Hej,

Lite teori som de flesta redan kan:

För att klara EMC-bestämmelser, sitter det ofta något som kallas för X resp Y-kondingar.

Den ena typen går mellan fas och 0, den andra är det två av som går från jord till resp 0 och fas.

I vilket fall som helst går det små strömmar i de här kondensatorerna och när du kopplat in tillräckligt många blir jordströmmen för stor och JFB slår ifrån.

Din TV har sannolikt en platt kontakt och ingen direkt förbindelse med PEN. Men den har ganska säkert en switchad nätdel. Den switchade nätdelen är också sannolikt galvaniskt åtskild, men för att klara EMC-besämmelserna sitter det ofta en kondensator mellan primär och sekundär.
Genom denna kondensator kan det flyta ström vidare till antennjorden.

Åter till problemet:

1. TVn har en platt kontakt
2. Allt i huset är frånslaget från centralen
3. TVn har inga sladdar inkopllade över huvud taget

Om du nu kopplar in TVn, ska JFB inte slå ifrån. Om den fortfarande gör det, får du flytta TVn och ställa den på en stol eller liknande.

Sedan har vi det klassiska experimentet med att vända på stickproppen 180 grader, dvs skifta nolla och fas in i apparaten.
 
Felet ligger i anläggningen, när allt är bortkopplat utom ett VK så löser inte JFB ut då TV:n ansluts i det uttaget. Med AVOn går det inte att mäta fram något fel, återstår att vid senare tillfälle göra nya mätningar med Megger.
 
stilofunk skrev:
Felet ligger i anläggningen, när allt är bortkopplat utom ett VK så löser inte JFB ut då TV:n ansluts i det uttaget. Med AVOn går det inte att mäta fram något fel, återstår att vid senare tillfälle göra nya mätningar med Megger.
Nu får du ett tillfälle att skaffa en nyare TV!
 
kamilenski skrev:
Nu får du ett tillfälle att skaffa en nyare TV!
Nu läste du nog slarvigt igen. :) Men visst, ny TV kan man ju köpa ändå eller varför inte projektor..
 
Så är det när man skummar i mobilen medan hustrun handlar nya handväskor. Får skaffa mig en mobil med större skärm :-)
Och ge hustrun mer pengar. / längre pauser...
 
stilofunk skrev:
Som utbildad elektriker med många års utövande i början av mitt yrkesliv kompletterat med Civilingenjörsutbildning i elektroteknik är inte kunskaperna problemet.

Att jag har ett fel i anläggningen är uppenbart. Min fundering är varför JFBn inte löste ut vid första inkoppling. Det var först efter att jag provat testknappen som den började lösa ut.
Det hade varit intressant att kunna koppla in ett mätinstrument till JFBn för att kunna mäta felströmmen och hur den varierar med olika grupper inkopplade.
JFB bryter på mekaniskt sätt. Första gången kan denna vara lite trögare fast felströmmen läggat där. Efter att inicierat den, jobbar alla mekaniska delar lättare.
För första gången krävdes kanske 40mA. Medan nu 30 är för mycket. Inga JFB kalibreras så att dom löser ut vid exakt 30mA inom 30mS.
 
kamilenski skrev:
JFB bryter på mekaniskt sätt. Första gången kan denna vara lite trögare fast felströmmen läggat där. Efter att inicierat den, jobbar alla mekaniska delar lättare.
För första gången krävdes kanske 40mA. Medan nu 30 är för mycket. Inga JFB kalibreras så att dom löser ut vid exakt 30mA inom 30mS.
Se där, det låter logiskt!
 
Det låter som felet ligger elanläggningen ledningisolation. Om du en del läckströmmar (även kallade vagabonerde stömmar) i anläggningen ökar dessastömmar om ström uttaget ökar i anläggningen. Jag skulle prova med att koppla in en last i uttaget där TV sitter som garanterat inte läcker ström och har störrre effekt än TV (typ) halogenlampa e.t.c. Om JFB löser då så har du förmodligen problem med läckade ström i anläggningen. För att hitta ett sådant fel är det meggning som gäller. Det räcker inte med att dra ursäkringarna eftersom isolationfel kan uppstå mellan nolla och jord. Nolla ska avskiljas vid mätning.
 
