PST skrev:
Ett isolationsfel eller "läckage" mellan nollan från Jfb'n och jord kan få de konsekvenser du har...

Jfbn löser ju ut då det skiljer i ström mellan nolla och fas. Men finns ingen last ansluten, kan heller ingen ström gå, och jfbn löser först då en last kopplas in. För att få en felström på 30mA vid 230V måste en resistiv läcka ligga på ca 8000 ohm eller mindre. (Fanns felet på fassidan skulle ju felströmmen till jord gå även utan ansluten last.. och jfbn bryta.)

Ett angreppssätt kanske då är att (Efter att ha stängt av huvudbrytaren) lossa nollan på den grupperna i centralen och mäta resistansen mellan de lossade nollorna och jord... Kanske funkar med AVOn iallafall..
Om det är isolationsfel mellan nolla och jord som löser jfbn kan man kanske hitta detta utan att anlita meggerns högspänning...
Tack för tipset men det är precis det jag gjorde i söndags! Tyvärr gav AVO:n mycket höga resistansvärden på alla grupper.
 
Hej,
Räknade precis ut att 10mA läckström motsvarar en kapacitans på ca 15uF.

OUPS fel ska vara 0.15uF

En idé för att leta läckströmmar, är att själv lägga in en läckström, med en kondensator, eftersom det inte blir varmt då.

Sedan kan man i avsaknad av en Megger koppla in en slinga i taget tills JFB slår ifrån.

Hur du ska koppla får du lista ut själv, Elfa har 65-645-53 Får leta efter ett annat nummer!
 
Redigerat:
magnu skrev:
Hej,
Räknade precis ut att 10mA läckström motsvarar en kapacitans på ca 15uF.

En idé för att leta läckströmmar, är att själv lägga in en läckström, med en kondensator, eftersom det inte blir varmt då.

Sedan kan man i avsaknad av en Megger koppla in en slinga i taget tills JFB slår ifrån.

Hur du ska koppla får du lista ut själv, Elfa har 65-645-53
Ett sådan tips på forumet... Ajajaj q(;^;)p
 
Du menar väl 0.15µF?
 
Bo.Siltberg skrev:
Du menar väl 0.15µF?
Tur att det är någon som är vaken
 
Jag funderade en stund om jag skulle bry mig om det...hur länge pallar en kondensator för 1A:cool::cool::cool:
Men fick till slut en minnesbild från min ungdom när jag skulle demonstrera för polarna hur man smäller en kondensator. Placerade en 1500µF/16V (tror jag) i en syltburk och lade på 15 VAC. Efter någon minuts jäsande detonerade den. Att glasburken inte höll kan ni säkert räkna ut, men den sprack inte utan det blev ett prydligt hål i glaset där kannan stack iväg! Polarna blev imponerade - jag stirrade på min vägg som var full av kletig illaluktande elektrolyt.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag funderade en stund om jag skulle bry mig om det...hur länge pallar en kondensator för 1A:cool::cool::cool:
Men fick till slut en minnesbild från min ungdom när jag skulle demonstrera för polarna hur man smäller en kondensator. Placerade en 1500µF/16V (tror jag) i en syltburk och lade på 15 VAC. Efter någon minuts jäsande detonerade den. Att glasburken inte höll kan ni säkert räkna ut, men den sprack inte utan det blev ett prydligt hål i glaset där kannan stack iväg! Polarna blev imponerade - jag stirrade på min vägg som var full av kletig illaluktande elektrolyt.
Jag var lika /smart/ som du... utan burk dock. Fick kvarsittning.
Att tänka på en som kan nästan inget, koppla på en 15v kondning till 230VAC ...
Där vill jag inte vara i närheten.
 
kamilenski skrev:
Jag var lika /smart/ som du... utan burk dock. Fick kvarsittning.
Att tänka på en som kan nästan inget, koppla på en 15v kondning till 230VAC ...
Där vill jag inte vara i närheten.
Att koppla elektrolyter till AC brukar ge luktfenomen.

Till det här experimentet ska man ha en kondensator som är ratad för åtminstone 250V.

Dessutom är strömmen bara ca 10mA. ESR i kondensatorn är några tiotals milliohm. Dvs uppvärmningen av kondensatorn blir inte så stor.

Eftersom ström och spänning är förskjutna 90 grader, blir det ingen effektutveckling i kondensatorn.

Ett motstånd skulle ge 2.5W effektutveckling och bli ganska varmt.
 
Om man gör allt rätt. Ja.
 
stilofunk skrev:
Som utbildad elektriker med många års utövande i början av mitt yrkesliv kompletterat med Civilingenjörsutbildning i elektroteknik är inte kunskaperna problemet.
Med den utbildningen så kan du troligtvis fixa en "hemkokt" megger av bra-att-ha-prylar.

Att skriva hur är kanske inte lämpligt med tanke på att folk som inte förstår lika bra vad de gör kan ta efter och så kan allt gå åt skogen...
 
Man kan testa en på kroppen! Hehe.
Nån som provat? Jag vågade inte!
 
Provat å koppla in tv:n i ett annat uttag? :)
 
Retardo skrev:
Provat å koppla in tv:n i ett annat uttag? :)
Självklart, TV:n är felfri!
 
yxis skrev:
Med den utbildningen så kan du troligtvis fixa en "hemkokt" megger av bra-att-ha-prylar.

Att skriva hur är kanske inte lämpligt med tanke på att folk som inte förstår lika bra vad de gör kan ta efter och så kan allt gå åt skogen...

Nog finns det många sätt att felsöka, men när jag är på landet nästa gång i, slutet av månaden, vill jag minimera arbete och spendera tiden på andra aktiviteter. Att du testa en hemkokt lösning när jag har instrument är inte välanvänd tid.
 
Megger ger många svar om anläggningen som de flesta har sagt här, men har även hört att det kan vara fel på jfb så dom är "överkänsliga", har du haft möjlighet att prova jfb:n med något bra instrument som testar alla områden på jfb:n?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.