som att det inte är ofta en motor skär i bilen utan det är elektronik runt om som är en större felkälla.
Precis som du säger så har Polarpumpen enbart 3 års garanti jämfört med de flesta andra återförsäljarna som har 5 år via det som Panasonic kallar för pro partner. Det är speciella avtal direkt mellan återförsäljaren och Panasonic Nordic. Det är alltså så att Panasonic inte vill teckna ett sådant avtal med polarpumpen i detta fall uppenbarligen och detta beror till stor del på att Panasonic kräver bevis för att samtliga montörer och företag innehar certifikat för f-gas vilket många av under-entreprenörerna hos pp verkar ha svårt att uppvisa.C Comfort Thomas skrev:
5 års kompressorgaranti har dem ju som även nämnts men jag skulle bli förvånad om både arbete och ny gas ingår i detta. Troligare är att detta enbart är ett säljknep för att få garantin att verka bättre än vad den egentligen är. De har nog kalkylerat med att de enstaka kompressorer som de skulle få bekosta är en väldigt liten summa i sammanhanget då de så sällan går sönder.
Har en Thermia Aura 12 ZP-TI (innedelen) Just nu vet jag inte betäckningen på utedelen,
Den fryser också ihop. Den sitter i verkstan som är typ på 400-500 kubikmeter.
Har även vattenburen elvärme i golvet.
Försöker att hålla 15 grader iallafall. Mera om man ska vara där och "jobba"
För ett tag sedan frös fläkten fast. Har haft hit reparatör och fyllt gas mm. Tror inte det var nått fel som jag kommer ihåg.
Värmeslingan i botten funkar. Brukar droppa vatten.
Hur mycket kan man bygga in utedelen för att skydda den mot snö och annat väder?
Nu är det ett litet tak över den.
Den fryser också ihop. Den sitter i verkstan som är typ på 400-500 kubikmeter.
Har även vattenburen elvärme i golvet.
Försöker att hålla 15 grader iallafall. Mera om man ska vara där och "jobba"
För ett tag sedan frös fläkten fast. Har haft hit reparatör och fyllt gas mm. Tror inte det var nått fel som jag kommer ihåg.
Värmeslingan i botten funkar. Brukar droppa vatten.
Hur mycket kan man bygga in utedelen för att skydda den mot snö och annat väder?
Nu är det ett litet tak över den.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag hade liknande problem med min flertalet gånger, det som orsakade problemet var att lutningen på utedelen var otillräcklig.
Då byggdes is upp succesivt. Och när garaget den sitter i hade låg temperatur, ca 10grader vid -20 under lång period fick den nog. Tydligen var inte värmen inne i garaget tillräcklig för att ordna avfrostning. Problemet löste sig genom att luta utedelen mer efter manuell avfrostning.
Numer så ställer jag ett elelement under utedelen när det kryper under -20grader, har ej haft problem sedan dess.
Då byggdes is upp succesivt. Och när garaget den sitter i hade låg temperatur, ca 10grader vid -20 under lång period fick den nog. Tydligen var inte värmen inne i garaget tillräcklig för att ordna avfrostning. Problemet löste sig genom att luta utedelen mer efter manuell avfrostning.
Numer så ställer jag ett elelement under utedelen när det kryper under -20grader, har ej haft problem sedan dess.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Thermia har väl om jag minns rätt bara satt sitt klistermärke på en samsung ?
Kanske kan hjälpa till för någon som vet vad som brukar krångla med dessa.
Kanske kan hjälpa till för någon som vet vad som brukar krångla med dessa.
Uppdatering.
Pratade med konsumentrådgivare som sa att om reparation/felsökning drog ut oskäligt på tiden så kan firman få en vecka på sig med tydligt slutdatum. Sedan kan man välja vilken reparatör som helst betala faktura och kräva Polarpumpen på beloppet. Tog kontakt och då fanns det helt plötsligt tid några dagar fram. Kylkillen som kom ut konstaterade en dåligt konad koppling vid innedelen. Gjorde om och fyllde gas så nu funkar det bra.
Pratade med konsumentrådgivare som sa att om reparation/felsökning drog ut oskäligt på tiden så kan firman få en vecka på sig med tydligt slutdatum. Sedan kan man välja vilken reparatör som helst betala faktura och kräva Polarpumpen på beloppet. Tog kontakt och då fanns det helt plötsligt tid några dagar fram. Kylkillen som kom ut konstaterade en dåligt konad koppling vid innedelen. Gjorde om och fyllde gas så nu funkar det bra.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Ja det blir dyrare för dom om dom blir tvungna att betala fullt pris än vad dom betalar normalt så då blir det bråttom 
vill bara säga att jag felanmälde till polarpumpen då mammas pump fick problem med gastrycket. De upprättade ett garantiärende via telefon (pumpen är 1,5år gammal). Detta var 7e december. Sedan dess har den gått på reservkraft och NOLL återkoppling. Har ringt och mailat 5-6ggr. Samma svar. De hör av sig. Inget mer. Nu när jag ditt och alla andra historier så skiter jag i detta. Jag ska kontakta varenda myndighet jag kan tänka mig och så får vi vad det blir av detta. Aldrig någonsin polarpumpen igen!J Joak skrev:
Skynda på innan garantin går ut. Mina problem med moderbolaget Bygghemma förhalades i månader. Vände mig då till ARN och då blev det fart.
Jaha skulle man beställa en LLVP/Inkl montering genom Polarpumpen så ser man detta,,
Och väntetid på 6-8 veckor innan installation kan genomföras, och så lite försening på de,,
Vart fasiken ska man vända sig sthlm / Haninge ,Har ringt 3 företag idag för en installation av ny pump/felsökning på den gamla men inga vettiga svar än
Och väntetid på 6-8 veckor innan installation kan genomföras, och så lite försening på de,,
Vart fasiken ska man vända sig sthlm / Haninge ,Har ringt 3 företag idag för en installation av ny pump/felsökning på den gamla men inga vettiga svar än
Är troligen längre leveranstider och fullt upp på de flesta håll med tanke på el-priserna och komponentproblem i världen. Har du provat med https://comfortab.se/ i Nykvarn om du vill köpa nytt? De levererar även till södra Stockholm.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Som motpol till allt negativt så har jag bra erfarenheter av att köpa både LVVP och LLVP genom polarpumpen. Nu har inget strulat eller gått sönder än, och det är först då det brukar visa sig hur bra ett företag är.
Men inköp och installation har gått smidigt. Viktigt är dock att förstå vad det är man köper, vilka villkoren är etc.
Men inköp och installation har gått smidigt. Viktigt är dock att förstå vad det är man köper, vilka villkoren är etc.
Har försökt nå honom ,Men han var upptagen får hoppas han återkommerJ Josth skrev:
Tack för tipset