Tvn var ju inkopplad i ojordat uttag, ingenting annat var inkopplat på TVn om jag förstod rätt. Då kan omöjligen isolationsfelet finnas i TVn. Det finns ingen väg för en ström att läcka mot jord, om det inte finns någon jord att läcka mot. Den enda rimliga förklaringen är det som flera av oss beskrivit, Tvn skickar ut en stor startström i nollan som sedan läcker någonstans i anläggningen.

Det finns ju en väldigt osannolik möjlighet att det är något fel på jordfelsbrytaren också.

För något år sedan var det ern medlem här som hade fått en 2 polig jfb inkopplad i sin lägenhet, den löste alltid ut när max belastning togs ut. Efter rätt många inlägg här så visade det sig att det var inte en jordfelsbrytare han hade fått, utan en personskyddsautomat, dvs kombinerad säkring och jfb. Så det var just hög belastning som löste ut den, inte ett jordfel,
 
Jag håller med hempularen att felet ligger i anläggningen. Vad jag menar är att redan uppkomna små läckstömmar ökar när man ökar strömstorleken i gruppen även om inte just belastningen isig läcker. TVn läcker med största samorlikhet inte någon stöm till jord, men den bidrar till ström ökning som i sin tur spär på den andra läckströmmarna. Det är inte troligt att det är fel på JFB.
 
hkall skrev:
Jag håller med hempularen att felet ligger i anläggningen. Vad jag menar är att redan uppkomna små läckstömmar ökar när man ökar strömstorleken i gruppen även om inte just belastningen isig läcker. TVn läcker med största samorlikhet inte någon stöm till jord, men den bidrar till ström ökning som i sin tur spär på den andra läckströmmarna. Det är inte troligt att det är fel på JFB.
Rent generellt så läcker väl en tv ström till jord genom antennkabeln väl? I ett flerbostadshus tex så får man en liten kyss om man får kontakt med både kopparledaren och manteln samtidigt om en tv är igång någon annanstans på slingan.
 
Som jag skrivit tidigare då var TV:n galvaniskt frånskild jord och annan utrustning, sunt förnuft ger samma svar som Kirchhoffs lag dvs. TV är inte trasig. Återstår att isolationsprova anläggningen vid nästa besök då meggern medföljer..
 
Du borde också kunna koppla bort nollorna i centralen (med tillhörande säkringar urskruvade) och på så sätt ringa in den felande gruppledningen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du borde också kunna koppla bort nollorna i centralen (med tillhörande säkringar urskruvade) och på så sätt ringa in den felande gruppledningen.

Det har jag redan gjort men potentialskillnaden som AVO:n presterar räcker inte för att driva någon mätbar läckström. Därför måste Meggern användas.
 
Ett isolationsfel eller "läckage" mellan nollan från Jfb'n och jord kan få de konsekvenser du har...

Jfbn löser ju ut då det skiljer i ström mellan nolla och fas. Men finns ingen last ansluten, kan heller ingen ström gå, och jfbn löser först då en last kopplas in. För att få en felström på 30mA vid 230V måste en resistiv läcka ligga på ca 8000 ohm eller mindre. (Fanns felet på fassidan skulle ju felströmmen till jord gå även utan ansluten last.. och jfbn bryta.)

Ett angreppssätt kanske då är att (Efter att ha stängt av huvudbrytaren) lossa nollan på den grupperna i centralen och mäta resistansen mellan de lossade nollorna och jord... Kanske funkar med AVOn iallafall..
Om det är isolationsfel mellan nolla och jord som löser jfbn kan man kanske hitta detta utan att anlita meggerns högspänning...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.