9 413 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Canal Digitals vita box,problem ??
Hejsan.
Vi har Canal Digitals vita lilla box och har haft en del strul med den och tänkte höra om fler här också har problem med den.Har arbetskamrater som också har strul med denna och då nätdelen.Vi har TV,
CD Box och högtalare kopplat till ett förgreningsuttag som är anslutet till vägguttaget.
Det som hänt är att vi dragit ur kontakten i vägguttaget för att vara säkra att åska inte förstör utrustningen.När vi anslutit allt igen funkar inte boxen men det andra fungerar.
Fick en ny nätdel på posten av Canal Digital och då funkade boxen som den skulle igen.
Samma visa idag,drog ur kontakten då jag skulle bort några timmar och när jag skulle koppla ihop
allt igen så funkade inte boxen,precis likadant som förra gången.
Båda dessa gånger inför helger med följd att vi blir utan TV hela helgen.Är kvalitén på Canal Digitals
grejer verkligen så dålig tro ?

PS.kan ju tillägga att vi har en extern hårddisk kopplad till boxen och lysdioden på denna lyser och man ser även att en röd diod (?) lyser om man tittar genom kylgallret på boxen men den är svart på framsidan.
Vi har Canal Digitals vita lilla box och har haft en del strul med den och tänkte höra om fler här också har problem med den.Har arbetskamrater som också har strul med denna och då nätdelen.Vi har TV,
CD Box och högtalare kopplat till ett förgreningsuttag som är anslutet till vägguttaget.
Det som hänt är att vi dragit ur kontakten i vägguttaget för att vara säkra att åska inte förstör utrustningen.När vi anslutit allt igen funkar inte boxen men det andra fungerar.
Fick en ny nätdel på posten av Canal Digital och då funkade boxen som den skulle igen.
Samma visa idag,drog ur kontakten då jag skulle bort några timmar och när jag skulle koppla ihop
allt igen så funkade inte boxen,precis likadant som förra gången.
Båda dessa gånger inför helger med följd att vi blir utan TV hela helgen.Är kvalitén på Canal Digitals
grejer verkligen så dålig tro ?
PS.kan ju tillägga att vi har en extern hårddisk kopplad till boxen och lysdioden på denna lyser och man ser även att en röd diod (?) lyser om man tittar genom kylgallret på boxen men den är svart på framsidan.
Redigerat:
Ja jag har iaf tröttnat på deras boxar och använder istället en
http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=2823&cat_nr=121&ucat_nr=135
http://www.satpro.se/default.asp?id=96001&art_nr=2823&cat_nr=121&ucat_nr=135
Kan ju tillägga att vi har en del andra nätdelar till annan utrustning i hemmet men det är bara Canal Digitals
utrustning som verkar gå sönder så fort man ansluter till nätet igen.
Har naturligtvis mailat Canal Digital detta.Ska kolla länken MathiasS,tack.
utrustning som verkar gå sönder så fort man ansluter till nätet igen.
Har naturligtvis mailat Canal Digital detta.Ska kolla länken MathiasS,tack.
Fick svar av Canal Digital förut och de skulle skicka ytterligare en nätdel.De skrev också att både nätdel och box ska klara att man drar ur strömmen och att vi kunde testa boxen hos nån bekant och se om det blev lika där.
De rekommenderade inte att dra ur strömmen utan sätta i standby läge och om man var orolig för åska köpa en förgreningsdosa med åskskydd inbyggt istället.
Frågan är hur det går om strömmen försvinner och kommer tillbaka,om det går sönder igen.Man tycker detta skulle
bli samma som när man drar ur kontakten och sätter i den igen.
De rekommenderade inte att dra ur strömmen utan sätta i standby läge och om man var orolig för åska köpa en förgreningsdosa med åskskydd inbyggt istället.
Frågan är hur det går om strömmen försvinner och kommer tillbaka,om det går sönder igen.Man tycker detta skulle
bli samma som när man drar ur kontakten och sätter i den igen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Dumheter! En apparat ska inte gå sönder när man tycker ur stickproppen. Däremot löper de risk att brinna upp vid åska trots flera överspänningsskydd i serie. Det gäller speciellt apparater som har flera matningar (antenn, tele etc).
Eventuellt kan det faktiskt vara en annan av dina apparater som orsakar detta, att den ger ifrån sig en störning (strömpuls) när sladden rycks ur. Så jag skulle rekommendera att alla apparater stängs av individuellt först, eller sätts i standby.
Eventuellt kan det faktiskt vara en annan av dina apparater som orsakar detta, att den ger ifrån sig en störning (strömpuls) när sladden rycks ur. Så jag skulle rekommendera att alla apparater stängs av individuellt först, eller sätts i standby.
Hej,både tv och högtalare har varit helt avstängda när jag dragit ur stickproppen till förgreningsdosan ur vägguttaget båda gångerna.Bo.Siltberg skrev:Dumheter! En apparat ska inte gå sönder när man tycker ur stickproppen. Däremot löper de risk att brinna upp vid åska trots flera överspänningsskydd i serie. Det gäller speciellt apparater som har flera matningar (antenn, tele etc).
Eventuellt kan det faktiskt vara en annan av dina apparater som orsakar detta, att den ger ifrån sig en störning (strömpuls) när sladden rycks ur. Så jag skulle rekommendera att alla apparater stängs av individuellt först, eller sätts i standby.
Första gången jag ringde supporten fick jag rådet att dra och vicka i kabeln som går in i nätdelen så det verkar vara en del problem med den förstod jag det som.En bekant får göra så med sin nätdel men det har inte hjälpt oss i alla fall.
Sen tycker man väl att rådet från supporten att ta med boxen till nån annan med Canal Digital abonnemang och testa den där för att se om felet uppstår igen var ett dåligt svar,man vill ju inte blanda in andra personer i detta.Det är väl Canal Digitals ansvar att tillhandahålla grejer som fungerar
Kopierat från supportens svarsmail:
Det hela verkar väldigt konstigt. Givetvis ska strömadaptern och boxen klara av att man drar ut kontakten och sätter i den igen.
Vi ber dig att med den nya strömadaptern vi kommer skicka dig prova boxen hos någon som också har Canal Digital. Beter sig boxen likadant där är det troligtvis boxen som behöver bytas.
Vi rekommenderar inte att man drar ur strömmen utan att man sätter boxen i standby-läge. Är du orolig för att åskan ska slå ner och på så sätt förstöra boxen rekommenderar vi dig att köpa en förgreningsdosa med åskskydd.
Följande är OT men lite kul, ang supporter och åska.
För några år sedan hade vi ett trådlöst larm. Vid ett tillfälle då vi befann vi oss på förlossningen/ BB åskande det rejält och larmet gick sönder. När vi kom hem efter några dygn fick vi reda på att larmet ringde upp larmcentralen flera gånger per minut pga batterifel.
Kastade ut larmet i trädgården och ringde suporten. Fick då reda på att de inte åkte på just batterifel och att jag borde veta att man stänger av apparater och drar ur sladdarna när man åker hemifrån.
Kontaktade senare en chef som givetvis beklagade det hela och även ersatte telefonräkningen. 2-3 uppringningar i minuten under 2-3 dygn blev några tusenlappar. Den specificerade teleräkningen bestod av över 60 st A4- sidor med samtal till larmcentralen.
Slut på OT.
För några år sedan hade vi ett trådlöst larm. Vid ett tillfälle då vi befann vi oss på förlossningen/ BB åskande det rejält och larmet gick sönder. När vi kom hem efter några dygn fick vi reda på att larmet ringde upp larmcentralen flera gånger per minut pga batterifel.
Kastade ut larmet i trädgården och ringde suporten. Fick då reda på att de inte åkte på just batterifel och att jag borde veta att man stänger av apparater och drar ur sladdarna när man åker hemifrån.
Kontaktade senare en chef som givetvis beklagade det hela och även ersatte telefonräkningen. 2-3 uppringningar i minuten under 2-3 dygn blev några tusenlappar. Den specificerade teleräkningen bestod av över 60 st A4- sidor med samtal till larmcentralen.
Slut på OT.
Så länge det gäller parabol är det väl ok att leta. Det blir svårare om man ska leta efter de som har CA via bredband.Drömhus2012 skrev:
Kan ju tillägga att vi nu kopplat om så vi kan dra ur kontakterna till tv och högtalare vid åskväder och Canal Digitalboxen får sitta inkopplad oavsett väder.
Boxen blev ju strömlös en stund när vi gjorde detta och vi försökte få igång den i en halvtimme utan att lyckas,
till slut åkte vi på ett annat ärende och kom hem drygt en timme senare och då lyste dioden på framsidan av boxen
och det fungerade.Det verkar inte som Canal Digital vet vad detta beror på heller.
Boxen blev ju strömlös en stund när vi gjorde detta och vi försökte få igång den i en halvtimme utan att lyckas,
till slut åkte vi på ett annat ärende och kom hem drygt en timme senare och då lyste dioden på framsidan av boxen
och det fungerade.Det verkar inte som Canal Digital vet vad detta beror på heller.
Den har lite problem. Tänkte koppla tv, Box, Blue-ray etc till ett master/slave grenuttag. Men la ner det pga boxens starttid.galento skrev:Kan ju tillägga att vi nu kopplat om så vi kan dra ur kontakterna till tv och högtalare vid åskväder och Canal Digitalboxen får sitta inkopplad oavsett väder.
Boxen blev ju strömlös en stund när vi gjorde detta och vi försökte få igång den i en halvtimme utan att lyckas,
till slut åkte vi på ett annat ärende och kom hem drygt en timme senare och då lyste dioden på framsidan av boxen
och det fungerade.Det verkar inte som Canal Digital vet vad detta beror på heller.
Klicka här för att svara
